کودکانمطالب دندانپزشکی

برنامه تلوزیونی دندانپزشکی در دوران بارداری

برنامه تلوزیونی دندانپزشکی در دوران بارداری در برنامه عصر خانواده شبکه ۲ یازدهم آذر پخش شد.

اجتناب از درد دندان در دوران بارداری همواره امکان‌پذیر نیست و مطمئناً نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجهی کرد. ابتلا به درد دندان در طول دوره بارداری تحت تاثیر دو عامل اصلی می‌باشد. اولین عامل مربوط به یک حقیقت بوده، ولی عامل دوم فقط یک تفکر نادرست است. حقیقت موجود در این رابطه مربوط به احتمال بالاتر دچار شدن زنان به مشکلات دندان در طول دوره بارداری می‌باشد که در عمل این شرایط می‌تواند با درد دندان یا لق شدن آن برای بیمار همراه باشد. تفکر نادرست مطرح در این رابطه مربوط به اجتناب از دندانپزشکی در بارداری به خاطر خطر احتمالی آن برای جنین است.

افراد بیمار می‌بایست از درمان دندانپزشکی برای کلیه مشکلاتی که باعث ایجاد درد دندان در طول دوره بارداری می‌شوند، استفاده کنند. به این ترتیب در صورتی که دچار درد دندان در طول دوره بارداری شدید، لازم است با دندانپزشک برای بررسی شرایط ایجاد مشکل ملاقات و صحبت نمایید. متخصصین ما در کلینیک دندانپزشکی تهران برای درمان مشکلات دندان در طول دوره بارداری اقدامات مناسب را لحاظ می‌کنند تا به این ترتیب از بی‌خطر و ایمن بودن درمان برای جنین مطمئن شوند. به منظور کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی جلسه ملاقات لطفاً از طریق شماره‌های ۷۷۷۳۴۷۷۰ – ۷۷۷۳۴۷۷۱ با همکاران ما تماس حاصل فرمایید.

دلایل دچار شدن به درد دندان در طول دوره بارداری
مشابه سایر زنان، خانم‌های باردار نیز مستعد ابتلا به مشکلات مختلف دندان مثل پوسیدگی دندان، بیماری‌های لثه، مشکلات مربوط به رشد دندان عقل، ترک خوردن دندان، یا سایر مشکلات مانند آن هستند. علاوه بر این، عوامل خاص می‌توانند احتمال ابتلا به مشکلات دندان را در طول دوره بارداری افزایش داده و به این ترتیب درد دندان شدید را برای فرد به همراه داشته باشند. مهم‌ترین دلایل دچار شدن به دندان درد در دوران بارداری عبارت‌اند از:

ابتلا به ژنژیویت بارداری: تغییرات هورمونی در طول دوره بارداری در بدن خانم‌ها می‌تواند باعث التهاب و ورم لثه‌ها شود. در اصطلاح به این مشکل ژنژیویت بارداری گفته می‌شود و در صورت عدم درمان مناسب آن، این مشکل می‌تواند باعث ابتلا به بیماری‌های لثه، عفونت شدید لثه و آبسه لثه شود. توجه داشته باشید این شرایط می‌توانند برای فرد بسیار دردناک باشد و بیش از ۵۰% تمام زنان باردار با علائم ژنژیویت بارداری مواجه می‌شوند.
تغییر در رژیم غذایی: عوامل هورمونی و روانی می‌توانند باعث ایجاد تغییرات در رژیم غذایی فرد در طول دوره بارداری شوند. در حقیقت بسیاری از خانم‌ها به خاطر شرایط بارداری میزان مصرف شکر را در رژیم غذایی خود افزایش می‌دهند و این شرایط می‌تواند خطر ابتلا به درد دندان را به خاطر ایجاد پوسیدگی دندان افزایش دهد.
فقر کلسیم: زنان باردار نیاز به افزایش سطح کلسیم مصرفی خود داشته و این ماده در تشکیل استخوان‌های کودک نقش کلیدی دارد. در حقیقت کاهش سطح کلسیم بدن مادر می‌تواند چرخه طبیعی تامین مواد معدنی مورد نیاز مینای دندان را ضعیف کرده و در عمل باعث افزایش خطر دچار شدن به پوسیدگی و درد دندان شود.
ویار بارداری: افزایش حالت تهوع در طول دوره بارداری می‌تواند باعث التهاب لثه‌ها به خاطر قرارگیری آن‌ها در معرض اسید معده و از بین رفتن مواد معدنی مینای دندان شود. این شرایط در نهایت می‌تواند ابتلای به بیماری لثه و پوسیدگی دندان را برای فرد به همراه داشته باشد.
عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان: زنان باردار گاهی اوقات نسبت به بو یا مزه خمیردندان حساس شده و به همین خاطر از مسواک زدن خودداری می‌کنند. به این ترتیب با عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان، فرد در معرض خطر ابتلا به مشکلات دندان و نیز دچار شدن به درد دندان در طول دوره بارداری قرار می‌گیرد.

خطرات نادیده‌گیری درد دندان در طول دوره بارداری
اجتناب از درمان دندانپزشکی در دوران بارداری به خاطر حفاظت از جنین می‌تواند خطرات جدی برای سلامت مادر و جنین ایجاد کند. در این رابطه لازم است به نکات زیر توجه شود:

نادیده گرفتن شرایط ژنژیویت بارداری می‌تواند باعث گسترش شرایط بیماری و دچار شدن فرد به عفونت شدید لثه و پریودنتیت شود. در واقع وجود عفونت فعال در بدن مادر می‌تواند به‌طور بالقوه سلامت مادر و جنین را به‌طور جدی تهدید کند و در نتیجه نباید درمان این مشکل به بعد از زایمان موکول شود.
درد دندان در طول دوره بارداری نشانه‌ای از وجود مشکلات خاص دندان بوده و در عمل نیازمند استفاده از روش‌های دندانپزشکی مناسب برای رفع مشکل می‌باشد. در حقیقت مشکلات درمان‌نشده دندان می‌تواند آسیب دائمی برای دندان‌ها و لثه‌های فرد ایجاد کرده و در نهایت باعث از دست دادن دندان، تحلیل لثه، و ایجاد مشکلات خاص برای استخوان فک شود.
خانم‌های باردار مبتلا به بیماری پریودنتال چهار تا هفت برابر در مقایسه با سایر خانم‌ها با خطر به دنیا آمدن زودتر از موعد کودک و نیز وزن پایین کودک در هنگام تولد مواجه می‌شوند.
درد مداوم دندان در صورت درمان نشدن باعث افزایش سطح فشار وارد شده به مادر خواهد شد.
اقدامات احتیاطی برای کاهش درد دندان در طول دوره بارداری
دندان‌پزشکان و پزشکان بیان می‌کنند مشکلات دندان می‌بایست حتی در طول دوره بارداری نیز تحت درمان قرار گیرند، اما به این منظور لازم است برخی مراقبت‌های خاص برای این درمان در ارتباط با موارد زیر وجود داشته باشد:

عکس‌برداری رادیولوژی: تهیه عکس رادیولوژی قبل از درمان دندانپزشکی و در ارتودنسی و بارداری یکی از نگرانی‌های اصلی در طول دوره بارداری است. به این ترتیب متخصصان این کلینیک تمام تلاش خود را برای اجتناب از تهیه عکس رادیولوژی به غیر از مواقعی که ناگزیر از تهیه آن باشند، انجام خواهند داد. به هر حال در صورتی که فرآیند درمان نیازمند تهیه عکس رادیولوژی باشد، متخصصان ما از یک پوشش محافظ برای حفاظت از شما و کودک در برابر تاثیرات مضر پرتوی ایکس استفاده خواهند کرد.
۳۱

مواد بی‌حسی: متخصصان ما از دوز مناسب داروهای بی‌حسی (در سطح حداقل) برای اطمینان از راحتی بیمار در طول درمان دندانپزشکی و نیز حفاظت از جنین استفاده خواهند کرد.
تجویز دارو: برخی از انواع داروهای تجویز شده برای درد دندان ممکن است برای جنین خطرناک باشند. نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد مصرف برخی داروهای مسکن درد همچون اکسی‌کدون (oxycodone) و پونیلا (percocet) می‌توانند باعث ایجاد نقص مادرزادی در جنین شود. به همین خاطر، همواره به خانم‌های باردار توصیه می‌شود قبل از مصرف هر گونه دارو برای درد دندان ، با دندان‌پزشک یا پزشک معالج خود در این رابطه صحبت نمایند.
دندانپزشکی در طول دوره بارداری
در ارتباط با دندانپزشکی در طول دوره بارداری می‌بایست به نکات زیر توجه شود:

لزوم استفاده از دندانپزشکی
شرایطی که باعث ایجاد درد دندان شده و به‌طور خاص با عفونت دندان یا لثه همراه هستند، می‌بایست در اسرع وقت تحت درمان قرار گیرند. به هر حال برخی از درمان‌های دندانپزشکی همچون اصلاح طرح لبخند برای افراد لازم و ضروری نیستند و به همین دلیل می‌بایست انجام آن‌ها به پس از بارداری موکول شود.

کشیدن دندان در طول بارداری
در هنگام نیاز به کشیدن دندان در بارداری، زمان‌بندی درمان از اهمیت خاص برخوردار است. به این ترتیب متخصصان دندانپزشکی این کلینیک همواره به خانم‌های باردار توصیه می‌کنند کشیدن دندان را در طول سه ماهه دوم بارداری خود انجام داده و سایر درمان‌های غیرضروری را به پس از زایمان موکول نمایند؛ به عنوان مثال گاهی نیاز به کشیدن دندان برای ارتودنسی است که بهتر است به بعد از زایمان موکول شود، البته انجام ارتودنسی بدون کشیدن دندان مشکلی ایحاد نمی کند. به هر حال، در صورتی که فرد دچار مشکلات اورژانسی دندان بوده و نیاز به کشیدن دندان داشته باشد، دیگر نیازی به توجه به طول مدت سپری شدن از دوره بارداری وی نیست. در حقیقت در این حالت خارج کردن عفونت یا دندان آسیب‌دیده در اسرع وقت برای حفظ سلامت مادر و جنین بهتر از زمانی است که چرک و عفونت به خاطر ترس از تاثیر منفی بر جنین در دهان مادر باقی بماند.

عصب‌کشی دندان در دوره بارداری
هنگامی که دندان‌پزشک نیاز به عصب‌کشی دندان را برای فرد تشخیص دهد، لازم است اطلاعات لازم درباره بارداری فرد به‌طور دقیق در اختیار دندان‌پزشک قرار گیرد. در حقیقت به این ترتیب می‌توان از اتخاذ تصمیم مناسب درباره روش درمان و زمان‌بندی صحیح آن مطمئن شد. اغلب سه ماهه اول بارداری مهم‌ترین تاثیر را در رشد جنین دارد. به این ترتیب در صورتی که نیاز به درمان فوری بیمار وجود نداشته باشد، می‌توان درمان بیمار را تا سه ماهه دوم یا پس از به دنیا آوردن کودک به تعویق انداخت. به هر حال، در صورتی که لازم باشد از درمان به صورت اورژانسی استفاده شود، لازم است درباره شرایط بارداری با دندان‌پزشک صحبت شده و به این ترتیب از ایمن‌ترین روش برای درمان بیمار استفاده گردد. عصب کشی در دوران بارداری به اندازه عصب کشی دندان یک کودک برای اولین بار ، حساس است و از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ عصب کشی دندان کودکان برای حفظ دندان های شیری آن ها امری ضروری است.

زمان‌بندی درمان
سه ماهه دوم بارداری ایمن‌ترین و مناسب‌ترین زمان برای استفاده از خدمات دندانپزشکی است. به هر حال اگر با درد دندان در طول سه ماهه اول دوره بارداری یعنی در هنگام تشکیل اندام‌های اصلی جنین مواجه شدید، لازم است با دندان‌پزشک درباره امکان به تعویق انداختن درمان برای چند هفته (به خصوص در مواردی که نیاز به تهیه عکس رادیولوژی وجود داشته باشد) صحبت و مشورت نمایید. به هر حال، با توجه به شدت مشکل، ممکن است متخصصین ما به بیمار پیشنهاد دهند مشکل را بلافاصله تحت درمان قرار دهند. علاوه بر این توجه داشته باشید درمان دندانپزشکی در طول سه ماهه سوم جنین را معرض خطر زیاد قرار نمی‌دهد، اما ممکن است تحمل شرایط درمان بر روی صندلی دندانپزشکی برای بیمار در این زمان دشوار و سخت باشد.

درمان‌های خانگی برای درد دندان در طول دوره بارداری
در صورتی که با درد دندان خفیف در طول دوره بارداری مواجه شدید، ممکن است بتوانید از برخی روش‌های درمان خانگی همچون کمپرس سرد، دهان‌شویه با آب‌نمک، روغن میخک یا سایر روش‌هایی مانند آن برای کاهش موقت درد خود قبل از ملاقات با دندان‌پزشک و معاینه وضعیت دندان‌ها استفاده نمایید.

پیشگیری از درد دندان در طول دوره بارداری
شما می‌توانید خطر ایجاد درد دندان را در طول دوره بارداری با ملاقات منظم با دندانپزشک، انتخاب یک رژیم غذایی مناسب، و نیز رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان کاهش دهید.

معاینه دندان: در صورتی که قصد باردار شدن دارید، لازم است برای بررسی وضعیت دندان‌ها و تمیز کردن آن‌ها به مطب دندانپزشک مراجعه کنید. در صورت امکان، در این زمان بهتر است تمام مشکلات مربوط به سلامت دندان قبل از شروع دوره بارداری تحت درمان قرار گیرند. همچنین لازم است در طول بارداری با دندان‌پزشک به‌طور منظم ملاقات شود تا به این ترتیب وضعیت دندان‌ها به‌طور دقیق تحت معاینه قرار گرفته و دندان‌ها تمیز شوند.

رژیم غذایی: لازم است در طول دوره بارداری مراقبت مناسب از رژیم غذایی وجود داشته باشد. در طول این دوره لازم است از مصرف مواد غذایی حاوی شکر خودداری شود، زیرا این شرایط می‌تواند با رشد سریع باکتری‌ها در دهان همراه باشد. همچنین لازم است از مقدار کلسیم کافی برای تامین نیازهای مربوط به توسعه و رشد استخوان‌های جنین اطمینان حاصل شود.

رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان: در طول دوره بارداری لازم است مراقبت کافی از بهداشت دهان و دندان وجود داشته باشد تا به این ترتیب بتوان از ابتلا به مشکلات خاص همچون ژنژیویت بارداری جلوگیری کرد.

دلایل مختلفی وجود دارد که میزان مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری برای خانم‌ها افزایش می‌یابد. یکی از علت‌ها، مشکلات لثه ناشی از تغییرات هورمونی در دوران بارداری است، علت‌های دیگر مصرف بیشتر مواد قندی در دوران بارداری، بیماری صبحگاهی و افزایش اسیدیته دهان به دنبال آن، کاهش بهداشت زنان باردار به دلیل خستگی و کم حوصلگی و… هستند. به همین دلیل مراقبت‌های بهداشتی قبل از تصمیم به بارداری برای تمام خانم‌ها توصیه می‌شود.
بر خلاف تصور عامه، خود بارداری به خودی خود منجر به از دست رفتن دندان‌ها نمی‌شود و با مراقبت‌های قبل و حین بارداری می‌توان از مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری جلوگیری کرد.

آیا زنان باردار می‌توانند دندان خود را عصب‌کشی کنند؟
مواقع بسیاری وجود دارد که خانم‌های باردار با درد شدید به مراکز دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنند. بیشتر این دندان‌ها نیاز به درمان ریشه (عصب‌کشی) دارند. ولی به خاطر دیدگاه اشتباهی که از سوی بیماران وجود دارد و دندان‌پزشکان هم متاسفانه مجبور به تمکین به آن شده‌اند، بسیاری از مراکز از ارائه خدمات به خانم‌های باردار مخصوصا در سه ماهه اول و سوم خودداری می‌کنند.
حقیقت این است که درمان عصب کشی برای زنان باردار عادی در تمام دوران بارداری قابل انجام است. هرچند، ترجیح داده می‌شود که این درمان‌ها بیشتر در سه ماهه دوم صورت گیرند.
درد یک پدیده آزار دهنده است که تمام جنبه‌های جسمی، روانی و اجتماعی انسان‌ها را می‌تواند مختل کند. زنان باردار که دچار درد‌های با منشا دندانی باشند، احتمالا به دلیل تاثیرات درد بر فعالیت‌های روزمره‌شان، آسیب‌هایی را حتی متوجه جنین خود می‌کنند.

اقدامات اولیه در مراجعه خانم‌های باردار به دندان‌پزشکی
دندان‌پزشک بر اساس یک رویه که بیشتر جنبه حقوقی دارد تا علمی، از پزشکی که خانم باردار تحت نظارت او قرار دارد یک نامه مشاوره مکتوب درخواست می‌کند. در این نامه معمولا اجازه انجام درمان دندان‌پزشکی، زمان مناسب، طول درمان مناسب، نوع ماده بی‌حسی و امکان انجام رادیوگرافی اشعه ایکس مطرح می‌شود.
با اینکه دندان‌پزشکان برای درمان زنان باردار در دانشکده‌ها آموزش دیده‌اند و نحوه درمان را به خوبی می‌دانند اما اولا به دلایل حقوقی (چون خانم باردار درجه اول تحت نظر یک پزشک دیگر است) و همچنین به دلیل اینکه شاید مورد خاصی در پرونده پزشکی بیمار باشد که مداخله خاصی را ایجاب کند، حتما از پزشک معالج در خواست مجوز مکتوب انجام درمان را می‌کنند. اما از نظر حقوقی برای شروع درمان بیماری که با درد شدید مراجعه کرده است، آغاز یک درمان اورژانس حتی با یک مشاوره تلفنی با پزشک (شفاهی) یا بدون مشاوره و کسب مجوز از ایشان قابل انجام است.

آیاانجام رادیوگرافی دندان برای زنان باردار مجاز است؟
مطالعات ثابت کرده است زیان‌های اشعه ایکس دندان‌پزشکی بسیار بسیار ناچیز است. به طوری که حتی اشعه آفتاب در زمان طولانی‌تر قدرت جهش زایی بیشتری برای هر فرد نسبت به اشعه رادیوگرافی دندان‌پزشکی دارد. مخصوصا با تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های دیجیتال رادیوگرافی دوز استفاده شده برای بیماران خیلی کمتر هم شده است. اما در ‌‌نهایت این اشعه‌ها مضر هستند و اصول درمان ایجاد می‌کند که هر بیماری را زمانی که واقعا نیاز زیادی وجود ندارد در معرض این اشعه قرار ندهیم.
در خانم‌های باردار به دلیل وجود جنین در حال تکامل این حساسیت‌ها به مراتب بیشتر است. اما به این معنی نیست که از زنان باردار مطلقا نباید رادیوگرافی تهیه شود. در صورتی که نیاز اساسی وجود داشته باشد (مثلا قبل از عصب کشی) تهیه رادیوگرافی در مراحل مختلف بارداری ممکن است. هر قدر که از ابتدای دوران بارداری دور‌تر شویم، خطرات اشعه رادیوگرافی برای جنین کمتر است. استفاده از پوشش سربی در برخی مراجع توصیه شده است ولی جهت تابش اشعه هم در بسیاری از موارد به سمت جنین نیست و لذا خطرات واقعا حداقل است.
والدین البته حق دارند در مورد سلامت فرزند آینده خود نگران باشند. این نگرانی در جریان مشاوره‌ای که با پزشک معالج صورت می‌گیرد و آگاهی‌هایی که دندان‌پزشک می‌دهد برطرف می‌شود. در صورتی که والدین مایل به انجام رادیوگرافی نباشند، درمان اورژانس بدون انجام رادیوگرافی تحت شرایطی می‌تواند صورت گیرد.

آیا انجام تزریق بی‌حسی موضعی در زنان باردار مجاز است؟
بی‌حسی موضعی معمول دندان‌پزشکی برای زنان باردار سالم و جنینشان هیچ زیان شناخته شده‌ای ندارد. در مراحل پایانی بارداری ممکن است خانم‌های مشکل فشار خون پیدا کنند نوع بی‌حسی گا‌ها به ندرت تغییر پیدا می‌کند.

آیا تجویز دارو پس از درمان دندان‌پزشکی برای مادران باردار مجاز است؟
بیشترین دارویی که به عنوان ضد درد برای بیماران باردار توسط دندان‌پزشکان توصیه می‌شود استامینوفن است. اما در سه ماهه اول و دوم (و نه سوم) ایبوپروفن هم به عنوان داروی ضد درد و التهاب قابل استفاده است. آسپرین و داروهای ترکیبی حاوی آن در هیچ کدام از مراحل بارداری نباید مصرف شوند. مصرف آموکسی‌سیلین و سایر داروهای خانواده پنی‌سیلین توسط خانم‌های باردار مجاز است. هرچند که مصرف آنها جای انجام درمان دندان‌پزشکی را نمی‌گیرد و به ندرت نیاز به آن‌ها وجود دارد. مترونیدازول در زنان باردار برای مصارف دندان‌پزشکی منع مصرف دارد.
علیرغم تمام توضیحات بالا، مصرف هر نوع دارو از جمله داروهای بدون نسخه و حتی ویتامین‌ها و مکمل‌ها در دوران بارداری باید با مشورت پزشک معالج صورت گیرد.

توصیه‌های کلی برای خانم‌های بارداری دچار دندان درد:
– از درمان کانال ریش (عصب کشی) در دوران بارداری نترسید. در مراجعه به برخی از همکاران ما ممکن است آن‌ها به دلیل محافظه کاری بیش از حد (که دلیل آن هم باورهای غلط بیماران است) از ارائه درمان برای شما خودداری کنند. اما همکاران و مراکز دیگری هستند که حتما درمان مورد نیاز شما را ارائه می‌دهند. در ‌‌نهایت در فقدان همه این‌ها یک متخصص درمان ریشه مطمئنن درمان شما را انجام خواهد داد.
– سعی نکنید که با مصرف طولانی مدت دارو‌های مختلف، درد را تحمل کنید. دارو‌ها احتمالا زیان‌های بیشتری متوجه خود شما و بالطبع فرزند آینده شما خواهند کرد. سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان برای مراجعه به دندان‌پزشکی است ولی هر زمانی که درد داشتید کنترل درد شما با درمان‌های معمول دندان‌پزشکی قابل انجام است.
– قبل از مراجعه به دندان‌پزشک می‌توانید با پزشک معالجی که در دوران بارداری تحت نظر او هستید (مثلا متخصص زنان و زایمان) مشورت کرده و توضیحات مکتوب او را برای آغاز درمان دندان‌پزشکی بگیرید.
– عوامل بسیاری وجود دارند که خدای ناکرده موجب بروز مشکلات برای جنین، نقص جنین، سقط و بروز مشکلات پزشکی برای خانم‌های باردار می‌شوند. هیچ کدام از این عوامل از نظر علمی ربطی به درمان‌های استاندارد دندان‌پزشکی ندارند. مواردی بوده است که افرادی به دلیل ازدواج فامیلی و ژنتیک، مصرف داروهای شیمیایی و… نوزادشان با نقایصی به دنیا آمده است و از سر ناآگاهی به دنبال شکایت از دندان‌پزشک خود رفته‌اند. چنین شکایت‌هایی هرگز به نتیجه نرسیده است اما دندان‌پزشکان را نسبت به ارائه درمان به خانم‌های باردار محتاط‌‌تر کرده است. اصلاح چنین ناآگاهی‌هایی در جامعه در گرو همکاری مشترک بیماران و دندان‌پزشکان است.

* ارجاع و استفاده موردی از مطالب در دیگر سایت‌ها و رسانه‌های الکترونیک تنها با ذکر نام دندانه و درج لینک به این مطلب در سایت دندانه مجاز است. ذکر مطلب در رسانه‌های چاپی فقط با کسب اجازه قبلی مجاز است.

به طور کلی می توان گفت که به شرطی که دندان پزشک از حاملگی بیمار مطلع باشد، خدمات دندانپزشکی هیچ ضرری برای مادر و برای فرزند ندارد. دردی که مادر از دندان خود می کشد به مراتب ضرر بیشتری دارد تا این که به طور مثال یکی دو آمپول لیدوکائین به دندان تزریق شود.
یک دندانپزشک به خوبی در مورد برخورد با مادران باردار آموزش دیده است. مسئله ای که باعث می شود
یک دندانپزشک از کار بر روی یک مادر باردار خودداری کند و یا رغبتی نشان ندهد، افکار غلطی است که
مردم در این زمینه دارند. بسیاری از زنانی که سقط جنین یا بارداری ناموفق داشته اند و چند ماه قبل از
سقط به دندانپزشک مراجعه کرده بودند، با این مستمسک که فلان آمپول یا درمان دندانپزشکی باعث
افتادن بچه شده، از دندانپزشک خود شکایت کرده اند. در صورتی که چنین موضوعی صحیح نیست.
مراقبت از دهان و دندان زنان باردار:
در زنان ِ حامله، به سه دلیل بیماری دندان و لثه بیشتر دیده می شود:
۱- مصرف بیشتر مواد قندی
۲- حالت تهوع و استفراغ که باعث اسیدی شدن بزاق می شود.
۳- بی حوصلگی
در دوران حاملگی با توجه به تغییرات هورمونی که در مادر رخ می دهد تغییراتی در لثه های مادر ایجاد می
شود که در مجموع باعث تورم جزئی لثه ها شده و همین امر رعایت بهداشت دهان و دندان را مشکل می
کند .همین لثه های متورم اگر همراه با رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان باشد معمولا خون ریزی از لثه
را همراه خواهد داشت .
مادران باردار توجه داشته باشند که در طول دوران حاملگی لثه ها به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به ویژه دو
بار جرم گیری در طول حاملگی به رعایت این بهداشت کمک به سزائی خواهد کرد.
در صورتی که زنان باردار بهداشت دهان و دندان را به خوبی رعایت کنند، دندان و لثه ی آن ها کم تر دچار
ِمشکل می شود.
گاهی رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان، منجر به ایجاد یک غده روی لثه می شود که گاهی درد ناک
است. اما این غده خطر ناک نیست و تومور حاملگی گفته می شود. این تومور معمولا با رعایت بهداشت و
بعد از زایمان خود بخود فروكش می کند. ولی در بعضی موارد اگر این تومور بزرگ باشد نیاز به جراحی
خواهد بود. در صورت مشاهده این مورد، حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنید.
زنان باردار باید رعایت بهداشت دهان و دندان را به طور دقیق انجام دهند. در ماه های آخر حتی باید ماهانه
دو بار به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه و سلامت ِ دندان ها وارسی گردد.
خدمات دندانپزشکی برای مادران باردار:
تزریق آمپول بی حسی
آمپول هائی که در زمینه بی حسی مورد استفاده قرار میگیرد معمولا دو نوع هستند:
لیدو کائین که حاوی مقداری آدرنالین می باشد که جهت افزایش مقدار و زمان بی حسی به لیدوکائین
اضافه می شود. این آدرنالین ممکن است بعد از تزریق باعث افت فشار بیمار شده و برای بیمارانی که
مشکل فشار خون یا ناراحتی قلبی دارند استفاده نمی شود. برای اینکه افت فشار در مادران باردار ایجاد
نشود توصیه شده است که از تزریق آمپولهای حاوی آدرنالین اجتناب کنیم. چون این افت فشار ممکن است
باعث از دست دادن هوشیاری موقت بیمار شود که برای فرزند خانم حامله مشکل ساز باشد.
نوع دیگر آمپولها مثل سیتانست که آدرنالین ندارد معمولا بی ضرر تر میباشد. بنابرین اگر به دندانپزشک خود
اطلاع دهید، آمپولی برای تان تزریق خواهد کرد که ضرر نداشته باشد.
رادیوگرافی از مادران باردار
در کل رادیوگرافی مضر می باشد و اگر ضرورتی احساس نشود باید از آن پرهیز کرد. به ویژه برای جنین که
مراحل رشد خود را می گذراند. در دندان درد های شدید که مجبور به عصب کشی هستیم، تا مرحله ای
پیش می رویم که نیاز به رادیوگرافی نباشد. برای یک عصب کشی خوب، در مراحل مختلف نیازمند
رادیوگرافی می باشیم. در مادران باردار در حدی که درد بیمار را ساکت کنیم و دندان را پانسمان کنیم کافی
است و بقیه درمان را به بعد از زایمان موکول می کنیم. در این مورد مادران باید توجه داشته باشند که این
پانسمان باید سالم باقی بماند و در صورت افتادن پانسمان، هرچند که دردی هم نداشته باشد، حتما به
دندانپزشک خود مراجعه کرده و مجددا دندان خود را پانسمان نمایند. چون ممکن است دندان عفونت بکند.
قابل توجه افرادی که می خواهند باردار شوند لازم است اول یک معاینه کلی از دندان ها داشته باشید .

در بارداری آیا می‌شود به دندانپزشکی مراجعه کرد؟
این یک سؤال تکراری است که بارها و بارها از ما دندانپزشکان پرسیده می‌شود. به شما اطمینان می‌دهیم در بارداری شما نه تنها می‌توانید به دندانپزشک مراجعه کنید، بلکه باید به دندانپزشک مراجعه کنید!
درد باعث تولید کاتکول آمین‌های التهابی می‌شود. افزایش این کاتکولآمین‌ها در زنان باردار مضر می‌باشد.دندان‌درد هم یکی از شدیدترین دردهایی می‌تواند باشد که یک خانم باردار در طی دوران بارداری می‌تواند با آن مواجه شود. بنابراین منطقی است که در دوران بارداری برای سلامت خانم باردار و جنین،خانم باردار درد شدید و طاقت‌فرسا نداشته باشد. علاوه بر این ارتباط بین بیماری‌های دهان و دندان مانند بیماری‌های پریودنتال با کاهش وزن جنین و … در برخی مطالعات نشان داده‌شده است. با این تفاسیر منطقی است که خانم‌های باردار در طی دوران بارداری درد دندان نداشته باشند یا اگر دارند آن را درمان کنند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی درمان‌های دندانپزشکی توسط ما دندانپزشکان برای خانم‌های باردار به‌راحتی ارائه می‌شود.شما می‌توانید در مورد انجام عصب‌کشی در بارداری روی این مطلب کلیک کنید.

قبل از بارداری:
قبل از بارداری چکاپ کامل دندانپزشکی برای خانم‌هایی که تصمیم به حاملگی و بچه‌دار شدن دارند به‌طور اکید توصیه می‌شود.برای این‌که در طول دوران بارداری به مشکلی مواجه نشوید و فرزند سالمی به دنیا بیاورید حتماً معاینات دندانپزشکی را قبل از مبادرت به بارداری نزد یک دندانپزشک متبحر انجام دهید.
در مورد مشکلاتی که در حین حاملگی در دهان و دندان‌های خود ممکن است با آن‌ها مواجه شوید و راه‌های پیشگیری و درمان آن‌ها این مطلب را بخوانید.

دندانپزشکی در دوران بارداری
بعد از بارداری:
بعد از بارداری هم ممکن است که در انجام درمان‌های دندانپزشکی با مشکلاتی مواجه شوید.یک مشکل رایج، در مادرانی است که به فرزندان خود شیر می‌دهند و از این نگرانی دارند که مواد یا داروهای تجویزشده توسط دندانپزشک در شیرشان ترشح‌شده و برای نوزاد نورسیده مشکلات سلامتی ایجاد کند. بالطبع اگر دندانپزشک بداند که خانمی در حال شیر دادن است، از داروهایی استفاده می‌کند که در شیر ترشح نمی‌شوند یا تمهیداتی در نظر می‌گیرد که سلامت مادر و نوزاد هر دو تضمین شوند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا