دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

انواع روکش های دندان

انواع روکش های دندان؛ قیمت، عوارض و مراحل آنها

در صورتی که طرح لبخند شما نیاز به اصلاح دارد، روکش دندان می‌تواند نتایج مورد انتظار شما را در این رابطه ایجاد کند. ارتودنسی و روکش دندان می‌تواند ظاهر ناخوشایند دندان به خاطر آسیب‌های وارد شده را اصلاح کرده و ظاهر و رنگ زیبا برای دندان‌ها ایجاد کند. به این ترتیب برای اصلاح دندان‌هایی که کوچک بوده یا دچار فرسایش شده باشند، روکش دندان می‌تواند یک انتخاب ایده‌آل باشد. در واقع این روکش، کل ساختار دندان را پوشانده و جایگزین دندان طبیعی می‌شود. علاوه بر این در شرایطی که فقط لازم باشد بخش خارجی قابل رویت دندان پوشانده شود، می‌توان از لامینت یا ونیر به عنوان یک درمان جایگزین برای روکش دندان استفاده کرد.

گاهی برای ردیف کردن دندان هایتان نیاز به ارتودنسی دارید و سوال برخی افراد این است که آیا انجام همزمان روکش دندان و ارتودنسی امکان پذیر هست یا خیر؟بله این امکان وجود دارد. نباید اجازه دهید که نگرانی‌هایتان در مورد دندان‌های دائمی مانع بهره‌مندی شما از خدمات ارتودنسی که می‌توانند لبخندتان را اصلاح کنند، گردند.

روکش دندان یک روش درمان دندانپزشکی است که برای تقویت و بهبود ظاهر دندان‌های آسیب‌دیده مورد استفاده قرار می‌گیرد. متخصصین ما در مرکز دندان‌پزشک دکتر افشین میرزایی از روکش دندان برای اهداف مختلف استفاده می‌کنند. برای مثال، برای حفاظت از دندان ضعیف‌شده به خاطر شکستگی، جایگزین کردنپرکردگی وسیع دندان در هنگامی که بخش باقیمانده از دندان کافی نباشد، برای حفاظت از دندان پس از عصب‌کشی، برای نگه داشتنبریج در محل، یا برای پوشاندن دندان‌های دارای ظاهر نامناسب یا دچار تغییر رنگ، معمولاً از روکش دندان استفاده می‌شود. معمولاً برای تکمیل روکش کردن دندان لازم است دو جلسه درمان در مطب دندان‌پزشک بر روی بیمار انجام شود.

جهت انجام مشاوره و طرح سوالات خود درباره روش‌های دندانپزشکی و نیز امکان استفاده از روکش دندان و لامینت ونیر و کسب اطلاعات لازم درباره هزینه درمان می‌توانید از طریق شماره‌های ۷۷۷۳۴۷۷۰ – ۷۷۷۳۴۷۷۱ با ما تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب روکش دندان

۱ روکش دندان چیست؟
۲ چه زمان لازم است از روکش دندان استفاده شود؟
۳ انواع روکش دندان
۴ روکش کردن دندان چگونه انجام می‌شود؟
۴.۱ روکش فوری دندان
۵ طول مدت دوام و ماندگاری روکش دندان چقدر است؟
۶ آیا مراقبت از روکش دندان نیازمند اقدامات خاص است؟
۷ هزینه روکش دندان چقدر است؟

روکش دندان چیست؟
روکش دندان یک ساختار شبیه دندان است که جهت ترمیم بر روی دندان قرار می‌گیرد. این روکش می‌تواند ظاهر و اندازه طبیعی دندان، قدرت و عملکرد عادی آن را بازیابی کند. هنگامی که روکش بر روی دندان قرار گرفت، از چسب مخصوص برای محکم شدن آن در محل و پوشاندن بخش‌های آسیب دیده دندان استفاده می‌شود و معمولا عوارض روکش دندان هم وجود ندارد.

چه زمان لازم است از روکش دندان استفاده شود؟
استفاده از روکش دندان ممکن است در موارد زیر لازم و ضروری باشد:

حفاظت از یک دندان ضعیف‌شده (برای مثال در نتیجه پوسیدگی) در برابر شکستگی یا نگه‌داشتن اجزای ترک خورده دندان در کنار یکدیگر
ترمیم شکستگی دندان یا فرسایش شدید آن
پوشاندن و حفاظت از یک دندان دارای پرکردگی و نیز حفاظت از دندان‌هایی که بخش زیادی از آن‌ها سالم باقی نمانده است
نگه‌داشتن بریج دندان یا پل دندان در محل
پوشاندن دندان‌های دارای ظاهر نامناسب یا دندان‌هایی که به شدت دچار تغییر رنگ شده‌اند.
پوشاندن ایمپلنت دندان
پوشاندن دندانی که بر روی آن عصب‌کشی انجام شده است.
انواع روکش دندان
روکش دائمی می‌تواند از انواع مختلف مواد همچون انواع فلزات، ترکیب پرسلاین با فلز، رزین، یا سرامیک ساخته شود.

فلزات مورد استفاده برای ساخت روکش عبارت از طلا، پالادیوم، نیکل، یا کروم هستند. روکش فلزی به ندرت خورده شده یا دچار شکستگی می‌شود و طول مدت دوام و ماندگاری آن در برابر فرسایش بیشتر است. در این حالت نیاز کمتری به برداشتن ساختار طبیعی دندان برای روکش کردن آن وجود دارد. این روکش‌ها همچنین می‌توانند در برابر فشار وارد شده در نتیجه جویدن غذا مقاومت کنند. به هر حال، رنگ فلزی این روکش‌ها مهم‌ترین عیب آن‌ها هستند. به همین خاطر روکش‌های فلزی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای دندان‌های عقب دهان باشند.

ترکیب پرسلاین با فلزات برای ساخت روکش می‌تواند با رنگ دندان‌ها هماهنگی داشته باشد. به هر حال، گاهی اوقات فلزات استفاده شده زیر روکش پرسلاین به صورت یک خط تیره بر روی آن قابل مشاهده هستند. این روکش‌ها می‌توانند یک انتخاب مناسب برای روکش کردن دندان‌های جلو یا دندان‌های عقب دهان باشند.

روکش‌های تمام رزین ارزان‌تر از سایر انواع روکش‌ها هستند. به هر حال، این روکش‌ها به تدریج دچار فرسایش شده و احتمال شکستن آن‌ها در مقایسه با روکش‌هایی که با ترکیب پرسلاین و فلزات ساخته می‌شوند، بیشتر است.

روکش‌های تمام سرامیکی یا تمام پرسلاین بیشترین شباهت را با رنگ طبیعی دندان‌ها در مقایسه با سایر انواع روکش‌ها دارند. این نوع روکش‌ها یک انتخاب مناسب برای افرادی هستند که به فلزات آلرژی و حساسیت دارند. به هر حال، استحکام این روکش‌ها از روکش‌های ساخته شده با ترکیب پرسلاین و فلز کمتر است و معمولاً در نتیجه فشار وارد شده به آن‌ها در هنگام جویدن غذا به تدریج دچار آسیب می‌شوند. استفاده از روکش‌های تمام سرامیکی یک انتخاب مناسب برای روکش کردن دندان‌های جلوی دهان می‌باشد.

روکش‌های پرسی سرامیکی (pressed ceramic crowns) لایه داخلی محکم دارند. در حقیقت این لایه سخت جایگزین فلز استفاده شده در ساخت روکش‌های تمام سرامیکی می‌شود. این روکش‌ها با پرسلاین پوشانده شده و بیشترین هماهنگی را با ظاهر طبیعی دندان‌ها دارند. علاوه بر این دوام و ماندگاری این روکش‌ها بیشتر از روکش‌هایی است که به‌طور کامل از پرسلاین ساخته می‌شوند.

روکش کردن دندان چگونه انجام می‌شود؟

به منظور قرار گرفتن روکش بر روی دندان، لازم است ۱ تا ۲ میلی‌متر از سطح دندان برداشته شده و یک قالب از دندان گرفته شود. در صورتی که در مطب دندان‌پزشک امکان ساخت روکش وجود داشته باشد، در همین جلسه می‌توان روکش را ساخته و بر روی دندان بیمار قرار داد. در غیر این صورت قالب تهیه شده از دندان برای لابراتوار دندانپزشکی ارسال می‌شود تا بر اساس آن روکش مورد نیاز ساخته شود. به این ترتیب در صورتی که ساخت روکش به زمان نیاز داشته باشد، از یک پرکردگی موقت بر روی دندان تا زمان آماده شدن روکش استفاده خواهد شد. هنگامی که روکش دندان آماده شد، گاهی اوقات لازم است اصلاحات لازم برای قرار گرفتن مناسب آن بر روی دندان انجام شود. پس از انجام اصلاحات لازم، روکش بر روی دندان قرار گرفته و با چسب مخصوص در محل محکم می‌شود.

روکش فوری دندان
در صورتی که در مطب دندان‌پزشک تجهیزات مناسب وجود داشته باشد، می‌توان روکش دندان را در یک جلسه درمان تهیه کرده و بر روی دندان بیمار نصب کرد. در این حالت مشابه شرایط معمول برای روکش کردن دندان، لازم است در اولین مرحله پوسیدگی دندان برداشته شده و وضعیت دندان برای قرار گرفتن مناسب روکش بر روی آن آماده گردد. پس از این کار، از یک ابزار تصویربرداری دیجیتال برای عکس گرفتن از دندان استفاده می‌شود. به این ترتیب می‌توان یک مدل سه بعدی کامپیوتری از دندان با استفاده از نرم‌افزار مخصوص تهیه کرد. در نهایت از این تصویر در یک دستگاه مخصوص برای ساخت روکش مورد نظر از جنس سرامیک استفاده خواهد شد.

طول مدت دوام و ماندگاری روکش دندان چقدر است؟
به‌طور میانگین، روکش دندان بین ۵ تا ۱۵ سال دوام و ماندگاری دارد. به این ترتیب طول مدت ماندگاری روکش به مقدار فرسایش آن، نحوه مراقبت از سلامت دهان و دندان، و عادت‌های فرد بستگی دارد. به این ترتیب لازم است برای افزایش ماندگاری این روکش‌ها از عادت‌هایی مثل دندان‌قروچه یا سایش دندان‌ها به هم، جویدن یخ، جویدن ناخن، و استفاده از دندان‌ها برای باز کردن بسته خودداری شود.

آیا مراقبت از روکش دندان نیازمند اقدامات خاص است؟
مراقبت از بهترین نوع روکش دندان نیازی به مراقبت خاص ندارد. به هر حال، دندان زیر روکش باز هم نیاز به محافظت در برابر پوسیدگی یا ابتلا به بیمار لثه خواهد داشت. بنابراین، لازم است فرد به مراقبت مناسب از سلامت دندان و دهان خود ادامه داده و دو بار در روز نواحی اطراف روکش دندان را مسواک زده و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کند. علاوه بر این لازم است فرد از گاز گرفتن اجسام سخت با روکش پرسلاین (برای مثال جویدن یخ و مداد) برای جلوگیری از ترک‌خوردگی روکش دندان خودداری کند.

هزینه روکش دندان چقدر است؟
هزینه روکش دندان به محل زندگی بیمار و نوع روکش انتخاب شده برای درمان بستگی دارد. برای مثال هزینه روکش سرامیکی دندان با روکش پرسلاین و روکش طلا متفاوت است؛ معمولاً استفاده از روکش پرسلاین گران‌تر از روکش طلا است و روکش طلا گران‌تر از روکش‌هایی است که با ترکیب فلزات با پرسلاین ساخته می‌شوند. توجه داشته باشید در اکثر مواقع هزینه روکش دندان به‌طور کامل تحت پوشش موسسات ارائه دهنده خدمات بیمه نیست. به همین خاطر لازم است قبل از شروع درمان درباره شرایط بیمه با کارشناسان موسسه ارائه دهنده خدمات بیمه مشورت شود.

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا