جراحی لثهدرمانها

دلایل خونریزی لثه ها در زمان مسواک زدن

علائم و نشانه‌های عفونت لثه

حتماً برای شما اتفاق افتاده وقتی مسواک می‌زنید، لکه‌های خونی بر روی سینک دستشویی ببنید. خیلی از افراد تصور می کنند این موضوع کاملاً طبیعی است. باید بدانید که خونریزی لثه ها به هیچ وجه طبیعی نیست. نباید ساده از کنار آن رد شد.
این اتفاق در واقع زنگ خطری برای بیماری های لثه، همچون التهاب یا ورم لثه‌ها، است. این التهاب‌ها اثر باکتری ها و پلاک های دندانی ایجاد می شود. کسی نیست که بیماری های لثه را دوست بدارد. این بیماری موجب شل شدن دندان ها و حتی بیماری های قلبی می شود.
تنها دلیل خونریزی لثه ها مسواک زدن با شدت زیاد نیست. عوامل دیگری هم در تشدید ایجاد این معضل نقش بازی می کنند
۱– اشتباه مسواک زدن
۲۴ ساعت زمان کافی ست تا باکتری ها، عامل خونریزی، باعث التهاب لثه های شما شوند. اگر روز قبل به خوبی دندان‌های خود را مسواک نزده‌اید، ممکن است روز بعد در هنگام مسواک زدن، دندان‌های شما خونریزی کند. سعی کنید آهسته تر مسواک بزنید.
(اگر روند مسواک زدنتان را کند کردید. همچنان حین مسواک زدن لثه‌ هایتان خونریزی می‌ کند بهتر است به دندان ‌پزشک مراجعه کنید.)
۲– هورمون های شما درست کار نمی کنند
وقتی سطح هورمون‌های شما به دلایل مختلف اعم از بلوغ، بارداری، قاعدگی و یائسگی، دچار افت‌وخیز می‌شوند. با پلاک‌های دندانی که خونریزی می‌کنند، با حساس بیشتری باید برخورد کرد. می توانید در این مدت به جای مسواک، از دهان شویه و نخ دندان استفاده کنید.
۳– گرفتار استرس، بی خوابی و یا یک رژیم غذایی نامناسب شده اید
بیشتر دانش‌آموزان و دانشجویانی که غذایی مناسبی ندارند، دچار استرس های تحصیلی هستند. تا دیر وقت بیدار می مانند، با خونریزی لثه درگیرند.
زیرا توانایی بدن آنها برای مقابله با تورم حاصل از باکتری ها پایین می‌ آید. به سرعت به بیماری مبتلا می شوند. برای پیشگیری از این عارضه، باید از غذاهای پروتئین‌دار، سبزیجات، مکمل‌های مولتی ویتامین و ویتامین D و C استفاده کرد.
۴– داروها این عارضه را ایجاد کرده اند
بعضی از داروهای تجویزی مثل داروهای ضد فشار خون و ضد افسردگی ها ممکن است موجب خشکی دهان شود. عدم وجود بزاق و خشکی، تکثیر باکتری ها را به دنبال خواهد داشت.
نتیجه چنین عارضه ای، تورم، قرمزی و خونریزی لثه ها است. اگر احساس می کنید، مصرف برخی از داروها موجب خشکی دهان شما می شود، با دندان پزشک خود مشورت کنید. در این صورت محصولاتی هستند که به نرمی بافت های لثه ی شما کمک می کنند.
۵– مشکلات جدی تری وجود دارند
بیماری های مزمن همچون دیابت، سرطان خون و ایدز، سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می دهند. تورم و خونریزی لثه ها را موجب می شوند. اگر این خونریزی برای چند هفته متوالی به طول انجامید، با پزشکتان مشورت کنید.

علائم و نشانه‌های عفونت لثه

عفونت لثه چندين علامت مختلف دارد که پيگيري و بررسي وجود آن‌ها مي‌تواند به شما کمک کند تا در صورت بروز عفونت بتوانيد آن را تشخيص دهيد.
مهم‌ترين اين علائم عبارت است از:
قرمز شدن اطراف لثه‌ ها
حساس شدن و آسیب‌ پذیری لثه‌ها
التهاب در محل خط لثه
درد
دندان ‌درد
حساسيت زياد دندان در زمان جويدن غذا
خونريزي لثه‌ ها
بوي بد مداوم دهان و نفس
بهترین راه درمان برای التهاب و عفونت لثه

عفونت لثه یک مورد بسیار مهم در حوزه ی بهداشت دهان و دندان می باشد به همین خاطر برای این موضوع جداگانه به بحث می پردازیم.

متورم شدن لثه اغلب به خاطر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان اتفاق می افتد . در کل ورم لثه را نمی توانیم به عنوان یک بیماری در نظر بگیریم اما این حالت می تواند علائم چند بیماری نهفته باشد.

هنگامی که دندان شما درد ضربانی دارد و شما در طول شب با این درد بیدار می شوید ، علت این درد می تواند چیز نگران کننده تری از یک دندان درد ساده باشد. در این حالت ممکن است دندان شما گرفتار عفونت شده باشد و این عفونت در ناحیه ی سر ریشه ی دندان ، یا اطراف ریشه پخش شده باشد.

عفونت دندان اغلب از لایه ی داخلی دندان سرچشمه می گیرد که اصطلاحا به آن ” حفره ی پالپ ” گفته می شود.

بیماری های لثه فقط و فقط به یک دلیل ایجاد می شود . باکتری های موجود در جرم و پلاک های غذایی که بر روی طوق دندان تجمع می کنند باعث ایجاد بیماری های لثه می شوند و حتی به مرور زمان باعث از بین رفتن لثه و استخوان نگه دارنده ی دندان نیز می شوند.
البته لازم به ذکر است که قبل از ایجاد یک عفونت ، دندان توانایی خود را برای مبارزه با عفونت ، به طور چشمگیری از دست می دهد.

اگر دچا عفونت یا بیماری های مربوط به لثه هستید بهتر است درمان را هرچه زودتر شروع کنید تا این عفونت ها عوارضی برای بخش های دیگر بدن به خصوص بخش های داخلی بدن نداشته باشد.

التهاب و عفونت لثه
علت عفونت دندان و تورم لثه چیست؟
عفونت دندان زمانی اتفاق می افتد که باکتری هایی که منشا عفونت هستند در داخل دهان ، لثه و بافت اطراف آن به وفور پراکنده شوند. به طور طبیعی دهان انسان پر از باکتری است که از ترکیب آن ها با مواد غذایی کوچک باقی مانده در دهان و بزاق ، یک لایه ی چسبناک به نام ” پلاک ” بر روی دندان ها ایجاد می شود.

خوردن و نوشیدن مواد غذایی که سطح بالایی از کربوهیدرات ها را دارا هستند باعث می شوند که دندان ها سریع تر پوسیده شوند. زیرا کربوهیدرات ها انرژی لازم برای پلاک دندان را تامین می کنند. از ترکیب کربو هیدرات ها و پلاک در دهان اسیدی تولید می شود که این اسید باعث ایجاد پوسیدگی دندان و در نهایت پوسیدگی دندان منجر به ایجاد عفونت لثه می شود.

اسید اضافه در دهان همان طور که گفته شد باعث ایجاد حفره های ریزی روی دندان می شود و این حفره ها باعث رسیدن عفونت به مرکز دندان ” پالپ دندان ” می شوند. وقتی عفونت به این قسمت ” مرکز دندان یا زیر سطح دندان ” می رسد در اصطلاح فرد به عفونت دندان مبتلا شده است و لثه ها و اطراف دندان که به این مشکل گرفتار شده اند در اصطلاح به عفونت لثه مبتلا شده اند.

آبسه به خاطر عفونت لثه
در مورد عفونت لثه چه می دانید؟
همان طور که گفته شد عفونت لثه در نتیجه ی بیماری های لثه ایجاد می شود که اصطلاحا به آن التهاب لثه یا ” پریودنتیت ” گفته می شود.

عفونت و خونریزی لثه ها ممکن است در اثر شرایط زیر اتفاق بیفتد:

۱ ایجاد آسیب به لثه ( حتی اگر شما به بیماری لثه مبتلا نباشید مانند وارد شدن ضربه به لثه و دندان ) ۴ درد شدیدی که در برابر مسکن ها واکنش نشان نمی دهد

۲ لق شدن دندان که در نتیجه ی بیماری های مزمن و طولانی مدت لثه اتفاق می افتد

۳ لق شدن دندان و لثه در نتیجه ی تحلیل لثه و استخوان نگه دارنده

۴ سیگار کشیدن و استفاده طولانی مدت از مواد مخدر مانند تنباکو و…

چگونه می توانیم بفهمیم که عفونت لثه به سایر نقاط بدن گسترش پیدا کرده است؟

علائم و نشانه های زیر می تواند به این معنا باشد که بیماری های لثه و عفونت به قسمت های دیگر بدن شما راه پیدا کرده است

۱ تب بالای ۳۸ درجه

۲ ورم صورت
۳ مشکلات تنفسی
۴ درد شدیدی که در برابر مسکن ها واکنش نشان نمی دهد

برطرف کردن عفونت لثه ها
برای تشخیص عفونت لثه چه کنیم؟
اگر شما احساس می کنید دچار عفونت لثه شده اید بهتر است در اولین فرصت به یک دندان پزشک مجرب مراجعه کنید. دندان پزشک با معاینات خاصی ، که انجام می دهد مشخص می کند که آیا نشانه های مشاهده شده عفونت لثه هستند یا نه . قسمتی از معاینات دندان پزشک به صورت زیر است :

گاهی اوقات دندان پزشک فقط با پرسیدن چند سوال ساده می تواند عفونت لثه ی شما را تشخیص بدهد یا اینکه خیال شما را از نبودن این عفونت راحت کند. در بعضی از مواقع هم برای تشخیص بهتر و درست تر دندان پزشک موارد زیر را انجام می دهد.

معاینه ی لثه :
ایجاد عفونت در دندان یا لثه معمولا باعث ایجاد تورم و قرمزی دندان ها می شود.

ضربه زدن به لثه :
اگر در لثه یا دندان عفونت وجود داشته باشد ، این دو به هر ضربه یا فشار حساس می شوند.

عکس رادیولوژی:
مورد بعدی تهیه عکس رادیو لوژی از ناحیه ی آسیب دیده است .این کار برای ارزیابی میزان آسیب و عفونت پخش شده انجام می شود.
در ادامه ی این پروسه دندان پزشک در مورد بهترین و موثرین ترین روش درمان بیماری لثه با شما صحبت خواهد کرد.
روش های درمان عفونت لثه در خانه به چه صورت است؟
اگر کیسه ی عفونت دندان شما بترکد ، بهترین راه در منزل استفاده از دهان شویه یا آب گرم است .این مواد برای التیام و تمیز کردن دهان تا زمانی که شما بتوانید با دندان پزشک ملاقات داشته باشید ، مناسب است.

استفاده از داروهای مسکن .البته این داروها می تواند درد شما را آرام تر کند اما در درمان عفونت لثه هیچ نقشی ندارد و شما برای درمان این عفونت بهتر است با دندان پزشک ملاقات داشته باشید.

گذاشتن کیسه ی یخ بر روی سطح خارجی گونه ( ناحیه ای که دندان دچار عفونت شده است ) می تواند به کاهش التهاب به وجود آمده و تسکین درد شما کمک کند.
استفاده از آنتی بیوتیک ها می تواند در توقف گسترش عفونت لثه یا درمان این عفونت موثر باشد اما بهتر است دوز و مقدار این دارو با تجویز پزشک انجام شود.

عوارض عفونت لثه کدام است ؟

عفونت در هر قسمت از بدن می تواند خطرناک باشد ، حال آنکه این عفونت در دهان و در ابتدای مسیر تغذیه ی ما باشد
.
علامت اصلی عفونت لثه و دندان وجود درد شدید و ضربانی دندان یا لثه ی آسیب دیده است .این درد معمولا به صورت یکباره شروع می شود و در صورت درمان نشدن با گذشت چند ساعت یا چند روز شروع به بدتر شدن می کند. گاهی اوقات این درد به سمت گوش ، گردن یا فک پایین ، همان قسمتی که دندان آسیب دیده قرار دارد کشیده می شود. علاوه بر این عفونت لثه می تواند علائم دیگری نیز داشته باشد مانند
:
• ورم صورت و بزرگ شدن آن
حساس شدن دندان و نواحی اطراف آن
بوی بد در دهان
وجود مزه ی بد در دهان
حساسیت به غذا یا نوشیدنی های بسیار گرم یا بسیار سرد
وجود تب
مشکلات خواب
احساس ناراحتی عمومی بدن

نکته : عفونت لثه در دوران بار داری می تواند مشکل ساز باشد بنابراین قبل از شروع دوران بارداری حتما به دندان پزشک مراجعه کنید.