پرسش و پاسخدرمانها

دخانیات، الکل و مواد مخدر چه تاثیراتی روی دندانها دارند؟

دخانیات، الکل و مواد مخدر روی سلامتی مصرف کننده در سنین جوانی تاثیرات زیادی دارد. بسیاری از تاثیرات این مواد روی سلامتی دهان و دندان اغلب ناشناخته هستند.

از دست دادن دندان و بیماری لثه

تنباکو می تواند به بافتهای لثه آسیب رسانده و منجر به تورم و بیماریهای پریودنتال شود (بیماری لثه). استفاده از این مواد همچنین می تواند با محدود کردن قابلیت مویینگی لثه ها روی آنچه استخوان را به بافت نرم دندان متصل می کند تاثیر منفی گذاشته و منجر به از دست رفتن دندان شود.

خشکی دهان

استفاده از این مواد می تواند مقدار تولید بزاق در دهان را کاهش داده و منجر به خشکی دهان شود. همچنین این کار ریسک پوسیدگی دندان، بیماری لثه و تحلیل لثه را افزایش می دهد.

پوسیدگی دندان و تحلیل
خشکی دهان همچنانکه در بالا شرح داده شد، روی پوسیدگی دندان و و تحلیل تاثیر می گذارد. حالت مستی دمای بدن را بالا می برد که می تواند منجر به افزایش مصرف نوشیدنی های شکری شود. اغلب نوشیدنی های الکلی بسیار قندی و شکری هستند. مصرف مکرر این نوشیدنی ها، مینای دندان را ضعیف می کند که نخستین گام پوسیدگی دندان است.

بوی بد دهان

سیگار کشیدن باعث بوی بد دهان می شود، ایجاد رسوب روی دندان و لک شدن دندان، زبان و لثه ها می شود. این لکه ها ممکن است زرد یا مشکی باشند.

بهداشت ضعیف دهان و دندان

مصرف الکل و مواد مخدر می تواند منجر به غفلت در بهداشت دهان و دندان شود.

سرطان دهان

تنباکو حاوی ماده سرطان زایی است که می تواند میتواند منجر به سرطان دهان شود. مصرف الکل نیز به مقدار قابل توجهی ریسک سرطان دهان را افزایش می دهد و زمانیکه در کنار الکل تنباکو نیز مصرف شود این ریسک بیشتر می شود. مشابه تنباکو، قلیان نیز ریسک سرطان دهان را افزایش می دهد.

برای کمک به حفظ بهداشت دهان ودندان جوانان چه توصیه هایی می توانیم به آنان بکنیم؟

مراقبت از بهداشت دهان و دندان. دوبار مسواک زدن در روز با خمیردندان حاوی فلوراید با برسهای نرم و با پراکندگی کم. زمانیکه برسهای مسواک در هم رفتند باید مسواک را تعویض کرد.
یکبار استفاده از نخ دندان در طول روز توصیه شده است. در صورتیکه لثه ها مشکلی داشته باشند در ابتدا ممکن است خونریزی لثه رخ بدهد. اما چند روز پس از استفاده که دندانها تمیز شدند خونریزی فروکش می کند. اگر خونریزی ادامه یافت باید به دندانپزشک مراجعه کرد.
خوردن غذاهای قندی و غذاهای فراوری شده که حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات هستند را فقط به وعده های غذایی محدود کنید (بین وعده های غذایی از این مواد استفاده نکنید)
افراد جوان را تشویق نمایید موادی از جمله ماست، پنیر، میوه تازه و سبزیجات، بیسکوییت خشک، آجیل و نان سبوس بخورند و آب و شیر بنوشند.
جوانان باید تشویق شوند بین وعده های غذایی آب بخورند
برای تحریک بزاق و کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان آدامس بدون قند بجوید
اگر هر گونه تغییراتی را در سلامت دهانتان مشاهده کردید، از جمله زخم، لکه های سفید یا قرمز روی لبها یا زبان، فورا به یک دندانپزشک مراجعه نمایید
روشهایی برای از بین بردن لکه های روی دندان وجود دارد. برای این کار به یک دندانپزشک مراجعه نمایید

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا