بهترین دندانپزشکیکودکانمطالب دندانپزشکی

فلوراید تراپی

مقدمه

مینای دندان از دندان در برابر میکروب ها دفاع می کند. به هر حال این عضو از بدن همواره در اثر عدم استفاده ی صحیح در معرض پوسیدگی قرار دارد. خوشبختانه برای تقویت مینای دندان و جلوگیری از پوسیدگی آن، راهکاری هایی وجود دارد که یکی از آنها درمان با فلوراید است. در این درمان فلوراید برای چند دقیقه در دهان نگه داشته می شود و سپس از آن خارج می شود. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

فلوراید چیست؟

فلوراید یک ماده معدنی است که می­توان آن را به صورت طبیعی در غذا و آب پیدا کرد. فلوراید تراپی می­تواند به تقویت مینای دندان و بهبود آسیب­های احتمالی ایجاد شده در آن با جایگزین کردن مواد مغذی از دست رفته با گذشت زمان کمک کند. هنگامی که دندان­های شما در مجاورت فلوراید قرار گیرد، مقاومت دندان نسبت به اسید ترشح شده در دهان افزایش یافته و احتمال ایجاد پوسیدگی و خرابی در دندان بطور چشمگیر کاهش پیدا می­کند.

انواع مکمل­های فلوراید

در عمل راه­های مختلف برای افزایش مقدار ماده فلوراید در سیستم دفاعی بدن شما وجود دارد. از روش­های معمول برای انجام این کار استفاده از خمیردندان­هایی است که با استفاده از ماده فلوراید غنی شده­اند.

شما همچنین می­توانید با خرید ژل فلوراید در خانه از ماده فلوراید استفاده کنید. ژل فلوراید را بطور مستقیم وارد دهان خود کنید و آن را چند دقیقه در دهان خود نگه دارید، سپس دهان خود را با آب بشویید. پس از استفاده ژل فلوراید باید از خوردن یا آشامیدن برای ۳۰ دقیقه خودداری کنید. برخی از انواع ژل­ها در بازار موجود است و معمولاً از آنها می­توان به همراه خمیردندان­های حاوی فلوراید استفاده کرد. به هر حال اگر شما نیاز به انواع قوی­تر فلوراید دارید، دندان­پزشک شما امکان تجویز آن برای شما را خواهد داشت.

دندان­پزشک شما ممکن است از فلورایدتراپی در طول معاینه­ های عادی خود نیز استفاده کند. در طول دوره درمان، دندان­پزشک دهان شما را با استفاده از فلوراید شستشو می­دهد. به منظور چسبیدن مناسب فلوراید به دندان­ها شما، شما باید فلوراید را برای چهار دقیقه در دهان خود نگه دارید. سپس دندان­پزشک از شما می­خواهد فلوراید را از دهانتان خارج کنید و پس از آن دهان خود را شستشو دهید. علاوه بر این برخی دندان­پزشکان از واکس یا فوم مخصوص برای مالش مستقیم فلوراید به دندان شما استفاده می­کنند. در هر حال هنگام استفاده از فلوراید باید از خوردن، آشامیدن و یا سیگار کشیدن برای مدت ۳۰ دقیقه پس از استفاده خودداری کرد.

فلوراید تراپی برای کودکان

هر چند فلوراید به شدت برای کودکان سودمند است، این روش درمان می­تواند ریسک­های خاص را نیز به همراه داشته باشد. دندان­پزشکان معمولاً درمان فلوراید را به این منظور بر روی بچه­ها انجام می­دهند که به ایجاد دندان­های دائمی سالم و کاهش پوسیدگی دندان آنها کمک کنند. به هر حال، اگر کودکان با مقدار زیادی از ماده فلوراید در تماس باشند، این موضوع می­تواند منجر به ایجاد شرایطی شود که در اصطلاح به آن مسمومیت فلوراید (فلوئوروزیس) گفته می­شود. مسمومیت فلوراید می­تواند منجر به قهوه­ای شدن دندان­ها شود و در عمل آسیب جدی برای دندان­ها به همراه دارد.

کودکان باید از خمیردندان­ حاوی فلوراید روزی دو بار در خانه استفاده کنند. به هر حال، والدین باید نحوه مسواک زدن دندان­ها توسط کودک را تحت نظارت داشته باشند تا به این ترتیب مطمئن شوند مقدار بسیار زیاد خمیر دندان توسط وی استفاده نمی­شود. کودکان بزرگتر از دو سال باید به مقدار یک نخود از خمیردندان را برای مسواک زدن مورد استفاده قرار دهند. این موضوع بطور خاص به این دلیل در مورد کودکان اهمیت دارد که آنها تمایل دارند خمیردندان باقی مانده در دهان خود را فرو دهند، به جای اینکه آن را از دهان خارج کنند. کودکان کوچکتر از دو سال نباید دندان­های خود را شخصاً مسواک بزنند. به عنوان والدین، شما باید از یک مسواک دارای موی نرم به همراه خمیر دندان حاوی فلوراید برای مسواک زدن دندان کودک خود استفاده کنید و به کودک کمک کنید مواد باقیمانده را پس از مسواک زدن از دهان خود خارج کند.

در برخی موارد، دندان­پزشک ممکن است برای کودک مکمل­های فلوراید تجویز کند. دندان­پزشکان معمولاً زمانی این مکمل­ها را تجویز می­کنند که کودک با ریسک بالای پوسیدگی دندان مواجه باشد. بطور خاص این حالت را می­توان زمانی مشاهده کرد که کودک مقدار زیادی از غذاهای حاوی شکر مصرف می­کند و یا مقدار مناسب از ماده فلوراید بطور طبیعی در تغذیه وی وجود ندارد. مکمل­های فلوراید به صورت کم و ناچیز برای کودکان تجویز می­شوند زیرا کودکان با ریسک مصرف بیش از حد ماده با اوردوز مواجه هستند. اگر کودک شما نیاز به مکمل­های فلوراید دارد، مطمئن شوید که این مکمل­ها دور از دسترس وی نگهداری می­شوند و حتماً به دقت دستورات ارائه شده توسط دندان­پزشک برای مصرف را برای جلوگیری از هر گونه مشکل احتمالی مورد توجه قرار دهید.

بسیاری از مطالعات اخیر نشان می­دهند زمانی که فلوراید تراپی به صورت درست انجام شود، می­تواند به کاهش ریسک پوسیدگی دندان به خصوص برای کودکان کمک کند. مهم است که مطمئن شویم دندان­ها به مقدار مناسب در معرض ماده فلوراید قرار می­گیرند، به نحوی که امکان پوسیدگی آنها حداقل شود. اکثر بزرگسالان می­توانند با روزی دو بار مسواک زدن با خمیردندان­های حاوی فلوراید از دندان­های خود در برابر پوسیدگی محافظت کنند. اگر شما درباره وضعیت خود و استفاده کافی از ماده فلوراید نگرانی دارید، با دندان­پزشک خود مشورت کرده و در صورت نیاز از مکمل­های فلوراید استفاده کنید. در حقیقت دندان­پزشک می­تواند به شما درباره لزوم استفاده از فلوراید و نحوه صحیح مصرف آن مشاوره داده و اطلاعات لازم را در این رابطه در اختیار شما قرار دهد.

مزایا و محاسن روش فلوراید تراپی

مزیت اصلی فلوراید کمک به جلوگیری از پوسیدگی دندان است. این ماده همچنین می­تواند فرآیند فرسایش تدریجی دندان­های شما که هم­اکنون وجود دارد را معکوس کند. اگر پلاک بر روی دندان ایجاد شود و باعث خوردگی مینای دندان شود، فلوراید تراپی می­تواند مواد معدنی مورد نیاز در مینای دندان را جایگزین کرده و پوسیدگی­ها را بهبود بخشد. استفاده از این ماده می­تواند به حفظ سلامتی دندان کمک فراوان کند.

فلوراید تراپی بطور خاص برای کودکان زیر شش سال مهم و با اهمیت است. حتی با وجودی که این کودکان هنوز دندان­های دائمی ندارند، فلوراید تراپی می­تواند از ایجاد باکتری در اطراف لثه آنها جلوگیری کند، با التهاب لثه مقابله کند، و به شکل­گیری دندان­های دائمی آنها به نحو مطلوب و سالم کمک کند.

فلوراید تراپی حتی در مواردی اهمیت بیشتر پیدا می­کند که شما نیازمند مراقبت خاص از دهان خود هستید. افرادی که از تجهیزات ارتودنسی در دهان خود استفاده می­کنند، باید بطور منظم با استفاده از فلوراید از ایجاد باکتری و تجمع آن در زیر اجسام موجود در دهان همچون تجمع باکتری­ها زیر سیم­کشی­ دندان­ها جلوگیری کنند. هنگامی که افراد از پرتو درمانی برای درمان سرطان سر یا گردن استفاده می­کنند باید فلوراید تراپی را در اولویت درمانی خود قرار دهند، زیرا پرتو درمانی می­تواند به غدد ترشح کننده بزاق آسیب وارد کند. بزاق دهان در عمل برای خنثی کردن اسیدهای مضر که در دهان ترشح می­شوند و نیز جویدن مناسب غذا، لازم و ضروری است. همچنین بزاق می­تواند از تماس مستقیم ذرات غذایی با دندان­های شما جلوگیری کند. هر چه بزاق کمتری در دهان وجود داشته باشد، احتمال مبتلا شدن شما به پوسیدگی دندان بیشتر خواهد بود.

آیا می­دانید دندان شما چه ماده­ای را در سیستم ایمنی برای حفاظت از خود در برابر پوسیدگی و آسیب تولید می­کند؟ این ماده مینای دندان است که در حقیقت یک پوسته سخت و محافظ بر روی دندان شما می­باشد. به هر حال، باکتری­ها می­توانند مینای دندان را در صورت عدم نگهداری مناسب از آن و نیز رعایت نکردن بهداشت دهان از بین ببرند. برای جلوگیری از این مشکل دندان­پزشکان پیشنهاد می­کنند از درمان­های منظم با استفاده از فلوراید برای تقویت مینای دندان و معکوس کردن تاثیرات ناشی از پوسیدگی دندان استفاده شود. به این روش درمانی در اصطلاح فلوراید تراپی گفته می­شود. فلوراید تراپی همچنین می­تواند به کودکان شما کمک کند دندان­های قوی و سالم برای سال­های پیش رو داشته باشند.

نتیجه گیری

فلوراید تراپی یکی از روش های کم هزینه پیشگیری از خرابی و آسیب دندان است که اگر به درستی انجام شود، هیچ خطری ندارد. ما به همه ی مراجعان توصیه می کنیم که جهت حفظ و نگهداری از دندان هایشان، از این روش پیشگیرانه ی خرابی دندان استفاده کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا