دکتر مهرباندندانپزشک تهراندندانپزشکی پاسداراندندانپزشکی تهراندندانپزشکی تهراندندانپزشکی جوادیهدندانپزشکی خیابان فرشتهدندانپزشکی زیبایی تهراندندانپزشکی شمال تهراندندانپزشکی فرمانیهدندانپزشکی نیاورانکلینیک دندانپزشکی تهران

دندانپزشکی در دوران سالمندی

دندانپزشکی برای سالمندان

دندانپزشکی برای سالمندان چه خدماتی انجام می دهد؟ هر چقدر سن افزایش می یابد میزان مقاومت بدن در مقابل بیماری های مختلف کاهش می یابد، به همین دلیل رعایت اصول صحیح بهداشت دهان و دندان برای پیشگیری از خراب شدن از دندان های سالم یا مراقبت از دندان های مصنوعی بسیار حائز اهمیت است. در این مقاله دکتر سلام شما را با روش های حفظ بهداشت دهان و دندان در کهنسالی آشنا می نماید.

ارتقای سلامت دندان با افزایش سن با رعایت این نکات:
اگر مي­خواهيد با افزايش سن همچنان سالم بمانيد، زيبايي ظاهري خود را حفظ کنيد و احساس خوبي از زندگي داشته باشيد، بايد به سلامت دهان و دندان خود توجه ويژه ­اي داشته باشيد. شايد شگفت زده شويد ولي دهان و دندان سالم کيفيت زندگي شما را به نحوه مؤثري ارتقا مي­ بخشد.

۱- دوبار در روز با مسواک مناسب که پرزهاي نرمي داشته باشد، دندان­هايتان را مسواک بزنيد همچنين مي­توانيد از مسواک برقي بهره ببريد.

۲- يک بار در روز فضاي بين دنداني را با نخ دندان و يا ديگر ابزار تميزکننده فضاي بين دنداني که تأييد شده هستند تميز کنيد.

۳- اگر دست دندان کامل (دنچر کامل) و يا پروتز پارسيل متحرک (به دندان­هاي مصنوعي گفته مي­شود که بعضي از دندانها را جايگزين مي ­کنند و قابل برداشتن و گذاشتن مي­ باشند) داريد، حتماً روزانه آنها را تميز کنيد. حداقل به مدت ۴ ساعت در شبانه­ روز دنچر را از دهان خود خارج کنيد. در ضمن بهتر است شب­ هنگام نيز دنچر را از دهانتان خارج سازيد.

۴- اگر آب آشاميدني شهري که زندگي مي­ کنيد حاوي فلورايد باشد، حتماً آن را بنوشيد. در هر سني که باشيد، فلورايد از پوسيدگي دندان جلوگيري مي­ کند.

۵- مصرف دخانيات را ترک کنيد. سيگار کشيدن و در حالت کلي استعمال دخانيات ريسک سرطان ريه و ديگر سرطان­ها را افزايش مي ­دهد. استعمال دخانيات براي دهان و دندان نيز بسيار مضر است چرا که سبب افزايش بيماري­هاي لثه، پوسيدگي دندان و از دست رفتن دندان­ها خواهد شد.

دندانپزشکی برای سالمندان

دلایل مراجعه به دندانپزشک در سالمندی:
سالمندان در معرض افزایش خطر مشکلات بهداشت دهان و دندان هستند. به همین دلیل، در صورت بروز هر گونه علامت غیر معمول در دهان و دندان و برای جلوگیری از عوارض جدی و آسیب بیشتری، ضروری است که دندانپزشک خود را در جریان قرار دهید. این مشکلات عبارتند از:

خشکی دهان مزمن
حفره و پوسیدگی
تغییر رنگ دندان
سرطان دهان
لثه قرمز، متورم و حساس
حساسیت دندان و درد
مدیریت صحیح دندانها و لثه می تواند به سالمندان در جلوگیری از مسائل مربوط به سلامت آنها، در عین حال افزایش کیفیت زندگی کمک کند. با عادات خوب دهان و دندان، معاینات منظم پیشگیرانه توسط دندانپزشک و تغییر در شیوه زندگی، می توانید گام بلندی در مراقبت از دندان ها در سالمندی و حفظ یک لبخند سالم برای یک عمر بردارید.

رعایت معاینات منظم دندان پزشکی:

اگر در دوران جوانی و میانسالی معاینات روتین دندانپزشکی را جدی نمی گرفتید، اکنون دیگر زمان این کار نیست. برای مراجعه به دندان پزشک تا زمان فرارسیدن درد صبر نکنید. برای پیشگیری از درد، مشکلات دهان و دندان و وارد آمدن هزینه های سنگین درمان در دوران سالمندی حتما تقویم دندان پزشکی خود را تنظیم کنید. برای دریافت بهترین خدمات و درمان، حتما دندان پزشک را از داروها و شرایط جسمانی خود مطلع سازید.

اصلاح عادات بهداشت دهان و دندان خود:

اهمیت بهداشت دهان و دندان در طول زمان کاهش نمی یابد. برای مراقبت از دندان ها در سالمندی نیز باید دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. متاسفانه، بسیاری از سالمندان به علت ابتلا به آرتروز یا عارضه های دیگر دچار مشکلات مهارت و چابکی می شوند. این امر می تواند مسواک زدن و دسترسی به نقاط دشوار دندان ها را سخت کند. برای رعایت بهداشت دهان و دندان در شرایطی که فرد دچار مشکل در دست هایش است، می توان از گزینه مسواک های برقی استفاده کرد. استفاده از این مسواک ها، با کمترین نیاز به حرکت دست، جرم و پلاک را از روی دندان ها می زداید.

دندانپزشکی برای سالمندان

دندان های افتاده را جایگزین کنید:

از دست دادن دندان می تواند عواقب جدی تری بیش از تغییر ظاهر و کاهش اعتماد به نفس داشته باشد. در واقع، دندان از دست رفته می تواند موجب عوارضی از جمله دشواری در جویدن و صحبت کردن، تغییر در دندان های مجاور، درد فک و افزایش خطر بیماری پوسیدگی و لثه شود. به این دلایل، برای بازگرداندن عملکرد بهینه دهان و سلامت آن سالمندان باید در اسرع وقت دندان از دست رفته را جایگزین کنند. امروزه، دندانپزشکان انواع راه حل های طبیعی را برای اصلاح لبخند به افراد سالمند ارائه می دهند.

تعهد به شیوه زندگی سالم:

در نهایت، انتخاب شیوه زندگی سالم راهی طولانی در بهبود سلامت کلی شما به عنوان یک فرد سالمند دارد. این امر ممکن است شامل تغییر عادات بد مانند ترک سیگار و مصرف مواد مغذی در یک رژیم غذایی متعادل شود. مصرف شیر و لبنیات و سبزیجات برای مراقبت از دندان ها در سالمندی ضروری است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا