جراحیجراحی لثهدکتر مهرباندندانپزشکی

جراحی لثه

gum-surgery-03

لثه ها مشابه لباس برای پوشاندی قطعات حساس خود مانند ریشه و عصب باید به خوبی در اطراف دندان را بگیرند و مانند درخت باید به صورتی پایدار و محکم ریشه های دندان ها را درخود نگه دارند.

التهاب لثه و بیماری های لثه بسیار شایع هستند و اغلب مردم در ایالات متحده با رسوب و باکتریهای دندان مبارزه میکنند تا به سطح لثه پیشروی نکند. دندانپزشک میتواند بیماری لثه را جلوگیری کند به شرطی که ما سهم خود را در رعایت کردن بهداشت دهان و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن رعایت کنیم و قرار ملاقات های منظم شش ماهه را رعایت کنیم. اگر بیماری های لثه درمان نشوند التهاب لثه جزئی میتواند پیشرفت کند و در مان های تهاجمی تر برای نجات دندان و در نتیجه اصلاح طرح لبخند مورد نیاز میشود.

به گفته مراکز کنترل بیماری (CDC)، در ایالات متحده، ۴ تا ۱۲ درصد از بزرگسالان در سراسر کشور به بیماری لثه پیشرفته مبتلا هستند. بسیار ی از این افراد نامزد برای عمل جراحی لثه هستند و حتی کسانی که به نوع متوسطی از بیماری های پریودنتال مبتلا هستند ممکن است به مداخله جراحی نیاز داشته باشند.با وجود هزینه های زیاد هزاران و حتی ده هزار دلاری، دندانپزشک بررسی می کند تا مشخص کند که ایا مداخله عمل جراحی لثه برای افراد لازم است و کمک به درمان طولانی مدت دندان ها میکند یا خیر.نگه داشتن دندان ها هدف اصلی در دندانپزشکی است اما تعامل بین تاثیر گذاری و هزینه بهترین روش مراقبت را تعیین خواهد کرد. مثلا یک فرد برای اینکه بیمه تمام هزینه جراحی ان را پوشش نمی دهد گزینه جراحی برای او حذف میشود .

جراحی لثه به هرس کردن درخت ها شباهت دارد در بعضی مواقع برای تحریک رشد بافت و برای از بین بردن خشک کردن و کوچک کردن بخشی از درختان رشد یافته این کار انجام میشود و گاهی اوقات باید بافت جدید پیوند زده شود .

انواع مختلفی از جراحی لثه وجود دارد که پزشک شما متناسب با بیماری شما به شما توصیه میکند . شایعترین علت بیماری های لثه وجود باکتری هایی هست که در دهان شما پلاک اضافی تولید میکنند و بدن قادر به مبارزه با عفونت ایجاد شده نمی باشد . با این حال عوامل خاصی از جمله داروها و بیماری های مزمن میتواند افراد را برای ابتلا به بیماری های لثه مستعد کند حتی اگر بهداشت دهان خود را رعایت کنند. اگر شما به بیماری لثه شدیدی مبتلا هستید که نیاز به جراحی دارید دندانپزشک شما ممکن است برخی از این نوع از جراحی لثه به عنوان راهی برای درمان برای شما لازم بداند :

  1. کاهش پاکت یا به عنوان جراحی فلپ شناخته میشود-در این روش جراحی دندانپزشک شما لثه را کنار میزند و باکتری ها را حذف میکند پریودنتیست (متخصص لثه)امنیت بافت لثه را دربرابر دندان حفظ میکند و اجازه میدهد لثه در جای خود رشد کند .
  2. باز سازی- در این روش پریودنتیست باکتر های بیماری زا درپشت لثه را حذف میکند و سپس با پیوند استخوان، غشاء، یا پروتئین های بافت محرک (یا هر ترکیبی از سه) لثه را به بازسازی تشویق میکند تا به صورت چسبیده به دندان دوباره رشد کند
  3. بلند نشان دادن تاج –در این روش پریودنتیست لثه ای را که بیش از حد رشد کرده حذف میکند تا دندان ها بلند تر به نظر برسند . این روش بیشتر به منظور زیبایی استفاده میشود تا درمان بیماری های لثه.
  4. پیوند بافت نرم-در این روش پریودنتیست نمونه ای از بافت دهان شما تهیه میکند و ان را به بافت لثه متصل میکند تا به جای لثه از دست رفته که به علت بیماری برداشته شده ،رشد کند . این روش باز اغلب برای اهداف زیبایی استفاده میشود زیرا که قسمت هایی از ریشه را که در معرض دید قرار گرفته را میپوشاند و ظاهر دندان را بهبود میدهد.

جراحی فلپ لثه

اگر فرورفتگی های بیش از ۵ میلیمتر در اطراف دندان باشد پریودنتیست از این روش برای کاهش این فرورفتگی ها استفاده میکند . بسیاری از بیمارای مبتلا به پریودنتیت پیشرفته باید از این روش درمانی استفاده کنند. پریودنتیست بافت لثه را از اطراف دندان جدا کرده و با دستگاه اولترا سونیک به طور کامل رسوبات ،پلاک ها و بیو فیلم های موجود در فرورفتگی ها را تمیز میکند.

برداشت لثه

این روش برای حذف لثه اضافی که ممکن است بیش از حد بر روی دندان رشد کرده باشد به منطور ارائه یک منطقه بهتر برای تمیز کردن دندان ها انجام میشود. پریودنتیست بافت لثه را بیحس میکند و مقداری از ان را قطع میکند.

جراحی زیبایی لثه

از این نوع عمل جراحی برای تغیر شکل لثه و به عبارتی لبخند لثه ای که بهتر به نظر بیاید استفاده میشود.در فردی که دندان ها پس رفته و بافت لثه به طرف دور از دندان تحت فشار قرار گرفته میتواند این عمل را انجام دهد.پیوند لثه با گرفتن نمونه ای از سقف دندان و درکنار قرار دادن لثه اطراف دندان میتواند انجام بگیرد.

بعد از عمل جراحی لثه مهم است که پریودنتیست یا متخصص بهداشت دندان در باره چگونگی تمیز کردن دندان ها و بافت لثه با مسواک و خمیر دندان فلوراید ضد میکروبی، نخ دندان و دهانشویه ضد باکتری به شما اطلاعات بدهد. لطفا با پزشک خود ا برای اطلاعات بیشتر از نحوه مراقبت از بافت لثه و دندان پس از عمل جراحی لثه مشورت کنید.

اگر یک معاینه کامل توسط دندانپزشک ،تشخیص دهد که شما نیاز به عمل جراحی لثه دارید ،شما به یک پریودنتیست، یک دکتر که متخصص در درمان بیماری لثه است باید مراجعه کنید. انواع مختلفی از جراحی لثه وجود دارد. اغلب فلپ لثه برای درمان بیماری لثه استفاده می شود. اگر شما برای عمل جراحی فلپ لثه برنامه ریزی شده اید، این مراحل چیزی است که انتظار می رود:

قبل از عمل جراحی

قبل از هر عمل جراحی لثه، شما یک بی حس کننده موضعی دریافت خواهید کرد. همچنین، پریودنتیست (و یا متخصص بهداشت دندان) دندان های شما را تمیز می کند. شما باید از دندان پزشک خود راجب هر دارو و بیماری های مزمن که ممکن است عمل جراحی را تحت تاثیر قرار دهد بپرسید.

در طول عمل جراحی

جراح باید به بافت زیر لثه دسترسی داشته باشد . بافت الوده زیر و بین دندان برداشته می شود و سپس جراح با لایه برداری از دندان باکتری ها را در زیر خط لثه حذف میکند.

پس از عمل جراحی

جراح لثه را بخیه میزند بخیه ممکن است خود بخود حذف شود یا برای برداشتن ان ۷ تا ۱۰ روز بعد از جراحی به دندانپزشک مراجعه کنید. جراح نیز ممکن است پانسمان جراحی خاص به نام بسته پریودنتال بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهد،.

اکثر مردم بعد از عمل جراحی یک درد خفیف تا متوسط دارند که با مسکن قابل درمان است داشته باشند. اگر منطقه جراحی شده متورم شده است از بسته یخ استفاده کنید. اگر پریودنتیست شما برای شما انتی بیوتیک تجویز کرده است بدقت به دستورالعمل عمل کنید. خطر ابتلا به برخی از خونریزی لثه و تورم لثه بعد از عمل جراحی لثه وجود دارد، اگر شما این مشکلات را تجربه کردید بلافاصله با پریودنتیست خود در میان بگذارید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا