دندانپزشکی

جراحی لثه

جراحی لثه چیست؟

بخش هایی از لثه بیمار که دارای مشکل التهاب هستند، در عمل جراحی لثه ترمیم می شوند و به این ترتیب امکان رشد مناسب دوباره  اجزای لثه فراهم می گردد. علاوه بر این در برخی موارد نیاز به پیوند بافت جدید در محل آسیب لثه متورم دیده وجود دارد.بیماری پریودنتال که اسم علمی این مشگل میباشد سایر ساختار های لثه ها را مثل استخوان ها در برمیگیرد .در این زمان مشگل باید سریعا حل شود تا لقی دندانها صورت نگیرد. به دلیل اینکه این بیماری کاملا مخفی میباشد و معمولا هیچ دردی ندارد باید مواظب بود و به خاطر همین مسله است که ویزیت ۶ ماه یکبار به دندانپزشک بسیار مهم میباشد. استفاده از نخ و مسواک دو اصل مهم برای جلوگیری از بیماری های پریودنتال میباشند .

بیماری پریودنتال

بیماری پریودنتال یا همان بیماری لثه پیشرفته در حقیقت یک عفونت باکتری است که باعث التهاب شدید بافت لثه، قرمزی و  تورم و در نهایت از دست دادن استخوان اطراف دندان آلوده به این باکتری های مزمن می شود .موسسه ملی بهداشتی آمریکا گزارش می دهد که ۸۰ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده از نوعی از بیماری پریودنتال خفیف رنج می برند
بیماری پریودنتال با باکتری های موجود در دهان که در لبه لثه زیاد میشوند شروع می شود. این باکتری ها باعث جمع آوری ، تکثیر و تشکیل بیوفیلم (پلاک دندان) می شود که این باکتر ی ها با باقی ماندن بر روی دندان به مرور زمان باعث التهاب لثه مجاور ودر نهایت به بیماری التهاب لثه ( پریودنتال ) می انجامد، اولین روش درمان این بیماری استفاده از نخ دندان مسواک زدن روزی دوبار با خمیر دندان است که با رعایت این نکات بهداشتی باعث حذف پلاک های میکروبی در خط لثه و چند میلی متر زیر خط لثه میشوند که در نهایت جلوگیری از بیماری لثه خواهید شد
پریودنتیت یک بیماری جدی فرم لثه است، اگر بدون درمان رها شود باعث عمیق تر شدن التهابات خونریزی و بیشتر شدن بیماری بین دندان و لثه می شود که نتیجه ان  پاکت پریودنتال ( جیب پریودنتال ) به وجود می آید که نیاز به درمان های تخصصی تر دارد که توسط دکتر متخصص لثه باید انجام می شود در تمام مراحل این بیماری رعایت نکات بهداشتی که توسط پزشک به شما گوشزد می شود به روند درمان کمک بسزایی میکند.

انواع جراحی لثه

جراحی فلاپ لثه:

در صورتی که عمق پاکت های تشکیل شده بر روی خط لثه بزرگتر از ۵ میلی متر باشد، متخصص بیماری های لثه (پریودنتیست) از این روش برای کاهش پاکت های پریودنتال استفاده می کند. برای درمان اکثر بیمارانی که به بیماری پیودنتیت متوسط تا شدید مبتلا شده اند، از این روش استفاده می شود. به این ترتیب، پزشک متخصص شکاف هایی در بافت لثه به منظور جدا کردن لثه از دندان ها ایجاد می کند و از طریق این شکاف ها ابزارهای تمیز کردن عمقی را به همراه ابزارهای جرم گیری مافوق صوت و نیز ابزارهای دستی به منظور پاک کردن جرم، پلاک و زیست لایه های تشکیل شده زیر پاکت ها به محل وارد می کند.

لثه برداری:

از این روش درمانی برای برداشتن بافت لثه اضافی که ممکن است بر روی دندان ها رشد کرده باشد به منظور دسترسی بهتر برای تمیز کردن دندان ها استفاده می شود. به این منظور، متخصص پریودنتیست بافت لثه بیماری را بی حس کرده و در آن برش های لازم را ایجاد می کند. به این ترتیب می توان بافت لثه اضافی تشکیل شده در دهان را حذف کرد.

ترمیم پلاستیک لثه:

این نوع از جراحی لثه برای تغییر شکل بافت سالم لثه اطراف دندان ها و ایجاد ظاهر بهتر برای آنها استفاده می شود. در صورتی که فرد دچار عقب رفتگی لثه شده و لثه های وی از روی دندان کنار رفته باشد، از روش ترمیم پلاستیک لثه برای وی استفاده می شود. علاوه بر این می توان از پیوند لثه با استفاده از بافت سقف دهان (که در اصطلاح به آن گرافت گفته می شود) در محل های لازم و در ادامه بخیه زدن این بافت به هر دو طرف دندان ها در مواردی که لثه دچار عقب رفتگی شده استفاده کرد. هنگام استفاده از روش پیوند بافت نرم، متخصص بیماری های لثه می تواند از لیزر به عنوان یک تکنیک دارای حداقل سطح تهاجم برای ایجاد پوشش بر روی ریشه های بی حفاظ دندان ها بهره گیرد.