ایمپلنت دندانبهترین دندانپزشک زیبایی

علت لق شدن ایمپلنت

در لق شدن ایمپلنت دندان دو حالت وجود دارد

لق شدن ایمپلنت

ایمپلنت دندان که از پرکاربردترین نوآوری‌های بشر در دنیای دندانپزشکی مدرن می باشد،  به شکلی طراحی می‌شوند که دچار کمترین عارضه و شکست شوند. با این حال، در موارد بسیار نادر ممکن است با لق شدن ایمپلنت دندان و شکست آن مواجه شویم.در این صورت باید علت لق شدن ایمپلنت مشخص شود و مراحل درمان انجام شود.
تنها راه برای تشخیص لق شدن ایمپلنت بعد از دیدن علائم آن، معاینه ایمپلنت توسط دندانپزشکتان و یا متخصص ایمپلنت می باشد و ممکن است چند تصویربرداری (اشعه X یا سی تی اسکن) از دندان گرفته شود.
در این مطلب انواع لق شدن ایمپلنت، علائم لق شدن ایمپلنت، علت های لق شدن ایمپلنت، و کار های جهت درمان صورت می گیرد را بررسی می‌کنیم.
در ابتدا انواع لق شدن ایمپلنت دندان ذکر می شود زیرا باید مشخص شود لق شدن ایمپلنت دندان مربوط به کدام قسمت از اجزای تشکیل دهنده ایمپلنت است.

انواع لق شدن ایمپلنت دندان

به طور کلی لق شدن ایمپلنت دندان به صورت متفاوت به وجود می‌آید که در ادامه انواع مدل های آن را برای شما عزیزان شرح داده ایم:

لق شدن تاج و پایه ایمپلنت دندان

لق شدن ایمپلنت دندان غالباً مربوط به قسمت پروتز و پیچ اتصال بین فیکسچر ایمپلنت و پروتز دندان می‌شود.
که این مشکل جدی نیست، دندانپزشکان ممکن است بتوانند آن را بپیچند و سفت کنند، یا شاید باید روکش یا اباتمنت که آن را به ایمپلنت متصل می‌کند، را تعویض کنند.

لق شدن ایمپلنت

علت لق شدن ایمپلنت دندان

لق شدن پیچ یا فیکسچر ایمپلنت دندان

در موارد نادر ممکن است که فرآیند طبیعی استخوان‌سازی به درستی رخ ندهد و باعث لق شدن ایمپلنت دندانی شود. برای درمان این مشکل، دندانپزشک از روش پیوند استخوان استفاده خواهد کرد.
اگر ایمپلنت دندان شما حرکت می‌کند، ممکن است مشکل تحلیل استخوان در اطراف ایمپلنت باشد، که می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که درمان ایمپلنت شکست خورده است یا اینکه هرگز به درستی در استخوان جا داده نشده است.
اگر درمان ایمپلنت دندانی در حال شکست خوردن است، که البته چنین چیزی بسیار غیر متداول است، معمولا در سال اول اتفاق می‌افتد و اغلب به دلیل عدم موفقیت در جا دادن ایمپلنت است.
یکی دیگر از دلایل اینکه استخوان ممکن است در اطراف ایمپلنت ناپدید شود، به علت بیماری لثه است، که زمانی که ایمپلنت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، پری ایمپلنتایتیس نامیده می‌شود.
اگر زود تشخیص داده شود، بهداشت دهان و آنتی بیوتیک ممکن است بتوانند ایمپلنت را حفظ کنند. اگر خیلی دیر اقدام شود ممکن است دندانپزشک مجبور باشد ایمپلنت را بردارد، محل را درمان کند و سپس آن را جایگزین کند.

علائم لق شدن ایمپلنت دندان

با مشاهده این علائم جهت بررسی و ارزیابی شرایط ایمپلنت دندان، در اسرع وقت به دندانپزشک خود و یا فوق تخصص ایمپلنت مراجعه کنید:

• حرکت کردن پروتز و ایمپلنت
  • احساس درد و ناراحتی
  • مشاهده ضایعات استخوانی
  • خونریزی در بافت اطراف ایمپلنت دندان
  • تغییر رنگ در اطراف ناحیه ایمپلنت دندان

علت لق شدن ایمپلنت

شل شدن ایمپلنت دندان اگر اندکی پس از کاشت آن اتفاق بیفتد در اثر یکی از علل مذکور می باشد:

• آسیب‌های جراحی، حرارت دیدن بیش از حد استخوان
  • اختلال در التیام بافت‌ها
  • ناکافی بودن ثبات اولیه ایمپلنت و یا وارد آمدن فشار زیاد بر آن

و در موارد دیگر به دلایل زیر ایمپلنت ممکن است به مرور لق گردد :

• عادات دهانی نامناسب، مثلاً دندان قروچه
  • عفونت لثه که شایع‌ترین نوع آن، بیماری پری ایمپلنت است
  • تحلیل استخوان و عدم فرآیند استخوان‌سازی طبیعی در بیمار
  • فشار بیش از حد بر ایمپلنت دندان
  • ساییده شدن دندان‌ها هنگام خواب (دندان قروچه)
  • عدم رعایت بهداشت دهان
  • کیفیت و کمیت ناکافی بافت لثه
  • ابتلا به بیماری‌های متابولیک خاص مانند دیابت کنترل نشده، بیماری‌های کلیوی و کبدی
  • افرادی که قبلاً تحت پرتو درمانی در ناحیه کاشت ایمپلنت قرار گرفته ‌اند.
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان و یا بیماری نرمی استخوان
  • کیفیت و کمیت ناکافی استخوان برای حمایت از ایمپلنت دندان
  • عدم رعایت رژیم غذایی مناسب
  • عفونت باکتریایی
  • استعمال سیگار و دخانیات

فوق تخصص ایمپلنت

پری ایمپلنتایتیس

توجه داشته باشید که یکی از اصلی ترین دلایل لق شدن ایمپلنت دندان عفونت ایمپلنت می‌باشد و توجه کردن به آن نیز بسیار ضروری است.

درمان لق شدن ایمپلنت دندان

همانطور که عوامل ایجاد کننده لق شدن ایمپلنت دندان متفاوت است، گزینه‌های درمان لق شدن یک ایمپلنت هم متفاوت است که انتخاب نوع درمان بستگی به وضعیت بیمار و نظر دندانپزشک دارد.

تمیز کردن ناحیه ایمپلنت دندان

در برخی شرایط، درمان مؤثر شامل برداشتن تاج یا همان پروتز دندان و تمیز کردن و سفت کردن قطعات ایمپلنت دندان است.

برداشتن و حذف ایمپلنت دندان

در شرایط خاص، تنها راه درمان لق شدن ایمپلنت، برداشتن ایمپلنت است که تشخیص این موضوع با توجه به نظر متخصص دندانپزشک صورت می‌گیرد. در این صورت با بی‌حسی موضعی، کل ایمپلنت دندان از داخل استخوان برداشته می‌شود. اگر لق شدن ایمپلنت دندان به علت عفونت یا شکست در استخوان‌سازی و اتصال ایمپلنت به استخوان فک باشد، بعد از درمان این عوامل بیمار ایمپلنت جدید را دریافت می‌کند.

پیامدهای عدم درمان لق شدن ایمپلنت دندان

در صورتی که  ایمپلنت دندان شما لق شده حتماً در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دانپزشک خود و یا فوق تخصص ایمپلنت مراجعه کنید. عواقب پیگیری نکردن روند درمان، تهدید کننده زندگی شماست. زیرا عفونت وارد سیستم گردش خون شده و منجر به آلوده شدن خون می‌شود. در نهایت، عفونت به سراسر دهان و دندان‌ها، فک، گردن و مغز شما سرایت می‌کند.