آخرین مطالب دندانپزشکیجراحیدرمانها

علت نامرتبی دندان دائمی

یکی از دلایل اصلی نامرتب بودن دندان‌ دائمی را میتوان نژاد، جنس، ژنتیک و اندازه فک و کشیدن زود هنگام دندان شیری در نامرتب شدن دندان‌های دایمی دانست. برای اینکه فک فضای کافی برای رویش و قرار گرفتن دندان‌های دایمی را داشته باشد باید از دندان‌های شیری به خوبی مراقبت شود.

🔷 حفظ و نگهداری دندان‌های شیری کودکان بسیار مهم است این باور خانواده‌ها که دندان‌های شیری را بی‌فایده می‌دانند و با کوچک‌ترین درد و ناراحتی دندان کودک را می‌کشند اشتباه است.

🔷 چنانچه دندان‌ شیری درد داشت باید به دندانپزشک مراجعه شود و در صورتی که لازم به کشیدن باشد توسط دندانپزشک برای فضای خالی دندان کشیده شده فضا نگه‌دار تهیه شود تا جای خالی دندان دایمی حفظ گردد .

14

🔷 اینکه زبان زدن باعث کجی دندان می‌شود یک باور غلط است، برآیند نیرو‌ها هنگام رویش دندان به گونه‌ای است که دندان به سمت فضای خالی که وجود دارد حرکت می‌کند چنانچه فضا نگهدار مشخصی برای دندانی که می‌خواهد درآید نداشته باشیم دندان دائمی حتما کج رویش پیدا خواهد کرد .

ارتودنسی درمان دندان‌های کج بزرگسالان

🔷ارتودنسی را می توان از سن ۹تا۱۰ سالگی برای دختران و ۱۰تا ۱۲ سالگی برای پسران جهت مرتب کردن دندان ها شروع کرد.

🔷 در حال حاضر برایانجام ارتودنسی محدودیت سنی وجود ندارد و افراد در سنین بالا هم می‌توانند ارتودنسی را انجام دهند.+

🔷 دندان‌پزشک در مرحله نخست برای افرادی که برجستگی لب به علت دندان‌های جلو آمده دارند، ارتودنسی را بررسی می‌کند چنانچه تشخیص دهد که با ارتودنسی اصلاح نمی‌شود آنگاه جراحی فک پیشنهاد می گردد .