دندانپزشکی سالمندان

دندانپزشکی سالمندان

امروزه با گسترده شدن خدمات دندانپزشکی ، سالمندان دیگر مثل سابق بی دندان نیستند .اعتماد این افراد به پزشک شان در نتیجه درمان، اثر بسیار مثبتی دارد. ما سعی میکنیم با حوصله به این نتیجه برسیم


امروزه افزایش امید به زندگی از هر زمان دیگری در طول تاریخ بیشتر است. دلیل آن نیز افزایش بهداشت عمومی افراد و افزایش اطلاعات افراد از نتیجه رعایت بهداشت است .همچنین افزایش سواد و درامد افراد نیز در بالا بردن امید به زندگی بی تاثیر نبوده .طبق آمار های اعلام شده میزان میانگین عمر افراد در کشورمان ۷۵ سال اعلام شده است .اگر از سن ۵۵ سالگی افراد را سالمند بنامیم دوره سالمندی حدود ۲۰ سال طول میکشد. نیاز های دندانپزشکی سالمندان امروزه بسیار متفاوت با قبل است سالمندان امروزه معمولا افرادی با تحصیلات هستند و اطلاعات بهداشتی خوبی دارند و درصد افراد کاملا بی دندان این گروه سنی بسیار پایین آمده است.بنابراین این گروه از بیماران دندانپزشکی نیاز به خدمات خاص خود را دارند که علاوه بر تامین نیازهای دندانپزشکی ،توجه به سلامت عموعی افراد نیز بسیار مهم است .

بیماریهای داخلی 

بسیاری از بیماران سالمند ما احتمال دارد درگیر بیماریهای دیگری مثل بیماریهای قلبی،فشار خون،کم خونی،دیابت و یا اختلال کبدی یا کلیوی باشند. این افراد حتما باید قبل از انجام خدمات دندانپزشکی پزشک خود را در جریان بیماریها و داروهایی که استفاده میکنند قرار دهند.

بهداشت دندان در سالمندان

این افراد باید رعایت بهداشت دهان و دندان خود را به هیچ دلیلی ترک نکنید.بعضی افراد به دلیل داشتن دندان مصنوعی متحرک یا پروتز های ثابت دیگر مسواک نمیزنند . در افراد با دست دندان حتما بدانید برای پیشگیری از بیماریهای قارچی نیاز به تمیز کردن دندان مصنوعی و لثه های خود دارید.در افراد با روکش ثابت برای دوام بیشتر پروتز ثابت حتما مسواک خود را ترک نکنید.

بی دندانی کامل در سالمندان

سالمندان ممکن است در مرور زمان تعدادی از دندانها را بر اثر پوسیدگیها یا بیماریهای لثه ای یا حوادث از دست داده باشند و برای درمان به گزینه کشیدن تمام دندانها و پروتز کامل (دست دندان) فکر کنند .البته پروتز کامل هم یک درمان انتخابی میباشد اما بهتر است بدانید با خارج کردن دندانها استخوان فک تحلیل میرود به مرور زمان باعث لق شدن دست دندان میگردد و گاها امکان باز سازی مجدد بسیار مشکل میشود.

قدرت جویدن افراد با دندانهای طبیعی تقریبا ۱۰۰ برابر افراد با دست دندان میباشد .به همین دلیل این افراد تمایل کمتری به استفاده از میوه و سبزیجات خام دارند.هر چند که بدن در این دوره نیاز بیشتری به این دسته از مواد غذایی دارد.

بنابراین تا حد امکان از کشیدن دندانهای دائمی خودداری کنید.و در صورت امکان برای جایگزینی دندانهای از دست رفته از ایمپلنتها استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا