جراحیدندانپزشکی تهراندندانپزشکی زیبایی

جراحی زیبایی فک و صورت

تعریف

وقتی فک ها و دندان ها به خوبی با هم چفت نشوند، درست صحبت کردن یا جویدن کار دشواری می شود. بسته به این که فک بالا چقدر از فک پایین عقب تر است  یا دندان های فک بالا  تا چه اندازه روی دندان های فک پایین را می پوشانند، فک های غیرهم تراز می توانند بر زیبایی کلی صورت و طرح لبخند تاثیرگذار باشند. جراحی ترمیمی باعث بهبود ظاهر صورت  می شود، کارکرد بهینه را تضمین می کند و ناراحتی ناشی از مشکلات فک را تسکین می دهد. از دیگر کاربردهای جراحی فک می توان به اصلاح لبخند لثه نما یا لبخند لثه ای، قرار نگرفتن لب ها روی یکدیگر، قطع تنفس در خواب و لق شدن دندان اشاره کرد. عمل جراحی فک علاوه بر اینکه در بهبود ظاهر افراد مفید می باشد، به عنوان درمان نیز در بعضی مشکلات بکار می رود به عنوان مثال برای افرادی که درد فک ناشی از مشکل در غضروف هلالی فک را دارند.
جراحی زیبایی فک که همچنین جراحی ارتوگناتیک تامیده می شود، آرواره و دندان را تنظیم می کند تا نحوه کار کردن آنها را بهبود ببخشد و ظاهر صورت را بهبود ببخشد.  وقتی  مشکلات مرتبط با فک شما متوسط یا شدید باشد و با ارتودنسی دندان نتوان آنها را برطرف کرد، جراحی ترمیمی فک مورد استفاده قرار می گیرد.

علت ناهمخوانی فک ها

عموما ناهمخوانی فک ها  بدون دلیل مشخصی بوجود می آید، اگر جه ممکن است به پیشینه خانوادگی مرتبط باشد. گاهی اوقات ناهمخوانی فک ها در نتیجه اختلال رشد بوجود می آید. برای مثال: در پیشکستگی فک در کودکی یا ترمیم لب شکری یا کام شکافته. ناهمخوانی فک با یک سندروم از قبیل سندروم میکروزومی نیمه صورت می تواند مرتبط باشد.
ناهخوانی فک در اوایل  دوران کودکی قابل تشخیص است، اما معمولا در سن بلوغ بیشتر مشخص می شود. رشد غیرمعمول فک در اواخر نوجوانی متوقف می شود و وقتی مرحله رشد به پایان رسید، بدشکلی آن درمان می شود.

جراحی ارتوگناتیک (زیبایی فک) ترکیبی از جراحی فک و ارتودنسی است. اصلاح فک هایی که به خوبی هم پوشانی نشده اند دلیل اصلی عمل فک است.
جراحی فک با توقف رشد معمولا  در حدود ۱۳ تا ۱۵ سالگی در زنان و ۱۶ تا ۱۸ سالگی در مردان صورت می گیرد.

تاثیر جراحی فک بر صورت و بینی

جراحی فک به طور معمول به دلایل کاربردی و یا عملکردی تسط جراح دندانپزشک انجام می شود. این دلایل عبارتند از: اصلاح بایت و بهبود طریقه کار کردن فک و دندان ها با هم. بیشتر افراد جراحی فک را به این دلایل انجام می دهند ولی  به لحاظ زیبایی هم مزایایی دارد.

ویژگی های معمول نیمرخ افراد دچار این بیماری عبارتند از بینی هایی که ممکن است نسبت به صورت خیلی بزرگ به نظر برسد و یا چانه ای که عقب یا کوچک و “ضعیف” است. در این مورد، جراحی فک برای جلو بردن پایین چانه تعادل بیشتری به نیمرخ فرد بخشیده و باعث می شود بینی کمی کوچک تر و چانه برجسته تر به نظر برسد.

در افرادی که آرواره بالا به اندازه کافی رشد نکرده ممکن است بینی نسبت به صورت خیلی بزرگ باشد و یا فک پایین جلو باشد. حرکت دادن فک بالا به جلو مشکل بایت را اصلاح می کند و صورت را هم به جلو حرکت داده باعث می شود ویژگی های چهره آشکار تر و قابل توجه تر باشد.

در برخی موارد، حرکت دادن فک بالا به جلو می تواند باعث بالا رفتن اندکی نوک بینی شود که برای برخی بیماران خوشایند نیست. در ضمن در طول جراحی فک بالا به صورت برخی افراد ایمپلنت های گونه اضافه می کنند تا چهره مشخص تر شود.

نگاه کردن به آینه و نشناختن فردی که در آینه به شما خیره شده است می تواند بسیار استرس زا باشد. با انجام عمل جراحی فک بلافاصله شاهد نتایج عمل نخواهیم بود زیرا بعد از عمل صورت بسیار متورم است. با خوابیدن ورم، چهره جدید با تغییراتی ظریف یا عمده رو به ظاهر شدن می گذارد. اغلب اوقات افراد از جنبه زیبایی نتایج جراحی ،راضی هستند ولی در برخی موارد از تغییر ظاهر خود خشنود نیستند.

در هر صورت نتایج عمل در ابتدا فرد را شوکه می کنند ولی به خاطر داشته باشید که اگر فک شما به اندازه ای که قرار بوده رشد کند رشد می کرد همانگونه به نظر می رسیدید که اکنون به نظر می رسید. توجه خود را به جنبه هایی از چهره جدید خود معطوف کنید که دوست دارید به عنوان مثال چانه بزرگ تر یا کوچک تر یا بینی که کم تر برجسته است.

 در کودکان

اگر جراحی ارتوگناتیک برای کودک تعیین شده باشد، متخصصان ارتودونسی با جراح کودک همکاری می کنند تا روند عمل را برنامه ریزی کرده تا دندان ها را برای اینکه بعد از جراحی فک به خوبی با هم جفت شوند آماده کنند. برنامه ریزی عمل ارتوگناتیک اغلب با کمک تصاویر سه بعدی اشعه ایکس و نرم افزارهای کامپیوتری انجام می شود تا دقیق ترین برنامه جراحی بدست آید. این عمل را باید هنگامی انجام داد که کودک رشد خود را کرده است تا مطمئن شویم که فک او بزرگ تر نمی شود.

دوره درمان و نقاهت تقریبا شامل ۶ تا ۱۲ ماه ارتودونسی جهت آماده شدن فرد برای جراحی و بسته به شدت عارضه شامل ۶ تا ۱۲ ماه دوره کنترل و بعد از جراحی برای نهایی کردن بایت است.

آیا پیش از اقدام به جراحی همواره باید منتظر کامل شدن رشد کودک ماند؟  

چنین چیزی بستگی به این دارد که میزان نقص عملکرد کودک خواه احساسی یا فیزیکی هر دو مد نظر قرار گیرند و چنین چیزی معمولا مشکل انجام عمل اصلاحی دیگری را بوجود می آورد؛ عملی که باید در پایان دوره بلوغ اسکلتی و در صورتی که فک بالا و پایین با وجود رشد بیشتر باز هم در یک راستا نباشند انجام شود.

 انتظارات والدین بعد از عمل جراحی کودک

سیم چین های اظطراری باید همواره کنار کودک باقی بمانند. هنگامی که کودک از بیمارستان مرخص می شود باید سیم چین ها را به خانه برد وهمیشه آن ها را به همراه کودک نگاه داشت. بعد از برداشتن لوله بینی- معده ای کودک تشویق خواهد شد تا مصرف مایعات روان و خنک از طریق یک سرنگ را شروع کند. سر لاستیکی سرنگ باعث می شود که سرنگ برای ناحیه گونه مناسب باشد. زمانی که کودک بتواند از طریق دهان مایعات کافی مصرف کند سرم/ مایعات داخل وریدی قطع می شوند. بعد از برداشتن لوله ها کودک تشویق می شود تا از رختخواب بیرون بیاید و راه برود. یکی دو روز بعد از جراحی کودک باید برای رفتن به خانه آماده باشد.

به احتمال زیاد کودک بعد از جراحی تورم موقت لب ها و گونه ها و همینطور بی حسی موقت و خفیف محل هایی که جراحی شده اند را تجربه خواهد کرد. این بی حسی هنگامی که تورم کاهش پیدا کند بهبود می یابد. ممکن است تورم ۷-۱۰ روز طول بکشد.

همچنین ممکن است کودک چند روزی دچار احتقان خفیف سینوس و بینی و همینطور گلودرد باشد. می توان برای احساس راحتی بیشتر کودک این علائم بیماری را درمان کرد.

درمان ناهمخوانی فک به چه شکل است؟

عمل تغییر محل فک بالا ، پایین یا هر دو در افرادی که اندازه فک های آنها به نسبت یکدیگر ناهمخوانی زیادی دارد، یا فک های آنها نسبت به  جمجمه در محل نامناسبی قرار دارند.
افرادی که ناهمخوانی فک شدیدی دارند  پس از رجوع به پزشک یا دندانپزشک عمومی به جراح فک و صورت یا ارتودنتیست معرفی می شوند. در این سطح تشخیص صورت می گیرد و بیمار به یک کلینیک چندرشته ای برای برنامه ریزی درمانی مشترک با جراح فک و صورت و ارتودنتیست ارجاع داده می شود.
با این حال، در صورتی که بیمار همچنان در حال رشد باشد، تا زمانی که رشد فرد کامل شود، وضعیت فک هر ساله تغییر می کند.
وقتی رشد صورت تقریبا کامل شد ( تقریبا سن ۱۶ تا ۱۸ سالگی)، یک برنامه درمانی ترکیبی در یک کلینیک چندرشته ای بین جراح فک و صورت و ارتودنتیست صورت می گیرد. بررسی هایی که در این سطح لازم است شامل رادیوگرافی، مدل های گچی دندان ها، عکس صورت و دندان می شود.شبیه سازی حرکات فک و دندان مورد نظر توسط رادیوگرافی سفالومتری ( سنجش عکس های  رادیوگرافی جمجمه) در کنار نرم افزار رایانه برنامه ریزی درمان صورت می گیرد.

مراحل درمان

درمان شامل سه مرحله اصلی است:

مرحله ۱: درمان ارتودنسی قبل از جراحی

سیم های ارتودنسی که به دندان ها ثابت شده اند برای مرتب کردن دندان ها در هر فک لازم است تا وقتی ناهمخوانی فک  با جراحی برطرف گردید، دو فک بتوانند به درستی در همدیگر چفت شوند. این بخش از درمان توسط ارتودنتیست صورت می گیرد و به طور میانگین ۱۸ ماه طول می کشد که در طول آن بیمار در فواصل منظم برای تنظیم سیم های دندان به پزشک مراجعه می کند.

مرحله ۲: جراحی

وقتی ارتودنتیست از هم ترازی دندان ها احساس رضایت کند، برنامه ریزی جراحی نهایی بین ارتودنتیست و متخصص فک و صورت  انجام می گیرد. متخصصان با تجربه شبیه سازی حرکات فک مورد نظر را در قالب های گچی  دندان انجام می دهند و در صورت نیاز آتل های آکریلیک را می سازند که جراح در زمان عمل برای بدست آوردن تغییر محل درست فک آنها را مورد استفاده قرار می دهد.
عمل تحت بی هوشی عمومی صورت می گیرد و شامل شکستن فک بالا یا پایین یا هردو با استفاده از جراحی است. برش هایی که به منظور آشکار کردن سطوح استخوانی فک ها انجام می شود عموما داخل دهان صورت می گیرند و از ایجاد جای زخم خارجی در صورت جلوگیری می کند. سپس بخش های متحرک فک به وضعیت از پیش برنامه ریزی شده ( با استفاده از آتل های آکلیریک به عنوان راهنما) منتقل می شوند و با استفاده از پیچ و پلاک  استخوان در محل جدید ثابت می شوند.
بسته به پیچیدگی درمان عمل  بین ۲ تا ۵ ساعت طول می کشد. عموما در حین دوره درمان از بیمار مراقبت می شود، اما در صورتی که نگرانی هایی در مورد مجرای ورود و خروج هوا در ریه وجود داشته باشد ، چند جراحان و متخصص هوشی در مدت کمی پس از عمل در بخش  مراقبت های ویژه از بیماران مراقبت می کنند. بیماران معمولا بین ۱ تا ۳ روز پس از عمل در بیمارستان می مانند.
زمان بهبودی متغیر است، اما اغلب افراد ۳ تا ۴ هفته پس از عمل   به مدرسه یا سرکار برمی گردند.

مرحله ۳: درمان ارتودنسی پس از عمل

ارتودنسی پس از عمل معمولا حدود ۶ ماه طول می کشد  و برای بدست آوردن بهترین نتایج در انطباق دندان ها با همدیگر مناسب است. سیم ها توسط ارتودنتسیت بیرون آورده می شوند و بیمار به مدت ۵ سال پس از عمل به صورت سرپایی تحت مراقبت قرار می گیرد.

نحوه جراحی فک

جراحی فک کاملا داخل دهان صورت می گیرد، بنابراین هیچ جای زخمی روی چانه، فک یا دور دهان مشاهده نمی شود. جراح برش هایی در استخوان های فک انجام می دهد و آنها را در وضعیت درست قرار می دهد. وقتی فک ها به طور مناسب هم تراز شدند، پیچ  و پلاک های استخوان باعث استحکام استخوان در وضعیت جدید می شوند.
در بعضی موارد، استخوان اضافی به فک اضافه می شود.جراح استخوان را از باسن ، ساق پا یا دنده می گیرد و آن را با سیم های موقتی محکم می کند.
جراحی فک در بیمارستان انجام می شود و باید یک تا دو روز در بیمارستان بستری شوید. زمان بهبودی کامل در خانه عموما بین سه تا شش هفته طول می کشد.
در اغلب موارد، ارتودنتیست قبل از جراحی سیم ها را روی دندان ها قرار می دهد. سیم ها معمولا به مدت ۹ تا ۱۸ ماه قبل از عمل روی دندان ها قرار می گیرند تا دندان ها شما هم سطح و هم تراز شوند. وقتی پس از جراحی فک خوب شد، که معمولا حدود شش هفته طول می کشد، ارتودنتیست به هم سطح سازی دندان ها پایان می دهد و سیم ها را جدا می کند. کل فرآیند ارتودنسی که شامل جراحی می شود بین ۱۲ تا ۲۴ ماه طول می کشد.

انواع

جراحی فک در آرواره بالا و یا پایین یا هر دو صورت می گیرد

جراحی فک بالا ( استئوتومی آرواره)

استئونومی آرواره برای برطرف سازی مشکلات زیر صورت می گیرد:
•    فک بالایی به شدت عقب رفته باشد
•    دندان های پایینی جلوتر از دندان های بالایی باشد
•    مقدار بسیار زیاد و بسیار کمی از دندان مشخص باشد
•    عدم همپوشانی دندان های قدامی
جراح از داخل دهان استخوان بالای دندان ( زیر دو کاسه چشم)را برش می دهد تا کل فک بالایی که شامل سقف دهان و دندان های بالایی می شود یک واحد حرکت کند. فک و دندان های بالایی تا زمانی به جلو حرکت داده می شود که با دندان های پایینی به خوبی انطباق پیدا کنند.
وقتی فک تراز شد، پیچ ها و پلاک های  کوچک استخوان را در محل جدید آن نگه می دارند. این پیچ ها که نسبت به براکت های  استفاده شده برای سیم کشی دندان  کوچک تر هستند با گذشت زمان با ساختار استخوان یکی می شود.
وقتی بین دندان های جلوی فک بالا و پایین فاصله ایجاد می شود که استخوان بیش از حدی بالای دندان های آسیا رشد می کند و باعث می شود که یک سطح صاف و مسطح  تبدیل به سطحی زاویه دار می شود. وقتی چیزی می جوید، دندان های آسیای شما همدیگر را لمس می کنند، اما دندان های جلویی شما همدیگر را لمس نمی کنند و باعث می شود که عمل جویدن به سختی انجام شود. به منظور برطرف سازی این مشکل، جراح استخوان اضافی را از بین می برد.

فک پایین ( استئوتومی فک پایین)

فک پایینی که به شدت عقب رفته را می توان با روشی که استئوتومی فک پایین نام دارد، اصلاح کرد.
در این روش، جراح برش هایی را پشت دندان های  آسیا و از لحاظ طولی در پایین استخوان آرواره انجام می دهد تا جلوی آرواره یک واحد حرکت کند. در نتیجه، فک به نرمی در وضعیت جدید خود می لغزد. پیچ ها باعث سفت نگهداشتن استخوان فک تا زمان بهبودی می شوند.

چانه  ( جنیوپلاستی)

کمبود تکامل چانه اغلب همراه با  عقب رفتن فک پایین است.  کمبود تکامل چانه  را می توان با روشی که جنیوپلاستی  نام دارد درمان کرد. در این روش جراح استخوان چانه شما را برش می دهد و آن را در وضعیت جدید ثابت می کند. عموما جراحان می توانند در طول یک جراحی زیبایی هم  محل فک را تغییر دهند و  هم چانه را بازسازی کنند.

فک جلو آمده

ابتلا به آندربایت شدید که مانند “فک دراز و لاغر یا فک جلو آمده” به نظر می رسد در میان افراد کاملا شایع است. بایت یا اکلوژن/ انسداد معمولا برای اینکه به اندازه کافی درمان شود به ارتودونسی و جراحی نیاز دارد. بیماران دچار این عارضه از نوعی اختلال عملکرد مربوط به خوردن غذا و همینطور نگرانی های چندی در رابطه با زیبایی خود رنج می برند. گونه ها غالبا به شدت صاف و چانه اغلب هم از جهت افقی و هم از بعد عمودی کاملا بزرگ است. اصلاح جراحی غالبا هنگامی به لحاظ زیبا شناختی بیشتر موفقیت آمیز است که هم فک بالا کمی به جلو و هم فک پایین کمی به عقب حرکت داده شوند. توازن صورت در این موارد بیشتر مطلوب است زیرا می توان در اطراف بینی، گونه ها، لب ها و چانه اثرات مثبتی گذاشت.

نحوه عمل جراحی:

استئوتومی فک بالا – این استئوتومی با ایجاد برشی در بافت لثه در بالای ریشه های دندان های بالایی شروع می شود. یک برش استخوانی به شیوه جراحی و به صورت افقی از سمت چپ فک بالا تا سمت راست آن و در بالای ریشه های دندان ها زده می شود. سپس قسمت پایین فک بالا به هر جهتی که نیاز است حرکت و محل آن تغییر داده می شود و با پیچ و پلاک های ریز تیتانیومی ثابت و محکم می شود. این پیچ و پلاک ها تا زمانی که در چند هفته ی دوره بهبودی استخوان جدید روی آن ها رشد کند به مانند وسایل تثبیت موقعیت بکار می روند.

انحراف فک یا فک کج

انحراف فک می تواند منجر به مشکلاتی در صحبت کردن، جویدن، بلعیدن و نفس کشیدن شود. این بیماری همچنین می تواند باعث وارد آمدن فشار اضافه بر مفصل گیجگاهی (TMJ) و عضلات صورت  و تحت تاثیر قرار گرفتن سلامت لثه ها و دندان ها در بلند مدت شود. انحراف آرواره همچنین می تواند باعث ایجاد درد، زوال و صدا دادن فک شود.

به علاوه، درست تراز نبودن فک ها و دندان ها می تواند کل ظاهر صورت را تحت تاثیر قرار دهد یعنی اصلاح انحراف فک می تواند زیبایی صورت را تا حد زیادی بهبود دهد.

انحراف فکی که بر اثر رشد ناکافی فک بوجود آمده باشد را می توان به طریق جراحی اصلاح کرد. درمان انحراف فک باعث حذف یا تا حد زیادی کاهش مشکلات مرتبط با این بیماری مانند مشکلات جویدن، نفس کشیدن و صحبت کردن و همینطور بازگرداندن توازن زیبا شناختی به کل صورت خواهد شد.

جراحی اصلاحی فک عبارت است از حرکت دادن همه یا بخشی از فک بالا یا پایین یا هر دو به جایی که باعث شود متوازن ترشوند .  بخش عمده این عمل جراحی در داخل دهان و بدون ایجاد هیچ گونه جای زخمی روی سطح خارجی پوست انجام می شود. ممکن است برای جراحی های پیچیده تر یک دوره بستری شدن و بهبودی در بیمارستان لازم باشد؛ این در حالی است که عمل های جزیی را می توان بر این مبنا انجام داد که بیمار همان روز از بیمارستان مرخص شود.

بعد از حرکت دادن فک ها به محل جدیدشان می توان از باندهای لاستیکی یا سیم هایی که به دندان ها وصل می شوند برای به هم بستن فک ها در طول دوره بهبودی استفاده کرد. در موارد دیگر، از پیچ و پلاک های بسیار کوچک استفاده می شود تا امکان باز و بسته کردن فک بعد از جراحی اصلاحی زودتر فراهم شود.

به علاوه، برخی افراد به درمان ارتودونسی مانند بریس یا لوازم دیگری برای درست تراز کردن دندان ها پیش از جراحی اصلاحی فک نیاز دارند. در چنین مواردی، جراح دهان و فک و صورت با متخصص ارتودونسی همکاری نزدیکی خواهد داشت تا برای مراقبت از بیمار هماهنگ شده وی را برای عمل جراحی آماده کنند.

کیست فک

درمان کیست ها عبارت است از برداشتن آن ها. این کار با ایجاد برش کوچکی در داخل دهان و برداشتن بخشی از استخوان انجام می شود. گاهی هنگامی که کیست ها خیلی بزرگ هستند با رفع فشار آن ها به طریق جراحی امکان درمان آن ها وجود دارد. بعد از جراحی، کیست را برای معاینه زیر میکروسکوپ و تایید تشخیص به نزد متخصص پاتالوژی می فرستند.

مزایای درمان ناهمخوانی فک و بدشکلی صورت

  • بهبود فعالیت  دهان و دندان ( قابلیت گاز گرفتن و جویدن)
  • بهبود ظاهر صورت و دندان و افزایش زیبایی آن
  • بهبود طولانی مدت کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی، کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دهان  و دهان و فعالیت روانی

مزایای جراحی فک

مزایای جراحی فک از قرار زیر است:
•    جوییدن و گاز زدن راحت تر انجام می شود و کل فرآیند جویدن بهبود پیدا می کند
•    سایش و شکستن بیش از حد دندان ها در طول عمر به حداقل می رسد
•    عدم تعادل صورت اصلاح می شود، کمبود تکامل چانه ، جلوتر بودن دندان های پایینی نسبت به دندان های بالایی، عقب تر بودن فک بالا نسبت به فک پایین و پوشانده شدن دندان های آرواره بالا توسط دندان های فک پایین بهبود پیدا می کنند.
•    تعادل اجزای  وسط یا پایین چهره اصلاح می شود
•    لبخند لثه ای که در آن لب ها به طور کامل بسته نمی شوند یا به سمت بالا کشیده نمی شوند و نواحی زیادی از لثه ها نشان داده می شوند، بهبود پیدا می کنند.

 دوره نقاهت (بهبودی) بعد از جراحی اصلاحی فک

دوره بهبودی بعد از جراحی فک به نوع جراحی ایی که فرد انجام داده است بستگی دارد. برخی افراد فقط آرواره پایین را جراحی می کنند، برخی فقط فک بالا و برخی هم هر دو فک را در یک زمان عمل می کنند.

بعد از هر کدام از این جراحی ها فک سیم پیچی شده یا با باندپیچی کردن برای یک دوره زمانی که می تواند از دو هفته تا دو ماه متغیر باشد محکم بسته می شود. جراحی آرواره پایین به مدت زمان بی حرکت کردن کمتری عموما حدود دو هفته  نیاز دارد؛ در حالی که جراحی فک بالا یا هر دو فک به شش تا هشت هفته بانداژ یا سیم پیچی نیاز دارد تا امکان بهبودی استخوان فراهم شود و استخوان برای یک رژیم غذایی از غذاهای نرم و رقیق به اندازه کافی ثبات داشته باشد.

در طول زمانی که فک سیم پیچی شده یا با باندپیچی بسته شده است، فرد باید یک رژیم غذایی متشکل از مایعات با پروتئین بالا داشته باشد. بعد از باز کردن سیم پیچی یا بانداژ فک، فرد قادر نیست فورا خوردن غذاهای معمولی را شروع کند زیرا فک حساس تر و ضعیف تر از آن است که بتوان با آن هر چیزی را جوید. برای حدود یک ماه تا شش هفته بعد از باز کردن سیم پیچی فرد یک رژیم غذایی نرم خواهد داشت؛ رژیمی متشکل از غذاهایی که به جویدن نیاز ندارند مانند سوپ، پوره سیب زمینی فوری، پودینگ، برنج و غیره.

با بهبود فک، بیمار قادر خواهد بود غذاهای نرم تری مانند پاستا، سبزیجات پخته و ماهی که به مقداری جویدن نیاز دارند را به رژیم غذایی خود اضافه کند. اگر فرد چیزی بجود که باعث شود فک او درد بگیرد این بدین معنی است که خوردن آن غذای خاص هنوز برای او خیلی زود است. ممکن است چند ماه باقی مانده باشد تا فرد بتواند هر چیزی را که قبلا به آن عادت داشته بخورد ولی چنین چیزی اتفاق می افتد فقط باید صبر داشته باشد و به بدن خود توجه کند تا هنگامی که فک در حال بهبودی است به آن صدمه نزند. به علاوه به خاطر داشته باشید که هر فردی متفاوت از دیگری است یعنی برخی افراد زودتر از افراد دیگر بهبود می یابند بنابراین ممکن است مدت زمان کمتر یا بیشتری طول بکشد تا فرد دوباره بتواند غذاهای مورد علاقه خود را بخورد.

در جراحی فک پایین امکان آسیب عصبی وجود دارد زیرا عصبی اصلی از فک یا آرواره می گذرد و در طول عمل تحت تاثیر قرار می گیرد.  آسیب دیدن این عصب منجر به بی حسی یا گز گز شدن لب پایینی و چانه بعد از عمل جراحی می شود. از طرف دیگر، این آسیب عصبی جزئی به کاهش دردی که فرد بعد از عمل جراحی حس می کند کمک می کند. این بدین معنی است که نسبت به جراحی های دیگر ممکن است فرد به مصرف مسکن های کمتری نیاز داشته باشد.

با این وجود، ممکن است بسته به چگونگی بهبود بدن فرد از بین رفتن کامل احساس بی حسی یا “سوزن سوزن شدن” هفته ها یا ماه ها طول بکشد. ممکن است برای تعداد کمتری از افراد این آسیب دیدگی بلند مدت یا حتی همیشگی باشد. احتمال بی حسی دائمی با افزایش سن افزایش می یابد بنابراین اگر فردی به جراحی نیاز دارد بهتر است برای اجتناب از احتمال بوجود آمدن این عارضه آن را هر چه زودتر انجام دهد.

هم جراحی فک بالا و هم پایین از جراحی های عمده استخوان هستند و دوره بهبودی آن ها ماه ها طول می کشد نه هفته ها یا روزها. بنابراین مهم است که بیمار صبور باشد و بداند دقیقا چه انتظاری داشته باشد یا بداند که ممکن است دوره بهبودی برای او بسیار خسته کننده و ناراحت کننده باشد.

خطرات درمان ناهمخوانی فک

مشکلات اصلی کمتر پیش می آیند و درمان های ارتودنسی از لحاظ نتیجه قابل پیش بینی هستند.

عوارض جانبی

•    آسیب به عصب ها- پس از عمل جراحی زیبایی فک، بی حسی موقتی چانه، زبان و لثه ها به دلیل کبودی عصب های چانه رایج است. در موارد اندک، ناحیه بی حس شده همچنان بی حس باقی می ماند.
•    آسیب به دندان ها- در صورتی که دندان ها کاملا تمیز نشده باشند، یا در طول ارتودنسی نوشیدنی و غذاهای اسیدی یا شیرین مصرف شده باشد، سطح دندان به شکل تغییرناپذیری آسیب می بیند.
•    عود کردن- ممکن است دندان و فک پس از اتمام درمان به میزان بیشتر یا کمتری عود کنند ( به وضعیت اولیه برگردد.) برای به حداقل رساندن این حرکت دندان،  به بیماران سیم های نگه دارنده داده می شود.

هزینه

هزینه عمل جراحی به نوع عملی که پزشک برای شما در نظر گرفته شده و نوع بیمارستان بستگی دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا