دندانپزشکیدندانپزشکی نیاورانکودکان

علت و درمان دندان درد کودکان

دندان درد در نوزادان و کودکان یک، دو، سه، چهار و پنج ساله نیز وجود دارد. برای کاهش درد و تسکین آن، دارو، مسکن و درمان های خانگی فوری وجود دارد. در صورتی که این درمان ها کارساز واقع نشدند، باید ضمن حفظ خونسردی، به دندانپزشک کودکان مراجعه کرد تابه سرعت این دردها را درمان و لبخند را دوباره به چهره ی کودک دلبندتان بیاورند. در این مقاله علل درد دندان شیری کودکان توضیح داده شده و سپس درمان های خانگی و فوری برای آن شرح داده می شود و زمان مراجعه به دندان پزشک برای رفع مشکل گفته خواهد شد.

دندان درد کودکان

شما هنگام مواجه شدن با دندان درد کودکان خود نباید دارای حس درماندگی باشید یا بی رحم به نظر برسید. برای رفع درد در این رابطه از راهکار هوشمندانه و پیشنهادی ما استفاده کنید. برای این کار به نکات زیر توجه کنید و درد دندان را با دنبال کردن آنها تسکین دهید.
دندان درد بچه های شما می تواند بسیار سخت باشد. مواجه شدن با این درد می تواند به معنی عدم استراحت در شب، کابوس دیدن یا بی خوابی برای بچه و خانواده شما باشد. در صورتی که درد دندان شیری فرزند شما بسیار زیاد باشد، همواره احتمال دارد فرزند در برابر تلاش های شما برای آرام کردن وی مقاومت کند و امکان آرام کردن وی برای شما وجود نداشته باشد. این مسائل به این دلیل مشاهده می شود که از نقطه نظر فرزند شما درمان (هر گونه دخالت شما برای باز کردن دندان کودک) ترسناک تر و دردناک تر از خود درد دندانی است که فرزند از آن رنج می برد.
برای حل این مشکل لازم است که شما مسئله را با یک روش سریع و هوشمندانه حل کنید، بدون آنکه منجر به ایجاد ترس یا تشویش در فرزند خود شوید.

علت ها و دلایل

مقصر اصلی در این رابطه می تواند نوع تغذیه بچه شما باشد. آب نبات، شیرینی های شکلاتی و نوشیدنی های شیرین دارای کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر به اشکال مختلف است. باکتری های موجود در دهان شکر را به اسیدی تبدیل می کنند که با کلسیم موجود در مینای دندان واکنش نشان می دهد. این موضوع منجر به ایجاد پوسیدگی یا فرسایش دندان می شود که مشکلاتی همچون سوراخ شدن دندان، بیماری های لثه یا حتی آسیب دیدن ریشه های دندان را می تواند به همراه داشته باشد. درد دندان زمانی اتفاق می افتد که پوسیدگی ناحیه مرکزی دندان را تحت تاثیر قرار دهد یا پوسیدگی به این ناحیه بسیار نزدیک شود. این ناحیه اعصاب دندان و مویرگ های خونی بسیار کوچک را در بر می گیرد و بطور خاص به وجود پوسیدگی یا هر نوع اختلال واکنش نشان می دهد.

آیا درد دندان شیری کودک شما شدید است، یا فقط احساس نامطلوب در اطراف دندان وجود دارد؟ بچه ها گرایش به پنهان کردن و سکوت درباره درد دندان خود دارند یا درباره درد دندان خود اغراق می کنند تا به این ترتیب بتوانند ابزاری برای رسیدن به خواسته های خود در اختیار داشته باشند. بنابراین، هنگام مواجه شدن با درد دندان کودک اولین گام مناسب می تواند اطمینان از حقیقت موضوع باشد.
به جای دندان، درد کودک می تواند به خاطر ایجادآفت دهان، متورم شدن لثه (التهاب لثه یا ضایعات مربوط به آن) یا انواع دیگر این زخم ها باشد که توانسته ناحیه دهان کودک را تحت تاثیر قرار دهد. از فرزند خود بخواهید نقطه ای را که درد در آن احساس می کند به شما نشان دهد. هنگامی که کودک دهان خود را باز کرد، وجود نقطه های قرمز و ورم در داخل لب های وی را کنترل کنید. اگر این موارد در دهان کودک مشاهده نشد، احتمالاً شما با یک مورد درد دندان مواجه هستید. در این صورت هر چه سریع تر با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

درمان های خانگی و فوری

استفاده از یک راهکار خانگی برای درد دندان شیری می تواند به شما در رهایی از درد زیاد کمک کند. اما این راهکار در عمل فقط می تواند یک راهکار برای توقف مقطعی درد تا زمانی باشد که شما بتوانید با دندان-پزشک خود ملاقات کنید.
برخی از راهکارهای خانگی ساده برای این موضوع به شرح زیر هستند:
•    مالش سیر، کره بادام زمینی یا روغن میخک بر دندان های آسیب دیده. اگر فرزند شما در مقابل استفاده از این روش مقاومت از خود نشان می دهد، روغن را بر روی انگشت اشاره خود مالیده و از وی به آرامی بخواهید انگشت شما را بر روی دندان دارای مشکل قرار دهد. استفاده از این روش درد را تسکین می دهد یا حتی در شرایط خاص می تواند درمان درد باشد.
•    برش های کوچک از سیب زمینی تهیه کنید و آنها را در فریزر خنک کنید. یکی از این برش های خنک شده را به فرزند خود بدهید و از وی بخواهید آن را در دهان خود روی دندانی که درد می کند قرار دهد. سرما می تواند درد را تسکین دهد. این کار را می توان با خیار نیز انجام داد و تا زمانی که خیار سرد باشد استفاده از این روش موثر خواهد بود.
•    یک مقدار کم از برگ نعناع خشک شده را بر روی دندان قرار دهید و از کودک خود بخواهید هر چند دقیقه آب دهان خود را تف کند. گیاه نعناع برای تسکین درد انتخاب مناسبی است.
•    دندان لق شده را خود از دهان کودک خارج نکنید. به کودک اجازه دهید درباره میزان لق بودن دندان برای خارج کردن آن از دهان قضاوت و تصمیم گیری کند و خود او دندان لق شده را خارج کند.
•    اگر استفاده از تمام این روش ها موفقیت آمیز نبود و دهان کودک یک منطقه غیر قابل ورود برای شما بود، فقط از یک حوله گرم بر روی گونه کودک استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید درد دندان کودک را تسکین دهید.
اگر شما برای تسکین درد کودک خود از داروهای مسکن استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که استامینوفن (و نه آسپرین) باید برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار گیرد.

چه زمان باید برای درد دندان با دندان پزشک تماس گرفت؟

با دندان پزشک یا دکتر خود هم اکنون (هنگام روز یا شب) تماس بگیرید اگر:
•    ظاهر کودک شما یا وضعیت وی بیمار به نظر می رسد.
•    کودک شما تب داشته باشد.
•    صورت کودک ورم کرده باشد.
•    درد شدید و عدم کاهش آن ظرف مدت ۲ ساعت پس از استفاده از داروی مسکن.
با دندان پزشک خود در طول ۲۴ ساعت شبانه روز (به خصوص ساعات بین ۹ صبح تا ۴ بعد از ظهر) تماس بگیرید اگر:
•    فکر می کنید کودک شما نیاز به معاینه دارد.
•    درد دندان برای بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد.
•    حفره قهوه ای رنگ بر روی دندان آسیب دیده قابل مشاهده باشد.
•    توده قرمز یا زرد در خط لثه دندان آسیب دیده وجود داشته باشد.
با دندان پزشک خود در طول ساعات کاری روزهای هفته تماس بگیرید اگر:
•    اگر درباره دندان کودک خود سوالات یا نگرانی های دیگری دارید.
والدین در صورتی از فرزند خود در خانه مراقبت کنند که:
•    درد دندان ملایم برای مدت کمتر از ۲۴ ساعت وجود داشته و شما فکر نمی کنید کودکتان به انجام معاینه پزشکی نیاز داشته باشد.

هنگامی که درد دندان فرزند شما در نتیجه فعالیت های انجام شده تسکین پیدا کند، ممکن است از شما بخواهد مراجعه به دندان پزشک را به تاخیر بیندازید. شما نباید این مسئله را به آینده موکول کنید زیرا فرزند شما نیاز فوری به خدمات دندان پزشکی دارد. اگر کودک شما با یک آبسه یا پوسیدگی مواجه است، حتماً به خدمات دندان پزشکی و مراقبت های آن نیاز دارد.

اما برای جلوگیری از تشویش و نگرانی کودک به خاطر ملاقات با دندان پزشک و استفاده از خدمات دندان چه باید کرد؟ در اینجا راه های مختلف برای مواجه شدن ارائه می شود.
گنجاندن ملاقات با دندان پزشک در یک گردش: سعی کنید ملاقات با دندان پزشک را به عنوان بخشی از یک گردش به باغ یا مکان های مورد علاقه کودک برنامه ریزی کنید. در این حالت ملاقات با دندان پزشک می تواند فقط به عنوان یک توقف سریع در طول مدت گردش به نظر برسد.
آشنا کردن فرزند با دندان پزشک معالج: برای کودک بهتر است که چهره پنهان شده پشت ماسک کودک را مشاهده کند. مطمئن شوید دندان پزشک شما با کودکان دوست است و از روش هایی استفاده می کند که حداقل درد را داشته باشد. به فرزند خود اجازه دهید اسباب بازی مورد علاقه خود را به همراه داشته باشد تا به این ترتیب استرس کمتری را هنگام ملاقات با دندان پزشک تجربه کند. حواس کودک را از مشاهده ابزارهای خاص دندان پزشکی پرت کنید و به سمت مسائل دیگر جلب نمایید.
همراه فرزند خود بمانید: حضور شما باعث قوت قلب فرزندتان خواهد شد. به هیچ وجه کودک را در مطب دندان پزشک تنها نگذارید. همچنین هنگام استفاده از ابزارهای دندان پزشکی کنار فرزندتا باشید و حتی الامکان دست وی را در دستان خود بگیرید.
استراحت در طول عملیات دندان پزشکی اهمیت دارد: معالجات دندان پزشکی می تواند آب دهان زیادی را ایجاد کند. بنابراین مطمئن شوید کودک شما زمان لازم برای استراحت و خارج کردن آب دهان خود را در مدت کار دندان پزشک بر روی دندان ها در اختیار داشته باشد. با کودک خود صحبت کنید و به وی اطمینان دهید که فعالیت های دندان پزشک به سرعت خاتمه خواهد یافت.
استفاده از داروی بی حسی: اکثر دندان پزشکان از داروهای بی حسی موضعی در ناحیه درد استفاده می کنند. اما به دندان پزشک اجازه دهید خود درباره لزوم استفاده از این داروها تصمیم¬گیری کند.
فرزند خود را نترسانید: کتک زدن، ترساندن و جیغ زدن نمی تواند به درمان فرزند شما کمکی بکند. وجود این شرایط فقط می تواند منجر به سردرگمی کودک و در خود فرو رفتن وی شود.
به فرزند خود جایزه بدهید: از تلاش های فرزند خود در رابطه با آرام باقی ماندن در طول مدت مواجهه با درد قدردانی کنید. به کودک خود برای قدردانی جایزه های کوچک بدهید و به وی اجازه دهید یک روز به مدرسه نرفته و در صورت لزوم در خانه استراحت کند.

همیشه درد در ناحیه ای از بدن نشانه ای از آسیب و اشکال در آن ناحیه است. بهتر است هنگام درد دندان شیری کودک خود، ضمن حفظ خونسردی، با کودک خود صحبت کنید و او را به نزد یک دندان پزشک ببرید تا بتوانید با رفع مشکل، کودک خود را از درد و عذاب بیشتر برهانید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا