بهترین دندانپزشکیجراحیدندانپزشکی

درمان مجدد ریشه

دندان چه زمان به درمان مجدد ريشه نياز پيدا ميكند؟

اکثر درمانهای ریشه یا همان روت کانال تراپی همان دفعه اول با موفقیت انجام میشوند ولی در برخي موارد، دندان‌هايي که معالجه ريشه شده‌اند، درمان‌شان با موفقيت همراه نيست و توصيه مي‌شود براي اينکه نقايص درمان قبلي رفع شود مجددا تحت درمان قرار گيرند. در برخي موارد، حين کار براي دندانپزشک مشکل‌هايي ايجاد مي‌شود يا به علت ساختمان، آناتومي و شکل دندان در ريشه‌ها کار ايده‌آل انجام نمي‌شود. بنابراين ممکن است درمان اوليه ناموفق باشد. همچنين ممکن است به علت عفونت قبلي ريشه‌ها، ضايعه در انتهاي ريشه شکل بگيرد که در اين صورت دندان با تشخيص دندان‌پزشک کانديداي درمان مجدد خواهد شد. در برخي موارد با وجود درمان ايده‌آل نتيجه درمان موفقيت‌آميز نيست و به عبارت بهتر درمان با شکست مواجه مي‌شود. در اين صورت ممکن است دندان‌پزشک متخصص تصميم بگيرد مجددا دندان را تحت درمان قرار دهد يا اينکه جراحي کند. همچنين در صورتي که دنداني درمان شده باشد و پرکردگي تاج آن تخليه شده باشد با نظر دندان‌پزشک مجددا تحت درمان قرار مي‌گيرد

درمان ريشه دندان‌ کاري وقت‌گير و مشکل است. در برخي موارد، حين کار براي دندان‌پزشک مشکل‌هايي ايجاد مي‌شود يا به علت ساختمان، آناتومي و شکل دندان در ريشه‌ها کار ايده‌آل انجام نمي‌شود. بنابراين ممکن است درمان اوليه ناموفق باشد. همچنين ممکن است به علت عفونت قبلي ريشه‌ها، ضايعه در انتهاي ريشه شکل بگيرد که در اين صورت دندان با تشخيص دندان‌پزشک کانديداي درمان مجدد خواهد شد.
در برخي موارد ممکن است دندان‌پزشک کانال دندان را به صورت کامل پاک‌سازي نکند يا نتواند تمام طول ريشه را تميز کرده و با مواد مناسب پر کند. بنابراين دندان‌پزشک متخصص معالجه ريشه تصميم مي‌گيرد که درمان مجدد را انجام دهد. نيز در برخي از موارد دندان‌ها، ريشه يا کانال‌هاي اضافه دارند که در درمان اوليه يا تشخيص داده نشده يا درست درمان نشده است. در اين مورد نيز ممکن است نياز به درمان ريشه مجدد وجود داشته باشد.
دندانهایی که درمان ریشه یا عصب کشی می شوند می توانند یک عمر باقی بمانند. اما گاهی دندانی که روت کانال شده است به درستی ترمیم نمی گردد. دندان روت کانال شده ممکن است ماهها یا سالها پس از درمان اولیه دچار درد یا ناراحتی گردد. در این صورت درمان اضافه ای می تواند به حفظ حیات دندان شما کمک کند. دلایل متعددی وجود دارد که چرا یک دندان ممکن است ترمیم نگردد. دندان ممکن است کانال های اضافه یا منحنی داشته باشد که قابل تمیز کردن نباشند. گاهی شکستگی یا پوسیدگی جدید ایجاد می شود که دندان شما را در معرض عفونت جدید قرار می دهد.

در  یک درمان ریشه موفق، تمامی کانال های یک دندان، با رعایت دقیق طول آنها باید تحت مراحل پاکسازی و شکل دهی قرار گیرند. به بیان دیگر اگر پاکسازی و شکل دهی کانالهای یک دندان، کوتاه تر یا بلندتر از طول واقعی آن انجام گیرد، ممکن است در آینده، عدم پاکسازی کانال ریشه باعث بروز عفونت، ضایعه و یا تشکیل آبسه گردد. در چنین شرایطی، درمان ریشه مجدد با رعایت دقیق طول کانالها در از بین بردن عفونت یا ضایعه، موفق خواهد بود

تعداد کانالهای هر دندان عدد ثابت و از پیش تعیین شده ای نیست. بلکه این عدد برای هر دندان و هر فرد متغیر است. مثلاً در مورد دندان کرسی اول، تعداد کانال ها از ۳ تا ۵ کانال در هر فرد متغیر است . لذا ممکن است در طی درمان ریشه اولیه، یک یا چند کانال از دید و عملکرد دندانپزشک مخفی مانده باشد. حال با گذشت زمان، این کانالها میتوانند باعث بروز عفونت و نیاز دندان به درمان ریشه مجدد شوند.

– ممکن است حین درمان ریشه، خطاهائی توسط دندانپزشک معالج رخ داده باشد. این خطاها شامل شکستن یک وسیله داخل کانال دندان، تضعیف یا سوراخ شدن قسمتی از ریشه، پرکردن نامطلوب فضای کانالها و …. باشد. در چنین مواردی دندانپزشکِ متخصصِ درمان ریشه با انجام درمان مجدد ریشه، سعی در برطرف کردن این مشکلات خواهد کرد.

در شرایطی ممکن است دندانی سالها پیش درمان ریشه و ترمیم شده باشد. ولی در حال حاضر علیرغم ایده آل نبودن درمان ریشه اولیه، بیمار هیچ گونه علامت و یا دردی مربوط به آن دندان احساس نکند.اکنون پس از سالها بیمار تصمیم به روکش کردن دندان دارد. از آنجا که دندانی که قرار است روکش شود باید شرایط درمان ریشه ایده آل را داشته باشد دندانپزشک ممکن است نظر به درمان ریشه مجدد دندان بدهد، یا مثلاً دندان به علت نداشتن مهر و موم تاجی (پرکردگی نامطلوب تاجی) مدتهاست در معرض بزاق و میکروبهای داخل دهانی است .دراین موارد، دندان پس از انجام درمان ریشه مجدد،با خاطری مطمئن روکش خواهد شد تا احتمال مشکلات و هزینه های بعدی کاهش یابد