دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

بریج یا پل دندانی

بریج یا پل دندانی: علت، مزایا و هزینه

بریج یا پل دندانی به معنای واقعی کلمه پلی است که روی فاصله‌ی بین چند دندان زده می‌شود. این پل از دو روکش و دندان/ دندان‌های مصنوعی تشکیل می‌شود. هر یک از این روکش‌ها روی یک دندان در یک سمت فاصله موجود قرار داده می‌شود، این دو دندان پایه اباتمنت نامیده می‌شود. اما دندان‌های مصنوعی پونتیک نامیده می‌شود و از طلا، آلیاژ، سرامیک یا ترکیبی از این مواد ساخته می‌شود. پل‌های دندانی یا با دندان طبیعی یا با ایمپلنت نگه داشته می‌شود.

اگر چند دندان را از دست داده‌اید، باید به دنبال راه حلی دائمی، سریع و کاربردی باشید. ما در مرکز دندانپزشکی دکتر افشین میرزایی از روکش‌ها و دندان‌های مصنوعی باکیفیت برای تهیه بریج استفاده می‌کنیم. ما با قرار دادن پل و از بین بردن فاصله بین دندان‌ها از جابجا شدن یا کج شدن دندان‌های سالم اطراف جلوگیری می‌کنیم. اجازه ندهید مشکل از دست دادن دندان، سلامتی دهان و دندان‌هایتان را به مخاطره بیافکند و هرچه سریعتر از مشاوره دندانپزشکان مرکز ما بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره های۷۷۷۳۴۷۷۰ – ۷۷۷۳۴۷۷۱ تماس حاصل نمایید.

فهرست مطالب [پنهانسازی]

۱ مزایای بریج دندان
۲ انواع بریج دندان
۳ مشاوره اولیه
۴ مراحل تهیه بریج دندانی
۵ دوام بریج دندانی
۶ مراقبت از بریج دندانی
۷ هزینه بریج دندان
۸ پرسش‌های متداول
۸.۱ آیا غذا خوردن با بریج دندانی دشوار و ناراحت کننده است؟
۸.۲ آیا بریج دندانی صحبت کردن را دشوار می‌کند؟
۸.۳ آیا می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان برای تهیه پل دندانی اقدام کرد؟
۸.۴ آیا در دوران بارداری می‌توان برای تهیه بریج دندانی اقدام کرد؟
مزایای بریج دندان
اصلاح طرح لبخند
بازیابی عملکرد جویدن و صحبت کردن
حفظ شکل صورت و جلوگیری از افتادگی صورت
توزیع مناسب نیروهای بایت از طریق جایگزینی دندان‌های از دست رفته
جلوگیری از نامرتب شدن دندان‌های باقیمانده
انواع بریج دندان
بریج دندانی به سه نوع اصلی تقسیم‌بندی می‌شود:

بریج‌های قدیمی: برای پایه‌های دو طرف پل از روکش یا ایمپلنت استفاده می‌شود و بین آنها پونتیک قرار داده می‌شود. پل دندانی پرکاربردترین نوع بریج است که از چینی (پرسلن) جوش خورده به فلز یا سرامیک تهیه می‌شود.

بریج معلق: بریج معلق زمانی استفاده می‌شود که فقط در یک طرف دندان یا دندان‌های از دست رفته دندان وجود داشته باشد. بریج معلق معمولاً برای جایگزینی فقط یک دندان به کار برده می‌شود.

بریج پیوند مریلند: بریج پیوند مریلند یا بریج پیوندی رزینی از لثه‌ها و دندان‌های پلاستیکی ساخته می‌شود که بدنه فلزی را نگه می‌دارد. دو کناره جانبی فلزی هر سمت پل به دندان طبیعی پیوند زده می‌شود.

مشاوره اولیه
دندانپزشکان مرکز دندانپزشکی دکتر اسماعیلی‌منش در جلسه مشاوره اولیه پس از معاینه دقیق و کامل تعیین می‌کند که آیا استفاده از بریج انتخاب ترمیمی مناسبی به شمار می‌رود یا خیر. به علاوه دندانپزشک از دندان‌ها عکس می‌گیرد تا تشخیص بهتری انجام دهد. در فرآیند درمان اگر دندانپزشک بریج با پایه ایمپلنت را ترجیح دهد، عمل اندکی پیچیده‌تر می‌شود و باید سی تی اسکن و دیگر آزمایش‌های پیشرفته نیز انجام شود.

مراحل تهیه بریج دندانی

دندان‌های اباتمنت در جلسه اول برای روکش شدن آماده می‌شود. برای این کار دندان‌ها تراش داده می‌شود و فقط بخش اندکی از مینای دندان تراشیده می‌شود تا فضا برای قرار دادن روکش روی دندان ایجاد شود. سپس از دندان‌ها قالب گرفته می‌شود تا مدلی برای تهیه پل، پونتیک و روکش در لابراتوار دندانپزشکی به دست آید. دندانپزشک بریج موقتی برای محافظت از لثه‌ها و دندان تراش داده شده در مدت آماده شدن پل دائمی تهیه می‌کند.
بریج موقت در جلسه دوم برداشته می‌شود و بریج دائمی روی پایه‌ها قرار داده و در صورت لزوم دستکاری می‌شود تا کاملاً اندازه باشد. بیمار چندین جلسه باید به کلینیک مراجعه کند تا بدنه فلزی به خوبی با بایت هماهنگی داشته باشد و دندان‌های فک مقابل و پل روی هم قرار بگیرد. البته تعداد جلسات برای هر بیمار متفاوت است. اگر بریج دندان بریج دائمی ثابت باشد، دندانپزشک به طور موقت، به مدت یکی دو هفته، آن را با سیمان می‌چسباند تا از اندازه بودن آن مطمئن شود. پل پس از این مدت به طور دائمی با سیمان چسبانده می‌شود.
دوام بریج دندانی
بریج دندانی بین ۵ تا ۱۵ سال و حتی بیشتر دوام دارد. با رعایت بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک انتظار می‌رود که پل ثابت دندانی بیش از ۱۰ سال در دهان باقی بماند.

مراقبت از بریج دندانی
حفظ سلامت دندان‌ها و قوی نگه داشتن آنها در مراقبت بعد از بریج دندان از آن رو بسیار مهم است که موفقیت پل دندانی با توجه به نوع انتخابی به استحکام پایه دندان‌های کناری بستگی دارد. دو بار مسواک زدن در روز و کشیدن نخ دندان از پوسیدگی دندان و بیماری لثه که در نهایت منجر به از دست دادن دندان می‌شود، جلوگیری می‌کند. دندانپزشک شیوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به بیمار آموزش می‌دهد. جرم گیری منظم و دوره‌ای نیز به تشخیص مشکلات دندانی در مرحله اولیه کمک می‌کند و پیش‌آگهی بهتری را به دست می‌دهد. رعایت کردن رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد مغذی نیز در پیشگیری از پوسیدگی دندان موثر است.

هزینه بریج دندان
هزینه بریج دندان به نوع بریج انتخابی و محل انجام عمل بستگی دارد. بیمه‌های درمانی معمولاً درصدی از هزینه بریج دندان را با توجه به طرح درمانی تعیین شده می‌پردازند.

پرسش‌های متداول
آیا غذا خوردن با بریج دندانی دشوار و ناراحت کننده است؟
با جایگزین کردن دندان‌های از دست داده غذا خوردن آسان‌تر می‌شود. تا زمان عادت کردن به پل می‌توانید غذاهای نرم میل کنید و غذا را قبل از در دهان گذاشتن تکه تکه کنید تا جویدن آن راحت‌تر شود.

آیا بریج دندانی صحبت کردن را دشوار می‌کند؟
در صورت نداشتن دندان در بخش‌های جلویی نمی‌توان به شیوایی صحبت کرد. بنابراین استفاده از پل دندانی در اندازه مناسب برای دندان‌های جلویی کمک می‌کند تا کلمات را با وضوح بیشتری ادا کنید.

آیا می‌توان بلافاصله پس از کشیدن دندان برای تهیه پل دندانی اقدام کرد؟
اگر دندان به شدت آسیب دیده باشد، دندانپزشک کشیدن و جایگزینی آن را توصیه می‌کند. دندانپزشک در بسیاری از موارد پل موقتی سریعی را برای پر کردن فضای خالی ایجاد شده بین دندان‌ها تهیه می‌کند. پس ازبهبود یافتن لثه‌ها پل دائمی در دهان قرار داده می‌شود. البته استفاده از ترمیم موقت گاهی مناسب نیست. دندانپزشک مناسب بودن عمل را در جلسه مشاوره اولیه تعیین می‌کند.

آیا در دوران بارداری می‌توان برای تهیه بریج دندانی اقدام کرد؟
دندانپزشکان با توجه به عوارض بی‌حسی به بانوان باردار توصیه می‌کنند تا از درمان غیراورژانسی دندانپزشکی تا زمان متولد شدن نوزاد خودداری کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا