آخرین مطالب دندانپزشکیبهترین دندانپزشکیترمیم و زیباییمطالب دندانپزشکی

بریج دندان

استفاده از بریج دندان روشی است برای جایگزینی دندان های از دست رفته که در بین مردم به کاشت دندان و دندان مصنوعی نیز شناخته می شود. بریج ها انواع مختلفی دارند که طی مراحلی در دهان گذاشته می شوند و معمولا عمر و دوام بالایی دارند و بسته به نوع بریج انتخابی می توانند دارای قیمت و تعرفه متفاوتی داشته باشند و با هزینه متفاوتی بر روی لثه گذاشته شوند. از جمله فواید بریج های دندانی این است که می توانند بر روی دندان های جلویی نیز گذاشته شوند و به حفظ زیبایی صورت و طرح لبخند کمک می کنند

بریج دندان چیست؟

بریج دندانپزشکی در واقع پلی است که به جای یک یا چند دندان از دست رفته جایگزین میشود. بریج ها از دو یا چند تاج دندان درست شده اند که در بین دو دندان، در فاصله خالی ایجاد شده قرار میگیرند. این دندان های مصنوعی که pontics نامیده میشوند میتوانند از طلا، آلیاژها، پرسلن، و یا ترکیبی از این مواد ساخته شوند. بریج دندان ها توسط دندان طبیعی یا ایمپلنت (کاشت دندان) پشتیبانی میشوند .

انواع بریج ها

همه انواع بریج های دندان پزشکی وظیفه پرکردن فضاهای خالی توسط دندان های مصنوعی را دارند انواع بریج های دندانی شامل:

بریج های سنتی

از دندان مصنوعی که به دو یا چند تاج متصل شده اند ساخته میشوند. تاج دندان یک قسمت ثابت است که دندان را با یک قسمت شبیه کلاه دندانی پوشش میدهد. تاج بر روی دندان قرار داده میشود به طوری که در دو طرف کلاه قرار میگیرد و دندان مصنوعی را حمایت میکند.

بریج معلق

در یک طرف دندان از دست رفته متصل میشود و از یک یا چند تاج تشکیل شده است .بریج معلق جایگزین دندان از دست رفته ای است که دندان ها در یک سمت آن قرار دارند.

بریج مریلند

از دندان مصنوعی که از هر دوطرف به دندان های طبیعی توسط ضمائم فلزی یا سرامیکی کوچک متصل میشوند تشکیل شده است .این ضمائم شبیه بال هستند . بریج های مریلند گاهی به نام های بریج متصل شده مریلند، بریج متصل شده رزین نامیده میشوند. بریج های مریلند بیشتر برای دندان های جلویی استفاده میشود زیرا ظاهر شبیه به دندان دارند .درمقابل بریج های دیگر قدرت کمتری دارند و برای قرارگرفتن در جای دندان های دیگر که گاز گرفتن یا جویدن سختی را بر عهده دارند جایگزین نمیشود.

مزایا و فواید

۱.باز گرداندن لبخند شما
۲.بازگرداندن توانایی جویدن و صحبت کردن
۳.حفظ شکل و زیبایی صورت شما
۴.توزیع نیروها به درستی در نیش با جایگزینی دندان های از دست رفته
۵.جلوگیری از تغییر جایگاه دندان های باقیمانده

علت استفاده از بریج

دندانپزشک شما ممکن است برای شما جایگذاری یک بریج را برای پرکردن فضای خالی دندان های ازدست رفته به شما توصیه کند. دندان ها ممکن است به دلیل آسیب دهان، صدمه به دندان، و یا پوسیدگی دندان ازدست رفته باشند. اگر شما یک فضای خالی در بین دندان ها داشته باشید این امکان وجود دارد که دندان های شما به سمت فضای خالی تغیر موقعیت بدهند و این حالت میتواند گاز گرفتن و جویدن را برای شما دچار مشکل کند. دندان های از دست رفته همچنین میتوانند صحبت کردن و فرم صورت را تغیر دهند و در این صورت یک پل دندان میتواند از بروز این مشکلات جلوگیری کند.

مراحل گذاشتن بریج

در اولین بازدید با دندانپزشک ضمیمه های دندان اماده میشوند. اماده سازی شامل بخشی از مینای دندان است که یک فضای خالی برای قرار دان تاج فراهم میکند، سپس از دندان قالب گیری میشود و به عنوان یک مدل برای ساخت دندان به لابراتور های دندان پزشکی فرستاده میشود دندانپزشک شما یک بریج موقت برای محافظت از دندان ها و لثه ها قرار میدهد.
در بازدید دوم بریج موقت حذف میشود و بریج اصلی بررسی و تنظیم میشود تا بر روی دندان شما قرار بگیرد. ممکن است چند بازدید لازم باشد تا گاز گرفتن و کارکرد فلز بررسی و تنظیم شود و این بستگی به افراد دارد. اگر بریج ثابت داشته باشید دندان پزشک شما ممکن است آن را به صورت موقت بچسباند تا از اتصالات ان به درستی مطمئن شود و بعد از چند هفته ان را ثابت کند.

بریج های ثابت چینی

بریج های ثابت پرسیلین جایگزین دندان های از دست رفته با استفاده از دندان های اطراف آن به عنوان یک پایه هستند. این بریج ها باعث ایجاد یک بریج در میان دندان های از دست رقته و دندان های باقیمانده میشود.
بریج های چینی یک محصول بزرگ هستند زیرا میتوان انها را با دندان های اصلی همساز کرد و به راحتی با الگوی جویدن جور می شوند. همچنین بسیار بادوام اند و و در برابر کارکرد دندان های طبیعی مقاومت دارند و با مینای طبیعی دندان هم طرازی دارند و اجازه میدهند تا نور به ان نفوذ کند و به راحتی با دندان های طبیعی هم شکل شوند.

نگه داری از بریج های ثابت چینی

حفظ و نگهداری یک بریج ثابت دندانی در واقع بسیار ساده است. پل های چینی همانند دندان های اصلی با مسواک زدن با خمیر دندان فلوراید دار و نخ دندان به صورت منظم است. پیگیری ملاقات های برنامه ریزی شده به منظور بررسی بریج های دندانی در مدت کوتاهی بعد از ان انجام میشود. حتی اگر شما احساس میکنید همه چیز در دهان شما خوب است مهم است که قرار ملاقات های خود را برای اینده بهداشت دهان و دندان خود پیگیری کنید.

عمر بریج های دندانی

پل های دندانی میتوانند از ۵ تا ۱۵ سال و حتی طولانی تر عمر کنند با رعایت بهداشت دهان و معاینات منظم درو از انتظار نیست که یک بریج ثابت بیش از ده سال دوام بیاورد.

هزینه

هزینه و تعرفه بریج های دندانی بسته به بریج انتخاب شده و منطقه ای از کشور که این کار را انجام میدهند متفاوت میباشد و بیمه دندانپزشکی به طور معمول یک درصدی از قیمت را بسته به طرح دندانپزشکی فرد خواهد پرداخت.

پرسش های متداول

ایا بریج های دندانی برای غذا خوردن مشکلی ایجاد میکنند؟

جایگزینی دندان های از دست رفته با بریج های دندانی در واقع خوردن را اسانتر میکند. تا زمانی که به بریج ها عادت کنید بهتر است از غذا های نرم و تکه های کوچک غذا استفاده کنید.

ایا بریج های دندانی در صحبت کردن تغییر ایجاد میکنند؟

زمانی که شما دندان های از دست رفته دارید ممکن است شما نتوانید به وضوح صحبت کنید. استفاده از یک بریج دندانی همراه دندان های قدامی در رابطه مناسب آنها کمک خواهد کرد و به شما کمک خواهد کرد تا به درستی صحبت کنید

چگونه از بریج های دندانی مراقبت کنیم؟

مهم است که دندان های باقی مانده سالم و قوی نگه داشته شوند تا بریج گذاری با موفقیت انجام شود زیرا که دوام بریج بستگی دارد به دندان های اطراف ان. مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان روزانه از پوسیدگی دندان و بیماری های لثه که می تواند به از دست رفتن دندان منجر شود جلوگیری می کند. دندانپزشک شما یا متخصص بهداشت دهان و دندان می تواند نشان دهد که چگونه به درستی مسواک بزنید و نخ دندان استفده کنید. نگه داشتن یک برنامه منظم تمیز کردن به تشخیص مشکلات در مراحل اولیه با درمان مناسب و دارای پیش آگهی بهتر کمک خواهد کرد. انتخاب یک رژیم غذایی متعادل برای تغذیه مناسب نیز مهم است.

نتیجه گیری

به صورت خلاصه، بریج های دندانی می توانند جایگزین دندان های از دست رفته شوند و معمولا توسط دندان طبیعی یا ایمپلنت (کاشت دندان) پشتیانی می شوند. از فواید بریج های دندانی می تواند به عمر و دوام بالا و قابل استفاده بودن برای دندانهای جلویی اشاره کرد. بریج ها انواع مختلفی دارند و بسته به نوع انتخابی، تعرفه و قیمت متفاوتی نیز دارند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا