دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

کامپوزیت و باندینگ دندان

کامپوزیت و باندینگ دندان چیست؟ (ترمیم دندان با مواد همرنگ)، مزایا و هزینه

کامپوزيت باندینگ به معنی استفاده از یک ترکیب رزینی (پلاستیکی) همرنگ دندان برای ترمیم دندان‌های پوسیده، شکسته، ترک خورده یا سیاه شده می‌باشد. علاوه بر آن از کامپوزیت دندان برای بلندتر کردن دندان‌ها و نیز به عنوان جایگزینی برای آمالگام جهت پُر کردن دندان استفاده می‌شود.

به منظور دستیابی به نتایج زیبا و طبیعی از عمل باندینگ دندان با ونیر کامپوزیت ، لازم است که دندانپزشک حتماً تجربه و مهارت فنی لازم برای انجام این کار را داشته باشد. متخصصین دندانپزشکی زیبایی در مرکز ما تجربه بالایی در زمینه ونیرهای کامپوزیت دارند و خواص مواد کامپوزيت دندانی را خیلی خوب می‌شناسند. هر فردي که برای انجام يک عمل دندانپزشکی زیبایی مراجعه می‌کند، شرایط خاص خود را دارد و شکل دندان‌ها، طرح لبخند و تقارن دندان‌های او با دیگران متفاوت است. برای ساخت ونیرهای کامپوزیت، ماده کامپوزیت بر روی سطح جلویی دندان‌ها قرار داده می‌شود و سپس این مواد به دست یک متخصص دندانپزشکی زیبایی شکل داده می‌شود تا به حالت دلخواه در بیاید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو وقت با شماره‌۷۷۷۳۴۷۷۰ – ۷۷۷۳۴۷۷۱ تماس حاصل نمایید.

فهرست مطالب [پنهانسازی]

۱ کامپوزیت باندینگ چیست؟
۲ مزایای باندینگ
۳ کامپوزیت باندینگ برای چه کسانی مناسب است؟
۴ شرایط در جلسه ویزیت دندانپزشک برای باندینگ دندان، چگونه است؟
۵ مشاوره قبل از باندینگ دندان
۶ روش کار
۷ مراقبت‌های بعد از عمل باندینگ کدام است؟
۸ هزینه باندینگ
کامپوزیت باندینگ چیست؟
۲۹

کامپوزیت باندینگ یک عمل دندانپزشکی زیبایی است که طی آن یک نوع ماده دندانی- که در اینجا یک کامپوزیت رزینی (پلاستیکی) می‌باشد – بر روی سطح دندان‌های شما قرار داده می‌شود و به شکل طبیعی دندان در می‌آید تا وضعیت ظاهری دندان‌ها صاف و مرتب شود و شما لبخند سفیدتر و زیباتری داشته باشید. از کامپوزیت باندینگ می‌توان به عنوان یک عمل دندانپزشکی زیبایی برای اصلاح دندان‌های شکسته و فاصله‌دار و نیز پوشاندن لکه‌هایی که بر روی سطح دندان یا پُرکردگی آن ایجاد شده است، استفاده کرد. باندینگ دندان با استفاده از کامپوزیت بر خلاف ونیرهای لامینت یا سرامیکی که نصب آنها به بیش از دو جلسه زمان نیاز دارد، تنها در عرض فقط یک جلسه قابل انجام است.

مزایای باندینگ
باندینگ یکی از ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین عمل‌های دندانپزشکی زیبایی است. کامپوزیت مورد استفاده برای باندینگ را می‌توان با ظرافت خاصی شکل و جلا داد تا ظاهری دقیقاً مشابه با دندان‌های کناری پیدا کند. در اغلب موارد از باندینگ برای اهداف زیبایی و بهبود مشکل ظاهری دندان‌های شکسته یا سیاه شده استفاده می‌شود. از این عمل می‌توان برای از بین بردن فاصله بین دندان‌ها و نیز بهبود شکل آنها به گونه‌ای که بلندتر به نظر برسند، استفاده کرد. همچنین برای تغییر شکل یا رنگ دندان‌ها نیز می‌توان از کامپوزیت باندینگ استفاده کرد.

گاهی اوقات از باندینگ به عنوان جایگزینی برای پُر کردن دندان و یا به منظور محافظت از قسمتی از ریشه دندان که به خاطر تحلیل رفتن لثه نمایان شده است، استفاده می‌شود.

کامپوزیت باندینگ برای چه کسانی مناسب است؟
کامپوزیت باندینگ عملی نیست که برای هر کسی مناسب باشد. اگر دندان‌های شما به خاطر جلو بودن یا عقب بودن فک‌ها دچار انحراف و کجی شده باشد، از روش باندینگ نمی‌توان برای درمان آن استفاده کرد. در این موارد باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا او مشخص کند که از چه عملی باید برای اصلاح ناهنجاری‌های فک یا سایر عارضه‌های پیچیده‌تر در فک و دندان شما استفاده شود. اصولاً از باندینگ برای درمان افرادی که دندان‌هایشان سالم است ولی فقط مشکل زیبایی دارد، استفاده می‌شود.

شرایط در جلسه ویزیت دندانپزشک برای باندینگ دندان، چگونه است؟
به طور کلی عمل باندینگ با حذف لایه نازکی از سطح مینای دندان آغاز می‌شود تا از این طریق دندانپزشک بتواند کامپوزیت را به شکل بهتری بر روی دندان شما منطبق کند. سپس خود ماده کامپوزیت بر روی سطح آماده شده دندان قرار داده می‌شود. در مرحله بعد، ماده کامپوزیت با ابزارهای خاصی حالت داده می‌شود و یک نور خاص به آن تابانده می‌شود تا سخت و محکم شود. در پایان، سطح کامپوزیت همراه با سطح دندان‌های شما صیقل‌کاری و جلا داده می‌شود. از آنجا که فرایند باندینگ دندان شامل تکنیک‌ها و فنون سطح بالا و ظریفی می‌باشد، بهتر است برای آنکه نتایج طبیعی و زیبایی به دست آورید حتماً به دندانپزشکی مراجعه کنید که دانش و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد.

مشاوره قبل از باندینگ دندان
در جلسه مشاوره اولیه، دندانپزشک تعیین می‌کند که کدام یک از مشکلات دندان‌های شما را می‌توان با عمل باندینگ برطرف کرد. برای این منظور دندانپزشک یک معاینه کامل بر روی دندان‌های شما انجام می‌دهد، از دهان شما عکسبرداری می‌کند و وضعیت دندان‌ها و لثه‌ها را به طور دقیق بررسی می‌نماید. در صورتی که مشکل دندان‌های شما با استفاده از عمل باندینگ قابل درمان باشد، دندانپزشک توضیحات لازم را در جلسه مشاوره به شما خواهد داد. معمولاً از عمل باندینگ برای مشکلاتی از قیبل پوسیدگی، کجی، شکستگی، ترک خوردگی، فاصله زیاد، تغییر رنگ، کوتاهی طول دندان‌ها و مشکلات متعدد دیگر دندان‌ها استفاده می‌شود. اگر دندان‌های شما آسیب‌دیدگی شدید داشته باشد و مشکلات آن با استفاده از کامپوزیت قابل حل نباشد، ممکن است دندانپزشک عمل‌های ترمیمی یا زیبایی دیگری را برایتان توصیه کند تا در درازمدت به اهداف مورد نظر برسید.

روش کار

پس از آنکه دندانپزشک رنگ مناسب کامپوزیت را انتخاب کرد، باید ابتدا آماده‌سازی‌های لازم بر روی سطح دندان‌ها انجام شود. برای این منظور دندانپزشک کمی از سطح دندان شما را می‌خراشد تا یک سطح زبر روی آن ایجاد شود. سپس یک مایع حالت دهنده بر روی سطح دندان‌ها مالیده می‌شود که به چسبیدن کامپوزیت به دندان کمک می‌کند.

هنگامی که آماده‌سازی دندان به پایان رسید، دندانپزشک ماده رزینی همرنگ دندان را بر روی سطح جلویی دندان می‌گذارد و آن را حالت می‌دهد تا شکل مناسب را پیدا کند. سپس یک نور ماوراء بنفش یا لیزر به آن می‌تاباند که ماده کامپوزیت را خشک و سخت می‌کند.

وقتی که ماده باندینگ سفت شد، دندانپزشک باز هم مقدار کمی از آن را کوتاه می‌کند و با ظرافت بیشتری به آن حالت می‌دهد. در پایان، سطح کامپوزیت را صیقل‌کاری می‌کند تا جلا و درخشندگی آن مشابه با بقیه دندان‌ها شود.

کل فرایند عمل باندینگ معمولاً در حدود ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد. اگر شما بخواهید عمل باندینگ را برای بیش از یک دندان انجام دهید، مسلماً به تعداد جلسات بیشتر و زمان طولانی‌تری نیاز خواهید داشت.

مراقبت‌های بعد از عمل باندینگ کدام است؟
مواد کامپوزیتی که امروزه برای انواع باندینگ دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد، از کیفیت و دوام بسیار بالایی برخوردار است و بدون آنکه به مراقبت یا توجه خاصی نیاز داشته باشد، تنها با انجام مراقبت‌های معمولی تا سال‌های زیادی عمر می‌کند و نیازی به مراجعه مجدد به دندانپزشک برای اصلاح یا تجدید آن نيز نخواهید داشت. با این حال دقت کنید که مراجعات دوره‌ای منظم خود به دندانپزشک برای معاینه و تمیز کردن دندان‌ها را حتماً به موقع انجام دهید. براي افرادی که مي‌خواهند بعد از عمل باندینگ، خط لثه محکم‌تري داشته باشند، استفاده از دهان‌شویه‌ها می‌تواند استحکام لثه‌ها را تا ۴۵ درصد افزایش دهد و در حفظ نتایج عمل تأثیر زیادی داشته باشد. یکی از نقاط ضعف کامپوزیت باندینگ ترک خوردن آن می باشد که برای جلوگیری از آن باید از گاز زدن به اجسام سخت و جویدن غذاهای سفت یا یخ خودداری کنید.

اگر شما هم مایلید که لبخند زیباتر و درخشنده‌تری داشته باشید، عمل کامپوزیت باندینگ گزینه بسیار خوبی خواهد بود. اما سعی کنید با مراقبت از دندان‌های خود و حفظ بهداشت دهان و دندان، لبخند زیبا و طبیعی که هم باطن آن و هم جلوه ظاهری آن سالم باشد، داشته باشید.

چای، قهوه و دود سیگار می‌تواند باعث ایجاد لکه‌هایی بر روی کامپوزیت‌ها شود. جهت جلوگیری از ایجاد لکه‌های رنگی بر روی کامپوزیت‌ها، از خوردن یا آشامیدن این نوع از غذاها و نوشیدنی‌ها در طی ۴۸ ساعت اول بعد از عمل باندینگ خودداری کنید. علاوه بر آن حتماً دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنید و هر ۶ ماه یک بار آنها را با مراجعه با یک دندانپزشک یا مراقب بهداشت دهان و دندان، جرم‌گیری و تمیز نمایید.

هزینه باندینگ
برآورد هزینه کامپوزیت ونیر و باندینگ دندان اصلاً کار ساده‌ای نیست، زیرا علی‌رغم آنکه خود باندینگ یک عمل کاملاً رایج و پیش پا افتاده در دندانپزشکی است، اما در اغلب موارد لازم است که همراه با روش‌های درمانی دیگری انجام شود. به طور مثال اگر درمان شما شامل پُر کردن دندان با کامپوزیت باشد، هزینه‌های آن در درجه اول به دستمزد دندانپزشک و در درجه بعد به نوع بیمه شما بستگی خواهد داشت. چراکه بعضی از بیمه‌ها بخشی از هزینه‌های پُر کردن دندان را پوشش می‌دهند.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا