ایمپلنت دندانبهترین دندانپزشک زیبایی
موضوعات داغ

در مورد ایمپلنت دندان بیشتر بدانیم!

آیا ایمپلنت دندان بسیار دردناک و غیرقابل تحمل است؟

آیا ایمپلنت دندان بسیار دردناک و غیر قابل تحمل است؟

برای بسیاری از افراد این اتفاق پیش آمده که دندان پزشک معالجشان، آخرین راه را کشیدن دندان و ایمپلنت توصیه کرده است. در چنین شرایطی، ممکن است عده زیادی از افراد دچار ترس و یا استرس شدید شوند. از آنجایی که تصورات گاها، اشتباهی در مورد ایمپلنت میان مردم وجود دارد، ممکن است بسیاری از افراد چنین تصور کنند که ایمپلنت درد بسیار زیادی دارد. یعنی نمی‌توان به هیچ عنوان درد آن را تحمل کرده و به نوعی ارزش انجام چنین کاری را ندارد! این در حالی است که عده زیاد دیگر هم، با کمال تعجب، فرایند ایمپلنت بسیار آسان و بدون دردی را تجربه کرده‌اند. در اینجا قصد داریم به طور کلی به این موضوع به صورت جامع بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

ایمپلنت چیست و چگونه انجام می‌شود؟

قبل از این که بخواهیم راجع به درد ایمپلنت بپردازیم و بگوییم که آیا چنین فرایندی درد بسیار زیادی دارد یا خیر، بهتر است اطلاعات جامعی راجع به مراحل انجام ایمپلنت کسب کنیم. یعنی بدانیم به طور کلی ایمپلنت چیست و در چه شرایطی توسط دندان پزشک متخصص، به افراد پیشنهاد می‌شود؟ در بسیاری از موارد، زمانی که پوسیدگی دندان بیش از حد بوده و نمی‌توان به هیچ روش دیگری آن را ترمیم کرد، باید دندان به طور کامل کشیده شود. گاهی اوقات هم ممکن است دلایلی متعدد دیگر به جز موردی که ذکر کردیم، باعث شود تا دندان پزشک معالج،‌ ایمپلنت کردن را توصیه کند. برای مثال، گاهی اوقات ممکن است دندان برخی افراد در اثر تصادف و… به شدت آسیب دیده و شکسته شود.

بدون شک، شکستگی‌های جزئی و سطحی که هیچ آسیبی به ریشه دندان وارد نکرده و جایگاه آن را داخل استخوان شل نکند، هرگز نیازی به ایمپلنت نخواهد داشت. اما در بسیاری از موارد برخی شکستگی‌ها به نوعی بوده که ریشه را از جا کنده و آن را به طور کامل تخلیه می‌کند. در چنین مواردی هم، هیچ راه‌حل دیگری جز ایمپلنت، برای افراد نامبرده باقی نمی‌ماند. اما خود ایمپلنت از دو جز تشکیل می‌شود:‌ یعنی یک پیچ از جنس تیتانیوم و یک روکش که روی پیچ قرار می‌گیرد. پیچ تیتانیومی به خوبی قادر است به استخوان جوش بخورد و بسیار مستحکم در جای خودش قرار بگیرد. به همین دلیل، برای افرادی که به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست می‌دهند، می‌توان از روش ایمپلنت استفاده کرد.

آیا ایمپلنت کردن درد دارد؟

این که ادعا کنیم ایمپلنت کردن به هیچ عنوان حتی کوچک‌ترین دردی ندارد، کاملا اشتباه خواهد بود. چرا که همگی به خوبی می‌دانیم تمام فرایند دندانپزشکی تا حد بسیار کمی درد دارد. اما این موضوع بسیار مهم است که فرد مورد نظر، قرار است تا چه حدی درد بکشد! مورد مهم بعدی عواملی است که روی کم و زیاد شدن درد ایمپلنت تاثیرات بسیار زیادی خواهد داشت که در اینجا به همگی آن‌ها به طور کامل اشاره خواهیم کرد. سپس می‌توانید به راحتی متوجه این موضوع شوید که بحث درد ایمپلنت به چه مواردی بستگی دارد. چرا که در بالا هم توضیح دادیم این موضوع فقط شامل یک شرایط ثابت نبوده و به موارد متعدد دیگری بستگی دارد. این موارد عبارتند از:

نحوه تخلیه یا کشیده شدن دندان

بسیاری از افراد تنها به درد پس از ایمپلنت فکر می‌کنند، در حالی که غافل از مواردی هستند که شاید به ظاهر ساده به نظر برسد، اما اهمیت بالایی دارد. یکی از این موارد بحث کشیدن دندان و نحوه انجام این کار است. شاید اکثر افراد چنین تصور کنند که کشیدن دندان کار بسیار ساده‌ای بوده و نسبت به ترمیم ریشه و سایر کارهای تخصصی، کار سختی به شمار نمی‌آید. اما این در حالی است که حتی در برخی موارد ممکن است  کشیدن دندان هم به خوبی انجام نشده و سپس فرد را با مشکلات زیاد دیگری مواجه کند. یکی از این موارد عدم تخلیه صحیح ریشه و جوش خوردن آن به استخوان است. بدین معنا که ظاهر خبری از دندان نبوده اما در باطن، بخشی از ریشه همچنان از بافت استخوان جدا نشده است.

همین موضوع و البته موارد متعدد دیگر موجب شده تا بحث کشیدن دندان از دیدگاه متخصصان حوزه دندان‌ پزشکی، کار با اهمیت و حساسی باشد. در واقع، دندانی که به خوبی کشیده شود، مستعد ایمپلنت بوده و در چنین شرایطی، افراد هرگز درد بسیار زیادی پس از جراحی، تجربه نخواهند کرد. اما هنگامی که بحث کشیدن دندان به خوبی انجام نشده و آسیب‌هایی به بافت استخوان وارد شده و یا ریشه به خوبی تخلیه نشود، می‌تواند بعدها مشکلات زیادی را برای افراد ایجاد کند. به همین دلیل، قبل از جراحی، دندان پزشک متخصص موارد متعددی را بررسی می‌کند تا مطمئن شود تمام فرایند ایمپلنت به خوبی پیش رفته و فرد درد زیادی را متحمل نخواهد شد.

عفونت و باکتری در استخوان، مهم‌ترین عامل دردهای شدید!

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، بحث درد ایمپلنت فقط شامل جراحی و کاشت پیچ تیتانیومی در داخل استخوان نمی‌شود. یعنی اکثر افراد از این موضوع یک سناریو بسیار وحشتناک در ذهن‌شان می‌سازند و چنین تصور می‌کنند که درد شدید ایمپلنت فقط به خاطر سوراخ کردن بافت استخوان است. این در حالی است که بحث آسان بودن ایمپلنت، بستگی به شرایط استخوان فرد دارد. بدین معنا که آیا استخوان فرد مراجعه‌کننده دارای عفونت و یا باکتری خاصی است یا خیر؟ آیا استخوان فرد تمام شرایط لازم را برای ایمپلنت کردن دارد یا نه؟ زمانی که دندان پزشک متخصص استخوان فرد مراجعه‌کننده را از هر لحاظ تایید کند، در بسیار شدیدی شامل حال او نخواهد شد.

در ابتدا باید بگوییم که در حین انجام فعالیت ایمپلنت، بی‌حسی بسیار قوی برایش اعمال خواهد شد. همین موضوع باعث می‌شود تا فرد در حین انجام دادن ایمپلنت، دردی احساس نکند. پس تمام باورهای اشتباهی که گفته می‌شود، فرایند ایمپلنت کردن بسیار دردناک است، حقیقت ندارد. حالا مورد بعدی، درد پس از اتمام ایمپلنت است. این موضوع هم دقیقا به همین موارد بستگی خواهد داشت. یعنی اگر استخوان فرد، دارای هیچ باکتری و یا عفونت خاصی نباشد، حتی پس از ایمپلنت کردن هم، در غیرقابل تحملی را تجربه نخواهد کرد. چرا که فرد با استفاده از داروهای تجویز شده توسط دندان پزشک متخصص خود، دردهای جزئی را هم به راحتی پشت سر خواهد گذاشت.

شرایط فیزیکی استخوان برای ایمپلنت کردن

مورد مهم دیگر که تاثیر زیادی روی انجام روند ایمپلنت کردن دارد، بحث شرایط فیزیکی استخوان فرد است. بدین معنا که استخوان باید از لحاظ قطر، ارتفاع و ضخامت کاملا استاندارد باشد. از آنجایی که پیچ‌های تیتانیومی از لحاظ ابعاد و اندازه، کاملا مناسب استخوان‌های استاندارد ساخته شده‌اند، توجه کردن به این موضوع می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد. بدین معنا که فرد باید یک استخوان کاملا استاندارد از لحاظ ابعاد و اندازه داشته باشد که در اکثر مواقع افراد از این شرایط برخوردار می‌شوند. حالا ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا بحث استاندارد بودن استخوان از لحاظ ابعاد و اندازه، تا این حد اهمیت دارد؟ به طور کلی این موضوع چه تاثیری می‌تواند روی روند ایمپلنت کردن داشته باشد؟

اگر بخواهیم به طور کلی به این سوال پاسخ دهیم باید به هدفمان از ایمپلنت کردن بپردازیم. یعنی هدف از روی کار آمدن ایمپلنت، ایفا کردن نقش دندان است. کار اصلی ایمپلنت این است که بتواند به خوبی نقش دندان از دست رفته را بدون کم و کاستی ایجاد کند و فرد بتواند از آن، بهترین استفاده را داشته باشد. همان‌طور که می‌دانید یک دندان سالم بسیار مستحکم و قوی بوده و می‌تواند حتی سفت‌ترین مواد غذایی را هم به راحتی خورد کند! حالا برای این که بخواهیم از ایمپلنت هم چنین جوابی بگیریم، باید یک استخوان کاملا استاندارد داشته باشیم تا پیچ تیتانیومی بتواند به خوبی داخل آن جوش خورده و از استحکام بالایی در درازمدت برخوردار باشد. برای رسیدن به چنین هدفی، نیاز به یک استخوان کاملا استاندارد از لحاظ ابعاد و اندازه خواهیم داشت.

تاثیر روکش و نحوه قرار دادن آن روی فیکسچر و ارتباط با درد فرد

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند روی بحث درد ایمپلنت تاثیرگذار باشد، روکش ایمپلنت است. با این که بحث اصلی کاشت پیچ تیتانیومی در اولویت اول قرار می‌گیرد، اما بحث روکش آن هم، تاثیرگذار خواهد بود. گاهی اوقات روکش ایمپلنت هم می‌تواند روی بحث درد کشیدن فرد، تاثیر بسزایی داشته باشد. بدین معنا که تمامی موارد ایمپلنت گذاری و کاشت پیچ تیتانیومی در بافت استخوان کاملا با موفقیت انجام می‌شود و هیچ مشکلی در این فرایند پیش نمی‌آید. اما روکش آن ممکن است باعث شود تا فرد در همان قسمت درد را تجربه کند.

مهارت دندان پزشک متخصص در کمتر شدن درد فرد

یکی از مهم‌ترین مواردی که می‌تواند در بحث ایمپلنت کردن دندان تاثیرگذار باشد، شرایط انجام این کار و مهارت دندان پزشک متخصص است. منظور ما از شرایط این کار تجهیزات استفاده شده در حین ایمپلنت کردن است. هر چقدر که از تجهیزات خوب و دریل‌های باکیفیت برای این کار استفاده شود، فرایند ایمپلنت هم به خوبی پیش رفته و حتی فرد پس از اتمام آن، درد کمتری را تجربه خواهد کرد. مهارت فردی که این کار را انجام می‌دهد هم بسیار مهم است. هر چقدر که مهارت فرد در این زمینه و همچنین تجربه او بیشتر باشد، مجددا تاثیر بسزایی خواهد داشت. آب رسانی به استخوان در حین انجام کار هم، اهمیت بالایی خواهد داشت.

روش جراحی دندان پزشک؛ بسیار مهم و تاثیرگذار!

در بالا راجع به مهارت دندان پزشک متخصص در بحث ایمپلنت صحبت کردیم. علاوه بر این موضوع باید به روش جراحی دندان پزشک متخصص هم اشاره کنیم. چرا که این موضوع هم می‌تواند تاثیر زیادی روی کم‌تر شدن درد فرد داشته باشد. به طور کلی هر چقدر که فیکسچر یا همان پیچ تیتانیومی با آسیب کمتری در بافت استخوان قرار بگیرد، به همان مقدار درد فرد پس از اتمام فرایند ایمپلنت  کمتر خواهد شد.

این موضوع کاملا بستگی به مهارت و روش جراحی دندان پزشک متخصص خواهد داشت. افرادی که در این حوزه متخصص بوده و از مهارت بالایی برخوردار هستند، فیکسچر را با کمترین آسیب به استخوان قرار می‌دهند و این موضوع تاثیر زیادی در کاهش درد فرد خواهد داشت. گاهی اوقات ممکن است نیاز به ترمیم استخوان هم وجود داشته باشد اما به طور کلی هر چقدر آسیب کمتری به استخوان وارد شود، به همان اندازه بهتر خواهد بود.

مرحله پس از کاشت ایمپلنت چیست؟

در بالا به اولین مرحله ایمپلنت کردن و کاشت آن در داخل استخوان توضیح دادیم. در مرحله‌ای که بافت استخوان توسط تجهیزات مخصوصی سوراخ شده و پیچ تیتانیومی در داخل آن قرار می‌گیرد. اما مرحله بعدی ایمپلنت کردن، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در یک مدت زمان خاصی، پیچ تیتانیومی به بافت استخوان جوش خورده و سپس به طور ثابت و مستحکم در آن قرار می‌گیرد. یعنی اگر همه چیز به خوبی پیش برود که این موضوع هم بستگی زیادی به رعایت کردن خود فرد دارد، حتی جزئی‌ترین در بیمار هم به طور کامل از بین خواهد رفت. سوال مهم اینجاست که پس از کاشت ایمپلنت باید چه کارهایی را انجام داد تا همه چیز به خوبی پیش رفته و پیچ تیتانیومی بدون کوچک‌ترین مشکلی به استخوان جوش بخورد؟

مراقبت‌های پس از ایمپلنت کردن هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که می‌تواند تاثیر زیادی روی این موضوع داشته باشد. باید توجه کنید که توصیه‌های دندان پزشک متخصص، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید با دقت هر چه تمام‌تر به آن‌ها گوش کرده و همگی را به خوبی رعایت کنید. رعایت بهداشت دهان و دندان، هم فرایند بهبود یافتن بافت‌های آسیب دیده را تسریع می‌کند و هم در کاهش درد فرد تاثیر بسزایی خواهد داشت. پس از رعایت کردن توصیه‌های دندان پزشک معالج‌، مشکل خاصی برایتان پیش نخواهد آمد پیچ تیتانیومی به خوبی داخل استخوان جوش خورده و آماده نصب روکش خواهد شد.

کلام آخر

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید ایمپلنت کردن،‌ در شرایطی کههمه چیز کاملا به خوبی انجام شود حتی از کشیدن دندان هم بسیار آسان‌تر است! یعنی فرد به ندرت دچار درد بسیار زیادی خواهد شد و همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. استفاده از میکروموتورها و تجهیزات عالی در حین انجام این کار، نحوه قرار دادن صحیح پیچ تیتانیومی در جای مناسب خود، مهارت دندان پزشک متخصص و موارد دیگر، همگی می‌توانند در کاهش درد پس از ایمپلنت کردن، برای افراد بسیار مفید و موثر واقع شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا