آخرین مطالب دندانپزشکی

آیا دنداپزشکی روزه را باطل می کند؟

این روز ها در ماه مبارک رمضان بسیاری از مراجعین دندانپزشکی این سوال برایشان مطرح می شود که آیا اعمال دندانپزشکی روزه را باطل می کند یا خیر؟
دندانپزشکان البته کارشناس امور دینی نیستند و قرار هم نیست که بتوانند به این سوال پاسخ دقیق بدهند. سعی دندانپزشک این است که بهترین درمان برای شما انجام شود و اعتقادات شما، نباید مخل انجام درمان صحیح و کاری باشد که طبیب انجام آن را به نفع سلامتی شما می داند.اگر کوچکترین شک و شبهه ای در مورد تداخل درمان خود با روزه داری دارید، آن را به بعد از افطار موکول کنید تا در روند درمان شما اختلالی ایجاد نشود.

اما با توجه به اینکه اکثریت مراجعین ما را در کشور ایران ، مراجعین مسلمان شیعه تشکیل می دهد، این مراجعین بر اساس اعتقادات خود و بر اساس نظر مراجع تقلید شیعه می توانند در مورد نحوه مراجعه به دندانپزشک در ماه مبارک رمضان تصمیم اتخاذ نمایند. اما به طور کلی بر اساس جمع بندی که از کتب در دسترس مراجع شیعه به عمل آمده است، احکام زیر برای کسانی که می خواهند در مورد کلیت احکام شرعی ماه رمضان در مورد اعمال دندانپزشکی ، پیش زمینه ذهنی داشته باشند مفید است. البته تاکید می شود که معتقدان مذاهب مختلف و مقلدان مراجع متفاوت منطقی است که در مناسک آیینی خود، به منابع رسمی خود مراجع کنند و به توضیحات کلی این مطلب اکتفا نکنند.

کشیدن دندان و هر نوع درمانی که موجب خونریزی از دهان فرد شود برای فرد روزه دار مکروه استو بودن وسایل دندانپزشکی جهت معاینه باعث باطل شدن روزه نمی شود. برای مرد روزه دار کشیدن دندان و اقدامی که به واسطه آن از دهان خون بیاید برای شخص روزه دار مکروه است. بنابراین برای افراد روزه دار درمانهایی مثل کشیدن و جراحی دهان به ساعات بعد از افطار بهتر است موکول شود.

تزریق های بی حسی موجب ابطال روزه نمی شود ولی احتیاط واجب این است که روزه را از استعمال آمپولی که به جای غذا به کار می رود خودداری کند.
پانسمان های دندانپزشکی که جهت درمان موقت در دندانها قرار می گیرد به مرور در بزاق حل می شوند و بیمار مزه آنها را ممکن است در دهان خود حس کند. بلعیدن غیرعمدی و سهوی این مواد ممکن است در مدت طولانی آزاد شدن آنها در محیط دهان صورت بگیرد که در افراد روزه دار اشکالی ندارد.
در موارد خروج طبیعی چرک از آبسه دندانی در صورت فروبردن چون غیر عمدی است موجب باطل شدن روزه نمی شود. اما خارج کردن عمدی این مواد توسط خود بیمار یا دندانپزشک و سپس فروبردن آن حتی در صورتی که در امتراج با بزاق باشد بنابر احتیاط واجب موجب باطل شدن روزه است.
مسواک زدن با خمیردندان درحال روزه اشکالی ندارد ولی باید از فروبردن آب دهان جلوگیری کرد. فرد روزه دار در صورتی که مسواک را از دهان خود بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو ببرد روزه او باطل می شود مگر آن که رطوبت مسواک در آب دهان طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود.

درمان ریشه دندان ( عصب کشی) از آنجایی که به ندرت با خونریزی همراه است، نباید باعث باطل شدن روزه شود. تزریق بی حسی هم طبق نظر بسیاری از مراجع جز مبطلات روزه نیست.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا