ایمپلنت دندان

ایمپلنت یا دندان مصنوعی؟

ایمپلنت
ایمپلنت امروزه ایمپلنت جایگزین دندان مصنوعی شده است. از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در چهره فرد دارد لذا استفاده از ایمپلنت می تواند توانایی جویدن، زیبایی چهره و لبخند را به فرد باز گرداند. ایمپلنت برای افراد سیگاری و بیماران مبتلا به دیابت به علت ضعف سیستم ایمنی بدنشان مناسب نمی باشد. ایمپلنت نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول ای بدن ساخته شده است و داخل استخوان فک جایگذاری می شود و حدود ۳ الی ۴ ما زمان می برد تا با استخوان جوش بخورد و سپس مرحله تاج و روکش دندان ساخته بر روی پایه انجام می شود. ایمپلنت ها بر اساس انواع دسته بندی عبارتند از:
ایمپلنت ساب پریواستیل :
داربست فلزی بر روی استخوان فک قرار می گیرد و لثه روی آن را می پوشاند و قسمت پست ها از بافت بیرون اس که تاج برروی آن سوار می شود، در یک مرحله انجام می شود این روش مناسب افرادی است که ارتفاع استخوانی کافی ندارند.
ایمپلنت های اندواستیل:
محکم به استخوان فک متصل می شود و دو مرحله ای است. این روش با جراحی مستقیما داخل استخوان فک قرار می دهند و جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی متحرک هستند. این ایمپلنت ها به چند نوع متفاوت از جمله پیچی، استوانه ای، صاف و تیغه دار تقسیم می شوند.
مزایای ایمپلنت
مزایای ایمپلنت شامل مواردی از جمله بهبود ظاهر، بهبود گفتار، غذا خوردن آسان، بهبود اعتماد به نفس، بهبود سلامت دهان و دندان، دوام و ماندگاری بالا از مهمترین مزایای ایمپلنت بشمار می آید. این روش درمان دندان های افتاده دارای هزینه بالایی است اما ارزش اقدام برای انجام آن را دارد، زیرا زیبایی چهره و دندان های شما را باز می گرداند. در این روش دندان های از دست رفته دارای جایگزین مناسبی شده و دندان های مجاور نیز هنگام انجام عمل آسیبی نخواهند دید. از جمله مزایای ایمپلنت طول عمر و دوام آن است و با رعایت بهداشت دهان و دندان برای مدت طولانی در دهان بیمار مانند دندان معمولی باقی می ماند.
از معایب این روش هزینه نسبتا بالای آن است و نسبت به بقیه روش های درمانی دندان بالاتر است. مدت زمان لازم برای انجام نیز نسبتا زیاد است و برای قرار گرفتن کامل و بدون عیب آن باید مرتب زیر نظر دندانپزشک باشید. احتمال عفونت پس از جراحی نیز وجود دارد که البته با رعایت نکات و توصیه های دندانپزشک می توانید این احتمال را کاهش دهید.
انواع ایمپلنت دندان و مزایا و معایب آن
بعضی از افرادی که در معرض حوادث و یا سوانح قرار می گیرند از ناحیه دندان آسیب می بینند و اگر این آسیب در دندان های جلو باشد، در ظاهر چهره تاثیر زیادی دارد. ایمپلنت دندان راهی موثر و مفید برای اصلاح این نقص است که توسط پزشکان مجرب در درمانگاه دندانپزشکی سامان قابل انجام است. هزینه ایمپلنت نسبتا بالاست اما نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد.
هنگامی که یک یا چند دندان فرد افتاده باشد و جای خالی آن برجای مانده باشد باید از این روش نبود آن را جبران کرد. اگر تنها یک دندان افتاده باشد دندان پزشک دندان ایمپلت را در فک بیمار قرار می دهد. نیازی به دستکاری دندان های مجار نیست و مشکلی در استخوان و لثه بیمار به وجود نخواهد آمد

لمینت دندان
لمینت دندان یکی از مهمترین درمان ها زیبایی می باشد. امروزه لمینت دندان در دندانپزشکی طرفداران زیادی دارد و تاثیر بسزایی در زیبایی لبخند فرد دارد. لمینت دندان در اصل یک لایه بسیار نازک می باشد که به عنوان روکش سطح جلویی دندان است. لمینت دندان برای بد شکلی دندان، ترک خوردگی، شکستگی دندان، کجی دندان، پر کردن فواصل بین دندانی کاربرد دارد. به طور کلی لمینت دندان به دو نوع سرامیکی و کامپوزیتی تقسیم می شود.
لمینت دندان سرامیکی
لمینت سرامیکی به صورت غیر مستقیم و بعد از تراش و قالب گیری دندان چسبانده می شود و سازگار با ساختار طبیعی بدن و بافت لثه دارند و به لثه اجازه رشد می دهند به همین دلیل طبیعی جلوه خواهد کرد. لمینت های سرامیکی اگر توسط متخصص مجرب انجام شود از ماندگاری بالای برخوردار است.
لمینت کامپوزیتی دندان
لمینت کامپوزیتی به صورت مستقیم روی دندان قرار می گیرد و با اشعه ایکس فیکس می شود، زمانی که مینای دندان به دلیل ساییدگی، ترک های زیر یا لب پریدگی دچار آسیب می شوند لمینت های کامپوزیتی در واقع یه محافظ و پوشش برای مینا دندان شمرده می شود.
لمینت دندان برای افرادی که دندان های شکسته شده و یا ترک خورده دارند، دندان های نامنظم و نا مرتبی دارند و برای برطرف کردن فاصله بین دندان دارند بهترین روش محسوب می شود.
مزایای لمینت دندان
مهمترین مزایای لمینت مقاومت و غیر قابل نفوذ بودن در برابر لکه ها، سالم ماندن دندان به علت عدم تراشیدن مینا و عاج، امکان ترمیم پذیری مجدد در صورت شکسته شود یا پریدگی، غیر قابل تشخیص، شفاف بودن بیش از ۱۰ سال می باشد. و مهمترین معایب لمینت دندان عدم ترمیم شکستگی می باشد و باید مجددا لمینت دندان جایگذاری شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که از فشار دادن دندان بر روی اجسام سخت بشدت پرهیز کنید، جویدن ناخن ها و استفاده از مسواک نرم برای مسواک کردن دندان.
چه اشخاصی قادر به استفاده از لمینت نیستند؟
این‌گونه نیست که برای همه بتوان از لمینت دندان استفاده کرد؛ و مواردی نیز وجود دارند که ممکن است لمینت دندان برای آن‌ها روش درمانی مناسبی نباشد. البته به دلیل تنوعی که در انواع لمینت وجود دارد این موارد بسیار اندک است. ولی لازم است که از آن‌ها مطلع باشید. لیست زیر شامل مواردی است که بهتر است به دنبال درمان دیگری برای اصلاح دندان‌های خود باشند:
پوسیدگی شدید دندان: در این‌گونه موارد لمینت صورت نمی‌گیرد. البته ممکن است بعد از ترمیم دندان بیمار بتواند از لمینت استفاده کند.
سایش مینای دندان: اگر جزء آن دسته‌ای هستید که مینای دندانتان دچار سایش شدید شده است بهتر است به جای درمان لمینت به دنبال روش‌های جایگزین دیگر و روکش‌های دندانی باشید.
دندان‌قروچه: شاید عجیب به نظر بیاید. ولی دندان‌پزشک‌ها برای افرادی که اغلب دچار دندان‌قروچه هستند لمینت دندانی را تجویز نمی‌کند؛ زیرا بر اثر دندان قروچه، لمینت دچار شکستگی می‌شود و آسیب می‌بیند

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا