دندان پزشکی تهران پارس

دندان پزشکی در تهران پارس

پوسیدگی دندان شایع‌ترین بیماری مزمن دوران کودکی است. پوسیدگی دندان، بیماری عفونی و واگیرداری است که عوامل متعددی بر شروع و پیشرفت آن اثر دارند.

فعالیت پوسیدگی دندان می‌تواند با مصرف قند افزایش یابد، خصوصا اگر از نوعی باشد که به آسانی به سطح دندان بچسبد. پس یکی از راه‌های کنترل پوسیدگی، عدم مصرف مواد قندی می‌باشد.

یکی دیگر از راه‌ها، استفاده از فلوراید می‌باشد که در آب خوراکی و خمیر دندان موجود است. فلوراید باعث افزایش سرعت ساخت مینای دندان شده و مقاومت دندان را در برابر حمله اسیدهای ناشی از باکتری ها افزایش می‌دهد و همچنین آثار ضدمیکروبی دارد.

متداول‌ترین روش برداشتن پلاک، مسواک زدن است. مسواک‌ها بر اساس قطر موهایشان به نرم، متوسط و سخت تقسیم‌بندی می‌شوند.
مسواک نرم به علت وارد کردن آب کمتر به لثه و توانایی زیاد تمیز کردن بین دندان‌ها، برای کودکان مفیدتر است. بهترین توصیه برای تعویض مسواک، زمانی است که کاملا فرسوده به نظر برسد.
پلاک دندانی شامل مجموعه‌ای از باکتری‌های تولیدکننده اسید است که به سطوح دندان می‌چسبد
یکی دیگر از روش‌های تمیز کردن سطوح بین دندانی بعد از مسواک زدن، استفاده از نخ دندان است.

می‌توان از روش‌های شیمیایی نیز برای کنترل پلاک استفاده کرد که شامل انواع دهان‌شویه‌ها می‌باشند. هدف این مواد این است که از چسبندگی پلاک به سطوح دندان جلوگیری کند و خواص ضدباکتریایی دارند.

اقدام به حذف پلاک را باید با رویش دندان های شیری شروع کرد. برای این منظور والدین باید با پیچیدن گاز استریل مرطوب یا پارچه ای تمیز به دور انگشتان، روی لثه و دندان‌ ماساژ ملایم دهند. روزی یک بار باید این عمل انجام شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا