دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

روشهای درمان لبخند لثه ای

روشهای درمان لبخند لثه ای (روش های جراحی و غیرجراحی)

آیا وقتی لبخند می‌زنید، احساس می‌کنید که دندان‌های بالایی‌تان تحت‌الشعاع بافت اضافی لثه‌ها قرار می‌گیرد و خوب به نظر نمی‌آید؟ آیا عقیده شما این است که وقتی لبخند می‌زنید، دندان‌های بالایی‌تان در مقایسه با مقدار بافت لثه نمایان شده، بسیار کوچک به نظر می‌رسد؟ اگر پاسخ شما به این دو سؤال مثبت است، ممکن است به عارضه‌ای دچار باشید که معمولاً به آن «لبخند لثه‌ای» یا در معرض دید قرار گرفتن بیش از حد بافت لثه می‌گویند.

لبخند لثه‌ای می‌تواند بر روی زیبایی طرح لبخند شما، اثری منفی داشته باشد. خبر خوب این است که لبخند لثه‌ای را می‌توان از طریق گزینه‌های درمانی متفاوتی اصلاح کرد.

دندان‌پزشکان ما در مرکز دندان‌پزشکی دکتر افشین میرزایی ، هر دو روش‌های جراحی و غیرجراحی را ارائه می‌دهند. آنها همچنین با ارائه روش‌های سفید کردن لثه، ظاهر کدر و بدرنگ لثه‌های شما را بهبود می‌بخشند.

دندان‌پزشک در جلسه مشاوره بعد از تعیین علل زمینه‌ای لبخند لثه‌ای، یک برنامه درمانی مخصوص برای شما طراحی می‌کند. او بعد از تعیین یک برنامه درمانی مناسب، مراحل درمان را برای شما توضیح خواهد داد، طوری که شما بدانید در حین درمان و بعد از آن چه اتفاق خواهد افتاد. شما می‌توانید در جلسه مشاوره تمامی سؤالات خود را از دندان‌پزشک بپرسید تا نگرانی‌هایتان برطرف شود و در طول درمان احساس راحتی داشته باشید.

برای درخواست یک وقت مشاوره با دندان‌پزشکان ما، می‌توانید با ما تماس بگیرید و یک قرار ملاقات رزرو کنید.

فهرست مطالب [پنهانسازی]

۱ علل لبخند لثه‌ای
۲ لبخند ایده‌آل
۳ عوارض لبخند لثه‌ای
۴ درمان لبخند لثه‌ای
۴.۱ درمان ارتودنسی
۴.۲ جراحی افزایش طول تاج
۴.۳ استفاده از ونیر برای درمان لبخند لثه‌ای
۵ روش لیفت یا بالا کشیدن لثه
۵.۱ عمل جراحی تغییر موقعیت لب
علل لبخند لثه‌ای

چندین علل احتمالی برای لبخند لثه‌ای وجود دارد که عبارتند از:

در معرض دید قرار گرفتن بیش از حد بافت لثه در فک بالایی می‌تواند ناشی از رشد غیرطبیعی دندان‌ها باشد. دندان‌هایی که بیش از حد توسط بافت لثه پوشانده شده باشند، کوتاه به نظر می‌رسند؛ اگر چه ممکن است طول واقعی آنها بلند و مناسب باشد.
عضله‌ای که حرکت لب بالایی را کنترل می‌کند می‌تواند دارای فعالیت بیش از اندازه باشد و باعث شود لب بالایی بیشتر از حد معمول بالا برود. وقتی این اتفاق بیفتد، در هنگام خندیدن بخش بیشتری از بافت لثه در معرض دید قرار می‌گیرد.
در صورتی که استخوان فک بالایی بیش از حد رشد کند می‌تواند باعث ظهور لبخند لثه‌ای شود.
بیماری‌های لثه
لبخند ایده‌آل
خط لبخند یا ناحیه زیبایی (قسمتی از دندان‌ها که در هنگام خندیدن نمایان می‌شوند)، توسط عوامل متعددی تعیین می‌شود، از

جمله:

شکل و اندازه لب‌ها
عضلات صورت
شکل و اندازه دندان‌ها
بافت لثه‌ها
خط لبخندی زیبا و مطلوب است که در آن بافت لثه در کمترین مقدار ممکن دیده شود و همچنین بافت لثه‌ای و حتی خطوطی که در هماهنگی با لب بالایی هستند و در خط لبخند نمایان می‌شوند نیز متعادل باشند.

عوارض لبخند لثه‌ای
بسیاری از افراد که دارای لبخند لثه‌ای هستند، احساس می‌کنند لبخندشان جذاب نیست و در اغلب اوقات تمایلی به لبخند زدن ندارند.با این حال بسته به عواملی که باعث لبخند لثه‌ای می‌شوند، ممکن است لبخند لثه‌ای نشان‌دهنده بیماری‌های جدی دهان و دندان باشد. برای مثال اگر لبخند لثه‌ای شما ناشی از چگونگی رشد دندان‌ها و توسعه استخوان فک باشد، ممکن است عملکرد گاز گرفتن دندان‌هایتان نیز با مشکل و ناراحتی مواجه شود که در نهایت در بلندمدت، روی سلامتی دهان و دندان شما تأثیر می‌گذارد.

درمان لبخند لثه‌ای
در صورتی که فکر می‌کنید لبخند لثه‌ای دارید، برای تأیید وجود مشکل و اطلاع از راهکارهای درمانی موجود، به مرکز ما مراجعه کنید. دندان‌پزشکان ما دهان، دندان و لثه‌های شما را معاینه می‌کنند تا میزان بافت لثه‌ای که در معرض دید قرار می‌گیرد و همچنین علل آن را تعیین کنند. این معاینه می‌تواند با استفاده از ابزارهای متعارف سنتی و یا دیجیتال انجام شود. ممکن است لازم باشد تست تصویربرداری اشعه ایکس انجام دهید تا دندان‌پزشک بتواند ریشه دندان‌ها و استخوان‌های فک را به دقت بررسی کند.

اگر لبخند لثه‌ای شما شدید و جدی باشد، ممکن است دندان‌پزشک شما را به متخصصی مانند پریودنتیست، ارتودنتیست یا یک جراح دهان و دندان ارجاع دهد. بسته به ماهیت مشکل شما، روش درمان لبخند لثه‌ای می‌تواند شامل یک یا چند از روش‌های زیر باشد:

درمان ارتودنسی
این روشی است که در آن بریس‌هایی به دندان‌های شما وصل می‌شود و به طور همزمان، دندان‌پزشک با استفاده از پیچ‌هایی سعی می‌کند فک بالایی شما را به سمت بالا فشار دهد. در نتیجه‌ی این کار، مقدار کمتری از بافت لثه در معرض دید قرار می‌گیرد.

بریس‌های ارتودنسی می‌توانند دندان‌ها را به سمت موقعیت‌های مناسب‌تر حرکت دهند.

جراحی افزایش طول تاج
روشی که با نام جراحی افزایش طول تاج شناخته می‌شود، می‌تواند در جهت کاهش بافت لثه مورد استفاده قرار گیرد. افزایش طول تاج تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود تا بیمار احساس ناراحتی نکند. در طول این روش، بافت لثه به آرامی تا استخوان زیرین آن بالا برده می‌شود. بافت نرم برداشته و بخشی از استخوان زیرین آن اصلاح و پیراسته می‌شود. سپس بافت لثه شکل داده می‌شود و در موقعیت جدید مورد نظر قرار می‌گیرد. با این کار دندان‌ها کشیده‌تر به نظر می‌آیند و لثه جلوه کمتری دارد. این روش جراحی را می‌توان روی یک یا چند دندان انجام داد و یک خط لثه صاف و هموار ایجاد کرد تا لبخند طبیعی‌تر به نظر آید.

استفاده از ونیر برای درمان لبخند لثه‌ای
ونیرها فوق‌العاده متنوع هستند و می‌توان شکل و اندازه آنها را طوری درست کرد که دندان را کشیده‌تر به نظر آورند. علاوه بر این، ونیرها محکم هستند و قادرند عملکردی مانند دندان‌های طبیعی شما داشته باشند و همچنین بدون ایجاد هیچ فاصله و شکافی لبخند شما را زیبا جلوه دهند.

برای قرار دادن ونیر و رسیدن به یک لبخند زیبا و طبیعی، دندان‌پزشک باید مقدار کوچکی از مینای دندان شما را بردارد. وقتی که این کار انجام شد، دندان‌پزشک یک طرح درمان سفارشی برای شما مشخص می‌کند و ظاهر دندان‌های شما را اصلاح کرده و از ونیرهای موقت بر روی آنها استفاده می‌کند.

تا زمانی که ونیرهای مقاوم و دائمی توسط مسئولان آزمایشگاهی ما آماده شود، شما باید از همان ونیرهای موقت استفاده کنید. بعد از آماده شدن می‌توانید به مرکز ما مراجعه کنید تا ونیرهای سفارشی شما روی دندان‌هایتان قرار داده شوند.

روش لیفت یا بالا کشیدن لثه
اگر دندان‌هایتان بزرگ نباشد، ممکن است دندان‌پزشک این روش را برای شما انتخاب کند. توجه داشته باشید که با گذشت سن، دندان‌ها بلندتر به نظر می‌رسند زیرا خطوط لثه در طول زمان تحلیل و به سمت بالا می‌روند. اگر این روش را انتخاب کردید، بدانید که دندان‌هایتان با گذشت زمان بلند و بلندتر به نظر می‌آیند. هیچ کس نمی‌خواهد که دندان‌هایی شبیه دندان اسب داشته باشد. بنابراین باید روش درمان را به دقت انتخاب کنید. در این روش، خط لثه بالا برده می‌شود طوری که بخش بیشتری از دندان‌هایتان نمایان شود. در نتیجه در هنگام لبخند زدن بخش کمتری از بافت لثه دیده می‌شود. لازم است بدانید که میزان تغییر بسیار جزئی است. به طور معمول خط لثه را تنها حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر می‌توان بالا برد.

عمل جراحی تغییر موقعیت لب
این یک روش جراحی است که میزان تهاجم آن خفیف و جزئی است. در این روش درون لب بالایی برش داده می‌شود تا نوار کوچکی از پوست برداشته شود؛ سپس برش ایجادشده به لثه بخیه زده می‌شود. این عمل جراحی به طور کلی حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. اشکال این روش این است که پزشک تنها می‌تواند مقدار کوچکی از بافت درون لب بالایی را بردارد. ممکن است لازم باشد در کنار عمل تغییر موقعیت لب، عمل بالا کشیدن لثه را نیز انجام دهید.

دندانپزشکی تهران
دندانپزشکی تهران
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا