مطالب دندانپزشکی

عادتهای مضر برای دندان‌ها

🔸🔶 عادتهای مضر برای دندان‌ها🔶🔸

شاید فکر کنید اگر به طور منظم مسواک بزنید و آب‌نبات نخورید، بهداشت دهان و دندان‌ تان برقرار خواهد بود. اما بسیاری از عادت‌های روزمره که به ظاهر بی‌ضرر هستند، سلامت دهان و دندان ما را به خطر می‌اندازند و باعث پوسیدگی، فرسایش مینا و یا ترک خوردن دندان‌ها می‌شوند. مینای دندان بسیار سخت است، اما در برابر همه چیز مقاوم نیست.
از این عادتها دوری کنید:

۱. جویدن یخ
با جویدن یخ به راحتی می‌توانید دندان خود را لب‌پر کنید یا بدتر: آن را بشکنید

۲. نوشیدن آب معدنی
یکی از بهترین راه‌های حفاظت از دندان‌‌ها، نوشیدن آب شیر است که فلوراید دارد. فلوراید به تقویت دندان‌ها کمک کرده و از آنها در برابر پوسیدگی محافظت می‌کند. این در حالی است که آب معدنی فاقد فلوراید است و بهداشت دهان و دندان شما را تضمین نمی‌کند. از آنجایی که در روز به ۸ لیوان آب نیاز دارید، بهتر است آب شیر را بنوشید. با این حال، اگر طرفدار آب معدنی‌های ورزشی هستید، بهتر است در کنار آن از دهانشویه‌های حاوی فلوراید استفاده کنید. اما بهتر است برای تهیه قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌های طعم‌دار از آب شیر استفاده کنید.

۳. نوشیدنی‌های انرژی‌زا
ترکیبات اسیدی، قند و مواد افزودنی شیمیایی موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا به مینای دندان آسیب زده و دندان‌های شما را در برابر باکتری‌ها ضعیف می‌کند. پس از مصرف آن نیز توصیه می‌شود دهان و دندان‌هایتان را با آب شیر بشویید یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید تا خاصیت اسیدی این نوشیدنی‌ها خنثی شود. این مسئله در مورد نوشابه هم صدق می‌کند.

۴. استفاده از دندان به عنوان یک ابزار
استفاده از دندان برای باز کردن درب بطری، جدا کردن برچسب‌ محصولات و یا پاره کردن کیسه‌های پلاستیکی می‌تواند باعث لب‌پر شدن و حتی شکستن دندان‌ها شود. همچنین می‌تواند باعث ایجاد بریدگی در داخل دهان شده و تعادل فک را بر هم بزند. دندان‌ها برای جویدن مداد، دسته عینک و نی طراحی نشده‌اند. به علاوه، از آنها برای حمل اشیاء هم استفاده نکنید.

۵. مصرف زیاد کربوهیدرات
نان، پاستا و کراکر به ظاهر غذاهای بی‌ارزشی نیستند، اما وقتی وارد دهان می‌شوند، به سرعت تبدیل به قند می‌شوند. باکتری‌های موجود در دهان از این قند تغذیه کرده و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. از این رو، توصیه می‌شود از مصرف بیش از حد نشاسته فرآوری‌شده خودداری کنید و پس از خوردن پاستا، مسواک بزنید.

۶. بیرون گذاشتن مسواک
نگهداری از مسواک اهمیت زیادی دارد؛ اگر مسواک خود را بدون محفظه و در کنار مسواک دیگران بگذارید، باعث می‌شوید که باکتری‌های موجود در سطح مسواک‌ها با هم درآمیزند.
سعی کنید مسواک خود را در قفسه داروها نگه دارید یا آن را در یک محفظه مجزا بگذارید. تنها در این صورت است که مسواک شما از رشد باکتری‌ها در امان خواهد بود.

۷. استفاده از دهانشویه بدون آبکشی دهان
استفاده از دهانشویه به از بین بردن باکتری‌های دهان کمک می‌کند؛ اما الکل موجود در آن ممکن است در دهان باقی بماند و با خشک کردن دهان، بستر رشد باکتری‌ها را فراهم کند. خشک بودن دهان باعث می‌شود که شکاف‌های کوچک زبان بیشتر در معرض باکتری‌ها باشند. بنابراین باکتری‌ها به راحتی می‌توانند وارد دهان شوند. توصیه می‌شود از دهانشویه‌های غیر الکلی مانند لیسترین زیرو استفاده کنید یا پس از استفاده از دهانشویه، دهان‌تان را آبکشی کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا