جراحی لثهدندانپزشکی تهرانکودکان

ترمیم و کشیدن دندان شیری

children

مقدمه

دندان های شیری ۲۰ دندان اولیه کودک هستند که به تدریج  بعد از سن ۶ سالگی، دندان های دائمی به جای آنها قرار می گیرند. دندان های شیری کودکان بعد از مدتی دچار خرابی و پوسیدگی می شوند و یا ممکن است بر اثر ضربه دچار لقی و شکستگی شوند و نیاز به کشیدن  و یا ترمیم آنها با استفاده از روش هایی مانند پر کردن دندان یا ترمیم ریشه (عصب کشی) باشد. بسته به اینکه دندان کشیده شود و یا اینکه کدام روش برای ترمیم دندان انتخاب شود، هزینه درمان و کشیدن دندان متفاوت خواهد بود. کشیدن زود هنگام دندان ها ممکن است عوارضی داشته باشد.

ایا دندان شیری باید کشیده شود؟

نشانه های متعدد برای کشیدن دندان شیری وجود دارد. انتخاب اینکه دندان کشیده شود یا بازگرداننده شود یا اصلا درمان صورت نگیرد یک تصمیم مشترک است که بستگی به نظر دندانپزشک و بیمار دارد. در کودکان فرایند تصمیم گیری ممکن است ساده یا دشوار باشد. در مواردی که دندان نیاز به ترمیم مجدد دارد یا عفونت کرده است به راحتی میتوان تصمیم به کشیدن دندان گرفت و یا در مواردی که دندان به علت ضربه شکسته باشد یا لق شده باشد نیز میتوان دندان را کشید ولی در هر صورت باید عوامل دیگر در نظر گرفته شود.
واضح است که بهترین راه برای مدیریت پوسیدگی های پیشرفته در دندان جلوگیری از پوسیدگی در اولین مراحل پوسیدگی است. مسواک زدن روزانه دندان و مراقبت در منزل، معاینات منظم دندانپزشکی و کنترل مصرف قند فرآوری شده برای جلوگیری ازپوسیدگی نیز مهم است. کشیدن دندان موقعی انجام میشود که دندان به دلیل پوسیدگی گسترده قابل ترمیم نباشد و دندان قابل پرکردن و ترمیم نباشد. کشیدن دندان های شیری نیز زمانی که پوسیدگی منجر به ایجاد عفونت و تشکیل ابسه در ریشه دندان  شده باشد ،اجتناب ناپذیر است.
سن کودکان برای تصمیم گیری در باره کشیدن دندان نیز مهم است و توانایی کودک برای همکاری در طی روند درمان باید درنظر گرفته شود. در صورتی که یک درمان طولانی مدت مثل بازسازی دندان با پوسیدگی پیشرفته و یا درمان ریشه دندان شیری (عصب کشی دندان شیری) نیاز باشد همکاری قابل توجهی از کودکان مورد نیاز است. در نهایت نتیجه درمان های تهاجمی در سنین جوانی بستگی به تحمل افراد بعد از پروسه دندانی طی شده دارد. این ممکن است نگرش کودکان را نسبت به پروسه های دندانی منفی کند و انجام روش های غیر تهاجمی درمانی را در اینده مشکل کند.
در درمان های ارتودنسی ممکن است نیاز به کشیدن دندان های شیری باشد. شلوغی دندان ها درکودکان نیز ممکن است به کشیدن دندان های شیری منجر شود. با یک برنامه ریزی استراتژیک میتوان با کشیدن دندان ها فضای لازم برای دندان های دائمی را برای رشد اماده کرد انجام این عمل ممکن است نیاز به درمان ارتودنسی و اصلاح طرح لبخند در اینده را کم کند.
زمان قبل از افتادن طبیعی دندان باید درنظر گرفته شود. دیر افتادن دندان ها ممکن است بر رویش دندان های دائمی و زمان درمان ارتودنسی تاثیر گذار باشد و این امکان وجود دارد که زمان باقیمانده برای افتادن دندان ها را تعیین کرد. زمان افتادن دندان در کودکان مختلف متفاوت است و در برخی از کودکان این زمان ممکن است دیرتر یا زودتر باشد. وقتی مشخص شود که دندان های دائمی در طی چند ماه اینده یا کمتر رشد میکنند، بعد از ان شرایط برای افتادن طبیعی دندان شیری مساعد میشود.

علائم و نشانه های عفونت دندان شیری

درد شایعترین نشانه مشکلات در دندان است. درد دندان میتواند خود به خود و متناوب باشد و در صورت ابسه دندان این درد بیشتر است که با تخلیه ابسه دندان این درد کمتر میشود. اگر درد ازبین برود نشان دهنده این نیست که مشکل دندان رفع شده است. این نمایانگر این است که بدن با عفونت ها همچنان درگیر است و مشکل هنوز باقی است. این عفونت میتواند رشد و ظاهر دندان های دائمی را تحت تاثیر قرار دهد و در سلامت کلی کودک تاثیر گذار باشد.
خونریزی و تورم نشانه های دیگری از اسیب یا عفونت است. تورم ممکن است همراه با برامدگی لثه باشد. تاج دندان در این موارد ممکن است اسیب ببیند و یا ترک بخورد و یا کلا از بین برود . باتوجه با اسیب دندان ،دندان درد کودکان میتواند متفاوت باشد و حتی در مواقعی که درد وجود ندارد ممکن است اسیب وجود داشته باشد. گاز گرفتن و جویدن ممکن است دردناک شود و کودکان در برابر غذا خوردن مقاومت کنند. اگر در زمان رشد یک دندان دائمی عفونتی وجود داشته باشد میتواند منجر به بدشکلی دندان دائمی یا تغیر رنگ دندان شود. در این موارد همواره سرنوشت دندان دائمی باید در اولویت قرار داده شود.
تحرک و تغیر رنگ در دندان ها باید ارزیابی شود. زیرا که در دندان های سست ممکن است نیاز به کشیدن دندان باشد. دندان های شیری که ضربه خورده اند اما نشانه هایی از نکروز و یا عفونت حاد ندارند ممکن است در طول زمان دیده شوند. تغیر رنگ به سیاه ،قهوه ای و یا خاکستری که دلیل بر خونریزی و تجزیه سلول های خونی است ممکن است دیده شود. این علائم ممکن است برای کشیدن دندان در نظر گرفته شود.

عوارض

اکثر کودکان با کشیدن دندان های شیری کنار میایند و عوارض و عواقبی برای آنها ندارد. از دست دادن دندان های شیری در موارد بد فرمی ها و ازدحام دندان ها ممکن است به صورت زودرس انجام بگیرد. کشیدن دندانهای شیری به ویزه دندان های خلفی به دندانهای دائمی در حال رشد اجازه میدهد در فضای باز جلو رشد کنند و باعث میشود به دندان های دیگر مانند دندان های جلویی و دندان های نیش فشار وارد کند و فضای فک را تنگ کند. درنهایت در رشد دندانهای دائمی دیگر اثر گذار خواهد بود. ممکن است درمان ارتودنسی در این موارد نیاز شود. بعد از کشیدن دندان ممکن است یک دستگاه نگهدارنده فضا توسط دندانپزشک برای کودک در نظر گرفته شود تا از تغییر جایگاه دندان های دائمی در حال رشد جلوگیری شود.

هزینه

قیمت کشیدن و ترمیم دندان های شیری، بسته به اینکه کدام دندان باید کشیده شود یا ترمیم شود و نحوه ترمیم آن چگونه است متفاوت است. شما می توانید با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر منتظری و یا تماس با کلینیک و دریافت مشاوره، علاوه بر کسب اطلاعات مورد نیاز برای کشیدن دندان کودک، از هزینه آن نیز مطلع شوید.

نتیجه گیری

اگر دندان های شیری کودک خراب و یا اینکه پوسیده شود و یا اینکه در اثر ضربه دچار لقی و شکستگی شود، نیاز به ترمیم و یا کشیدن دندان است که با صلاحدید متخصص دندانپزشکی، روش مناسب انتخاب می شود و هر روش ممکن است هزینه و قیمت متفاوتی داشته باشد. اگر دندان ها به موقع کشیده نشوند ممکن است عوارضی داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا