ایمپلنت دندان
موضوعات داغ

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان برای افرادی که یک یا چند دندان خود را از دست داده اند استفاده می شود. ایمپلنت ها توسط متخصصین ایمپلنت و بعد از جراحی دندان در استخوان فک کار گذاشته میشوند.

پس از اینکه پایه ایمپلنت به استخوان شما جوش خورد، مانند ریشه برای تاج دندان جدیدی که قرار است جایگزین دندان ازدست رفته شما بشود عمل می کند. در نهایت تاج دندان که مانند دندان طبیعی به نظر برسد، به ایمپلنت متصل می شود و فضای خالی دندان ازدست رفته را پر می کند.
برای موفقیت آمیز بودن کاشت دندان ، باید به مقدار کافی استخوان در فک وجود داشته باشد. استخوان باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند ایمپلنت دندان را نگه دارد.
اگر تراکم استخوان کافی نباشد، ممکن است بوسیله روشی که به آن تقویت استخوان یا پیوند استخوان می گویند، نیاز به اضافه کردن و تقویت آن باشد.
علاوه بر این، دندان های طبیعی و بافت های حامی نزدیک ایمپلنت نیز باید در سلامت خوبی باشند.
ایمپلنت دندان

قسمت های مختلف ایمپلنت

• ایمپلنت: از جنس تیتانیوم بوده و در استخوان فک بالا یا پایین قرار داده می شود.
• اباتمنت: از جنس تیتانیوم، طلا یا پورسلن(چینی) بوده و بوسیله پیچ به ایمپلنت متصل می شود. این قسمت، ایمپلنت را به تاج دندان وصل می کند. شکل آن مانند یک دندان طبیعی است که بریده شده تا تاج روی آن سوار شود.
• ریستوریشن(بخشی که شبیه دندان است): تاج دندان است. معمولا از ترکیب پورسلین با یک آلیاژ فلزی (PFM) ساخته می شود اما می تواند تماما فلز یا پورسلین نیز باشد. تاج به روی اباتمنت پیچ شده یا چسبانده می شود. اگر که پیچ شود، سوراخ پیچ با مواد ترمیم کننده، مانند کامپوزیت های همرنگ پرکردگی دندان، پوشیده می شود.

مراحل ایمپلنت دندان

زمان مورد نیاز برای تکمیل ایمپلنت و تاج دندان به عوامل زبادی بستگی دارد.
هنگامی که روش رایج و متداول ایمپلنت دندان به کار گرفته شود، کمترین زمان برای تکمیل دوره ایمپلنت، در فک پایین تقریبا ۵ ماه و در فک بالا تقریبا ۶ ماه است که شامل جراحی ها و قرار دادن تاج دائمی می باشد.
اما، این پروسه می تواند یک سال یا حتی بیش تر نیز طول بکشد، به ویژه اگر در ابتدا نیاز به ساخت استخوان باشد.
در روشی دیگر، ایمپلنت و تاج دندان همزمان کار گذاشته می شوند. اگر دندان پزشک از ایمپلنت های کوچک (مینی) استفاده کند، آنها را مانند دندان مصنوعی، بریج و تاج در همان جلسه مراجعه قرار خواهد داد.
در روش متداول دو جراحی لازم است که بین آنها ۳ الی ۶ ماه فاصله می باشد.
روند جراحی نخست به این صورت است که برش کوچکی در لثه (جایی که قرار است ایمپلنت دندان کار گذاشته شود) ایجاد می شود. در استخوان بوسیله دریل یک سوراخ ایجاد شده و ایمپلنت درون سوراخ قرار می گیرد، سپس لثه بخیه زده می شود.
پس از اتمام دوره بهبودی جراحی نخست، نوبت به جراحی دوم می رسد. جراحی دوم شامل یک برش جدید برای نمایان شدن و آشکار شدن ایمپلنت می باشد.
یک کلار(Collar) که به آن هیلینگ کپ می گویند، در قسمت بالایی ایمپلنت پیچ می شود که به ترمیم بافت های اطراف لثه کمک می کند.
پس از چند هفته، هیلینگ کپ برداشته می شود و اباتمنت بر روی ایمپلنت پیچ می شود.
امروزه گاهی اوقات از روند و پروسه ی تک مرحله ای استفاده می شود که در آن دندانپزشک می تواند تمام مراحل ایمپلنت دندان ، اباتمنت و تاج دندان دائمی یا بریج را در یک جلسه انجام دهد. (ایمپلنت فوری)

 

 

 

 

 

 

 

مشاوره اولیه کاشت دندان

قبل از هر کاری، شما یک متخصص ایمپلنت دندان ، که آموزش های عالی و حرفه ای در زمینه ترمیم دندان بوسیله ایمپلنت را دیده است را ملاقات خواهید کرد.
دندان پزشک شما یک معاینه جامع و کامل انجام خواهد داد. طی معاینه، او پیشینه پزشکی و دندان پزشکی شما را مرور خواهد کرد، از دندان شما عکس خواهد گرفت، و از دندان و لثه شما قالب گیری خواهد کرد تا بتواند مدل آن را بسازد.
در برخی موارد، ممکن است دکتر از شما بخواهد تا از دندان خود سی تی اسکن تهیه کنید. سی تی اسکن به دکتر شما این امکان را می دهد تا بتواند میزان استخوان موجود در فک برای نگهداری ایمپلنت را تشخیص دهد.
سی تی اسکن همچنین جای اعصاب و سینوس ها که بالای دندان های بالایی قرار دارند را نشان خواهد داد که باعث جلوگیری از آسیب به آنها حین جراحی ایمپلنت می شود.
اگر عکس دندان نشان دهد که فک شما تراکم استخوان کافی برای نگه داشتن و تحمل ایمپلنت دندان را ندارد، دندان پزشک شما گزینه هایی برای ساخت و افزایش تراکم استخوان را مطرح می کند که شامل پیوند استخوان یا دیسترکشن(Distraction) استخوان می باشد.
پیوند استخوان عبارت است از اضافه کردن پودر استخوان به فک. Distraction روشی است که بوسیله جراحی در جاهایی که استخوان بیش¬تری مورد نیاز است، با جدا کردن استخوان¬ موجود بوسیله ی پین و پیچ، باعث رشد و تولید استخوان بیشتر توسط بدن می شود.
اگر شما به یکی از این روش ها نیاز پیدا کنید، بین ۴ تا ۱۲ ماه طول می کشد تا استخوان آماده ی ایمپلنت شود.

جراحی اول – قراردادن ایمپلنت

هنگامی که استخوان کافی دارید تا ایمپلنت دندان را به خوبی نگه دارد، برای مرحله اول که شامل کاشت ایمپلنت یا چندین ایمپلنت است آماده هستید.
یک پریودنتیست، جراح دهان و دندان یا دندان پزشک عمومی که در زمینه انجام ایمپلنتولوژی مهارت داشته باشد، این مرحله را انجام می دهد.
کاربرد ایمپلنت به عنوان ریشه ی دندان رایج ترین نوع ایمپلنت است.
ایمپلنت در استخوان فک و در جای خالی دندان از دست رفته قرار داده می شود.
پس از جراحی اول، متخصص ۴ الی ۵ ماه (اگر ایمپلنت در فک پایین کار گذاشته شده باشد) و ۶ الی ۷ ماه (اگر ایمپلنت در فک بالا کار گذاشته شده باشد) صبر خواهد کرد.
در این مدت استخوان و ایمپلنت باهم آمیخته شده و به عبارتی جوش می خورند.

جراحی دوم و قراردادن هیلینگ کلار یا تاج دندان

هنگامی که ایمپلنت با استخوان آمیخته شده و یکی شدند، می توانید برای جراحی دوم اقدام کنید.
متخصص ایمپلنت شما با گرفتن عکس از دندانتان تایید خواهد کرد که آیا ایمپلنت آماده جراحی دوم هست یا نه.
این جراحی نسبت به جراحی اول ساده تر است. برش جدیدی در لثه داده می شود تا سر ایمپلنت ها نمایان گردد.
پس از نمایان شدن سر ایمپلنت، یک کلار که به آن هیلینگ کپ میگویند، روی آن قرار می گیرد. کلار به بافت لثه کمک می کند تا به درستی ترمیم شود.
کلار قطعه گردی از فلز است که لثه را از سر ایمپلنت دور نگه می دارد.
کلار به مدت ۱۰ الی ۱۴ روز روی ایمپلنت قرار دارد. اگر از دندان مصنوعی متحرک استفاده می کردید، دندان پزشک شما آن را با این شرایط سازگار می کند.در نتیجه می توانید در این مدت از آن استفاده کنید.
پس از اینکه بافت لثه ی اطراف کلار ترمیم شد، کلار برداشته می شود. سپس یک اباتمنت داخل ایمپلنت پیچ می شود.
یک اباتمنت و تاج موقت روی ایمپلنت قرار داده می شود.
اباتمنت بوسیله ابزاری مخصوص روی ایمپلنت پیچ شده و محکم می شود به طوری که شل نشود.
پس از اتصال اباتمنت به ایمپلنت، تاج دندان روی اباتمنت قرار می گیرد. در بعضی موارد، ممکن است اباتمنت و تاج پس از نمایان شدن سر ایمپلت در جراحی دوم همزمان کار گذاشته شود که دیگر نیازی به هیلینگ کپ نخواهید داشت.
تاج موقت به مدت چهار تا شش هفته قرار خواهد داشت. لثه اطراف آن التیام می یابد و مانند لثه اطراف دندان های طبیعی شما خواهد شد.
تاج موقت نسبت به تاج دائمی از مواد نرم تری ساخته شده است. مواد نر -تر به محافظت از ایمپلنت در برابر فشار ناشی از جویدن کمک می کند و به استخوان فک فرصت می دهد تا به تدریج قوی تر شود و استحکام یابد.

قراردادن تاج دائمی

هنگامی که شما تاج موقت خود را در دهان دارید، تاج دائمی شما ساخته خواهد شد. ساخته شدن تاج دائمی ممکن است ۲ تا ۳ هفته یا کمتر طول بکشد.
تاج دائمی از روی فرم دندان ها و بافت لثه ی شما که شامل اباتمنت است ساخته می شود.
تاج را می توان به اباتمنت سمان (چسباندن) یا پیچ کرد.
تاجی که بوسیله سمان کردن در جایش قرار گیرد جلوه بهتری دارد، زیرا برای پیچ کردن تاج یک روزنه لازم است درحالیکه در سمان کردن مورد نیاز نیست و در تاج دیده نمی شود.
اما، اگر دندان پزشک شما بخواهد تاج را بردارد یا به ایمپلنت یا بافت لثه دسترسی پیدا کند، تاج هایی که بوسیله پیچ کردن در محل نصب شده باشند بهتر هستند و راحت تر این امکان را برای پزشک شما فراهم می کنند.

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت

مراقبت و نگهداری از ایمپلنت دندان دقیقا شبیه به نگهداری دندان های طبیعیتان است.
بسیار مهم است که روزانه مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.
اگر مشکلی داشتید، پیش از نوبت چکاپ ۶ ماهه به دندان پزشک خود مراجعه کنید. پس از جراحی ایمپلنت تا مدتی شما نیاز به مراقبت های خاصی خواهید داشت که برای مطالعه بیشتر می توانید به صفحه مراقبت های ایمپلنت مراجعه نمایید.

عوارض ایمپلنت دندان

علاوه بر ریسک های جراحی، این امکان نیز وجود دارد که ایمپلنت دندان شما موفقیت آمیز نبوده یا خراب شود.
اگر ایمپلنت عفونت کند که بسیار نادر است یا اینکه بایت دندان ها به درستی تنطیم نشده باشد، ایمپلنت موفقی نبوده است.
به علاوه، آسیاب کردن بوسیله دندان ها فشار زیادی بر ایمپلنت وارد می کند که ممکن است باعث تضعیف استخوان و شکسته شدن ایمپلنت و خراب شدن آن شود.
باید بدانید که وقتی ایمپلنت برای دندان های پایین استفاده می شود، هنگام سوراخ کردن استخوان برای قرار دادن ایمپلنت عصبی که در سرتاسر فک پایین وجود دارد در برخی موارد ممکن است آسیب ببیند و این ممکن است باعث بی حس شدن یا مورمور شدن(سوزش) شود.
این موارد در صورت بروز معمولا در قسمت پایین لب، چانه یا یک طرف زبان می باشند.
این کرختی و بی حسی می تواند به صورت موقت و تا زمانی باشد که عصب بهبود یابد، یا به صورت دائمی باشد.
اما آسیب دیدن عصب رایج نیست. عکس و سی¬تی اسکن به دندان پزشک شما کمک می کند تا تشخیص دهد عصب کجا قرار دارد که احتمال آسیب دیدن آن را به حداقل می رساند.
در فک بالا، این ریسک وجود دارد که هنگام سوراخ کردن استخوان فک یکی از سینوس ها یا حفره بینی شما سوراخ شده و آسیب ببیند که ممکن است باعث عفونت شود.
برای کمک به دندان پزشک شما در تشخیص محل قرارگرفتن سینوس ها و عصب ها، پیش از عمل جراحی شما یک عکس (x-Ray) مخصوص گرفته خواهد شد.

از ایمپلنت خود چه انتظاراتی می توانید داشته باشید؟

ایمپلنت دندان مانند دندان طبیعی شما به نظر می رسد و کار خواهد کرد.
هرچند در برخی از بیماران اینکه ایمپلنت دقیقا مانند دندان طبیعی به نظر برسد ممکن است کاری سخت باشد.
چراکه در برخی موارد به دلیل میزان استخوانی که دارید(تراکم استخوان) و مقداری که نیاز است تا ایمپلنت کار گذاشته شود و به طور صحیح کار کند، ممکن است ایمپلنت شما به صورت مستقیم قرار نگیرد و زاویه دار کار گذاشته شود.
تاج دندان می تواند پهن تر ساخته شود تا فاصله بین دندان ها را بپوشاند. مطالعات انجام شده تاکنون نشان داده اند که دوام و عمر مفید این ایمپلنت دندان می تواند تا ۲۵ سال باشد.

قیمت ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان
این ایمپلنت FDA آمریکا دارد و در کشور آمریکا نیز فروش بالایی دارد و از نظر Design و تکنولوژی سطح هم ردیف ایمپلنت osstem کره می باشد که بالاترین فروش را در کره دارد. مزیت این سیستم نسبت به بقیه ایمپلنت های کره ای این است که دریلینگ استخوان کمتری نیاز دارد.
یک واحد جراحی ایمپلنت مارک Zimmer آمریکا ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان و قیمت پروتز ایمپلنت آمریکایی زیمر ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان است. لازم به ذکر است که برند zimmer جز پنج برند اول جهان می باشد . و درد بعد از جراحی ایمپلنت بسیار کم می باشد .
یک واحد جراحی برند ITI سوئیس(اشترومن) ۴٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان و هزینه پروتز ایمپلنت سوئیسی ITI نیز ۲٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان است. لازم به ذکر است که این برند نیز جزو بهترین مارک های ایمپلنت می باشد. (برند اول جهان)

قیمت ایمپلنت فوری

خب شاید برای شما سوال پیش بیاید که دلایل اختلاف قیمت کاشت ایمپلنت چیست؟
قیمت ایمپلنت به عوامل زیادی بستگی دارد که زیر به تعدادی از آنها اشاره میشود:

  1. برند سازنده خود ایمپلنت
  2. متخصص کاشت ایمپلنت که مهمترین عامل موثر در قیمت ایمپلنت میباشد
  3. آیا ایمپلنت شما ضمانت میشود؟ (ایمپلنت با ضانت)
نکاتی درباره هزینه ایمپلنت

در ایران معمولا از ایمپلنت های کره ای، اروپایی و آمریکایی استفاده می شود. اما کشور سازنده ایمپلنت تنها فاکتور مداخله کننده در کیفیت آن محسوب نمی شود. ایمپلنت های کره ای خود به چندین گروه تقسیم می شوند.
همین طور بسیاری از ایمپلنت های اروپایی هم در بازار وجود دارند که قیمت و کیفیت آن ها حتی کمتر از محصولات کره ای میباشد. تشخیص ایمپلنت مناسب و آگاهی از کیفیت برند های مختلف برای مریض امری دشوار است و لازم است حتما از نوع برند و معتبر بودن آن آگاهی حاصل گردد.
اگر ایمپلنت گذاشته شده ضمانت گردد و در صورت Fail شدن یک ایمپلنت دیگر بدون هزینه برای شما گذاشته شود و هزینه های جانبی ایمپلنت مانند پودر استخوان و … نیز برای بار دوم از شما دریافت نگردد بر قیمت ایمپلنت موثر است.
در صورتی که بهترین برند ایمپلنت هم توسط فردی غیر متخصص برای شما مورد استفاده قرار گیرد ممکن است عواقب ناخوشایندی را برای شما به همراه داشته باشد.
پیشنهاد می شود که شما ابتدا جراح مورد نظر را انتخاب نمایید و سپس این جراح است که با توجه به میزان تجربه خود و همچنین بودجه شما ایمپلنت مناسب را با رعایت انصاف به شما معرفی خواهد کرد.
برای اطلاع از انواع و قیمت ایمپلنت دندان می توانید با مشاوران کیلینیک دندانپزشکی نوین تماس حاصل نمایدد .

شماره تماس با مشاورین ما

ویزیت و مشاوره رایگان

۲۲۸۳۷۱۲۲
۷۷۷۳۴۷۷۰

فرم ارتباط با ما

    نمایش بیشتر

    نوشته های مشابه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکمه بازگشت به بالا