ارتودنسی دندانبهترین دندانپزشک زیبایی

ارتودنسی | متخصص ارتودنسی

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یکی از درمان های تخصصی دندان پزشکی است که با هدف مرتب کردن بی نظمی های دندانی، اصلاح جفت نشدن دو ردیف دندان (مال اکلوژن) و تنظیم رشد دندان ها در جهت مناسب و اصلاح طرح لبخند انجام می شود. در این درمان، از دستگاه ثابت یا متحرک و گاهی کش های لاستیکی، برای اعمال فشار به دندان ها و هدایت آن ها به جایگاه مناسب استفاده می شود.

انواع ارتودنسی دندانهمانطور که گفته شد  از دو نوع دستگاه در طول دوره درمان استفاده می شود. دستگاه های ثابت و متحرک.

Image result for ارتودنسی

دستگاه ارتودنسی ثابت:

در ارتودنسی ثابت دندان پزشک یا متخصص ارتودنسی، به وسیله چسب مخصوص، براکت هایی را روی دندان های فرد چسبانده و سپس سیم یا وایر را از داخل آنها عبور می دهد. در طول مدت زمانی که این دستگاه روی دندان ها قرار دارد، فشار اعمال شده توسط سیم و براکت ها، دندان ها را به سمت جایگاه صحیح می کشاند.

مزیت ارتودنسی ثابت، ایجاد فشار و تأثیر بیشتر بر تنظیم مسیر حرکت دندان ها به سمت محل مورد نظر است.

Image result for ارتودنسی

ارتودنسی نامرئی چیست؟

امروزه انواع مختلفی از براکت و سیم های ارتودنسی به بازار عرضه شده است. براکت و سیم ها، با ظاهر نامرئی و شفاف، رنگی و مات و فلزی و براق در بازار موجود است و افراد با توجه به سلیقه و سن خود می توانند نوع مناسب را انتخاب کنند.

براکت و سیم های شفاف ‌با توجه به ظاهر نامرئی شان، جلب توجه کمتری کرده و به این دلیل بیشتر مورد استقبال قرار گرفته اند.

نوع دیگری از دستگاه های ارتودنسی نامرئی وجود دارد که به فضای پشت دندان ها چسبانده می شود و به این دلیل از بیرون دهان به هیچ عنوان قابل رؤیت نیست.

غیر از موارد ذکر شده در بالا جهت ارتودنسی نامرئی سیستم دیگری به نام  اینویزیلاین وجود دارد که به صورت ورقه های شفافی در لابراتور ساخته می شود و به مرور زمان ماهیانه بر روی دندان قرار داده می شود تا چرخش دندان ها اصلاح شود ، این روش فقط در موارد استفاده می شود که بهم ریختگی دندانی بسیارجزئی باشد و نیاز به کشیدن دندان نداشته باشد.

Image result for ارتودنسی

نظافت دندان ها با دستگاه ارتودنسی ثابت

نظافت دندان ها در طول دوران ارتودنسی اهمیت بسیاری دارد، برای نظافت دندان ها با دستگاه ارتودنسی ثابت، از مسواک های مخصوص بین دندانی استفاده می شود. با استفاده از این نوع مسواک باید به دقت فضای بین دندانها و سیم دستگاه را تمیز کرد. استفاده از مسواک و نخ دندان بعد از هر وعده غذایی باعث می شود تا قطعات غذا بین سیم و براکت ها گیر نکند. گیر کردن مواد غذایی بین دندان ها و دستگاه، مسأله ای جدی است و باید پس از هر وعده غذایی آن را رفع کرد؛ زیرا این باقی مانده های غذا باعث تولید اسید و پوسیدگی دندان ها می شود. علاوه بر این ایجاد پلاک و جرم روی دندان ها باعث دو رنگ شدن دندان ها پس از برداشتن دستگاه خواهد شد.

دستگاه ارتودنسی متحرک

این دستگاه های ارتودنسی در واقع، یک قالب شفاف است که برای دندان های هر فرد به طور اختصاصی تهیه می شود. مزیت استفاده از این دستگاه های متحرک  این است که فرد به راحتی می تواند در زمان غذا خوردن آن را خارج کرده و پس از نظافت کامل مجددا در دهان قرار دهد. نظافت و مسواک زدن با ارتودنسی متحرک بسیار آسان تر است. دستگاه ارتودنسی متحرک به دلیل عدم وجود براکت و سیم، و ظاهر شیشه ای و شفافی که دارد، جلوه زیبایی ایجاد می کند و مورد استقبال نوجوانان و جوانان واقع شده است؛ اما باید توجه داشته باشید که نوع مناسب  باید طبق دستور دندان پزشک انتخاب شود. در شرایطی که نا مرتبی و بی نظمی دندان ها بسیار شدید باشد، استفاده از ارتودنسی متحرک ، کمکی به بهبود وضعیت دندان ها نمی کند.

زمان مناسب برای شروع درمان

بهترین زمان برای شروع درمان ارتودنسی، زمانی است که تمامی دندان های شیری کودک رشد کرده باشد. دندان ها و استخوان های آرواره کودک در این سنین انعطاف پذیری کافی را دارد و به خوبی به درمان پاسخ می دهد. به طور کلی سنین ۱۲ تا ۱۵ سال دوره طلایی برای درمان  است. پس از آن با افزایش سن، ممکن است درمان بی نظمی دندان ها با تاخیر و به کندی انجام شود.

Image result for ارتودنسی

ارتودنسی در چه افرادی امکان پذیر نیست؟

افرادی که دچار پوسیدگی دندان و پلاک و جرم میکروبی هستند، ابتدا باید برای ترمیم پوسیدگی دندان های خود به دندانپزشک خوب در تهران مراجعه کرده و پس از درمان کامل نسبت به شروع ارتودنسی اقدام نمایند.

خدمات ارتودنسی در این کلینیک

داشتن دندان هایی مرتب، منظم و هم راستا در یک ردیف، لازمه لبخندی زیبا و بی نقص است. همکاران متخصص ما در این کلینیک با دانش، مهارت و تجربه خود چنین لبخند کامل و زیبایی را به شما هدیه می کنند. اگر به دنبال یافتن دندانپزشک خوب در تهران هستید، برای دریافت مشاوره دندانپزشکی به کلینیک دکتر ساسان ترابیان مراجعه نمایید و از خدمات ویژه ما بهره مند شوید.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا