اصلاح طرح لبخندبهترین دندانپزشک زیبایی

اصلاح طرح لبخند

روش های اصلاح طرح لبخند

ظاهر لبخند و دندان ها تاثیر به سزایی در روحیه و اعتماد به نفس فرد و نحوه برخورد دیگران با وی دارد. طبق گزارش سازمان دندانپزشکی ترمیم و زیبایی آمریکا، حدود ۷۴ درصد از افراد معتقدند که لبخندی نازیبا می تواند مانعی در مسیر موفقیت شخص باشد و تقریبا ۱۰۰ درصد افراد معتقدند که لبخند یک دارایی مهم اجتماعی محسوب می شود.

ممکن است با وجود دندان های زرد، کج و شکسته تمایلی به لبخند زدن نداشته باشید. خوشبختانه امروزه با وجود خدمات دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، گزینه های زیادی برای بهبود لبخند و افزایش اعتماد به نفس پیش رویتان قرار دارد. با مراجعه به متخصص ترمیم و زیبایی دندان می توانید برای هر یک از این گزینه ها توضیحاتی دریافت کرده و ببینید آیا کاندید مناسبی برای آن هستید یا خیر. در ادامه به توضیح روش های اصلاح طرح لبخند می پردازیم.

سفید کردن یا بلیچینگ

دندان ها به دلایل متفاوتی ممکن است زرد و تیره شوند. دلایلی مانند مصرف مواد غذایی مانند قهوه، شکلات، انواع توت که موجب لکه دار شدن دندان ها می شوند. این تغییر رنگ به علت آن است که با بالا رفتن سن، مینای دندان تحلیل رفته و لایه ی زرد زیرین که دنتین نام دارد، بیشتر نمایان می شود. البته برخی افراد با دندان های زرد و تیره به دنیا می آیند که در چنین افرادی علت ژنتیکی است. در صورتی که قصد سفید کردن دندان هایتان را دارید می توانید از درمان های خانگی و یا بلیچینگ در مطب دندانپزشک استفاده کنید.

اصلاح لبخند لثه ای به کمک لیفت لثه

لبخند لثه ای به این معناست که لثه ها بیش از حد معمول روی دندان ها را پوشانده اند. این حالت موجب کوچک به نظر رسیدن دندان ها و کودکانه شدن لبخند می شود. خوشبختانه برای اصلاح لبخند لثه ای می توان از کانتورینگ یا لیفت لثه کمک گرفت تا قسمت بیشتری از تاج دندان نمایان شده و دندان ها بلند تر به نظر برسند.

اصلاح لبخند لثه ای

همچنین درصورتی که لثه ها روی برخی از دندان های جلویی را بیش از بقیه پوشانده باشند، به نظر می رسد که اندازه دندان های فرد با یکدیگر متفاوتند، می توان از لیفت لثه برای اصلاح این وضعیت استفاده کرد. از آنجایی که لیفت لثه شامل از بین بردن بخشی از بافت لثه به کمک لیزر است، دندانپزشک از بیحسی موضعی استفاده می کند تا بیمار در حین انجام آن چیزی متوجه نشود. بیمار ممکن است پس از لیفت لثه دوره نقاهت کوتاهی را تجربه کند که طی آن لثه ها دردناک و حساس می شوند. لیفت لثه نیز مانند ونیر های دندان، روشی سریع برای اصلاح طرح لبخند می باشد.

باندینگ یا ونیر کامپوزیت

در صورتی که مشکلاتی از قبیل شکستگی، لب پر یا لکه دار شدن و فاصله دار بودن دندان ها شما را رنج می دهد، باندینگ می تواند راه حل مناسبی برایتان باشد.

دندانپزشکان همچنین از باندینگ برای پر کردن پوسیدگی های دندان یا حفاظت از ریشه آن استفاده می کنند.

معمولا دندانپزشک می تواند باندینگ را طی یک جلسه انجام دهد که شامل قرار گرفتن مستقیم مواد رنگ دندانی یا رزین کامپوزیت (که همان ونیر کامپوزیت نام دارد) روی سطح دندان های مورد نظر می باشد.

اگرچه باندینگ می تواند سال ها دوام بیاورد اما بیش از سایر روش های اصلاح طرح لبخند مستعد شکستن، فرسایش یا لکه دار شدن هستند.

لمینت دندان

لمینت دندان

لمینت دندان، لایه ی نازک سفارشی است که از جنس سرامیک بوده و روی سطح جلویی دندان قرار گرفته تا رنگ و شکل آنها را تغییر دهد. عمر لمینت ها بسیار بیشتر از ونیر کامپوزیت ها بوده و ظاهری لوکس تر و زیباتر از آنها دارند. به طور کلی لمینت می تواند مشکلاتی از قبیل

  • فاصله دار بودن دندان ها
  • شکستگی یا فرسایش دندان ها
  • لکه دار شدن همیشگی دندان ها
  • شکل ناموزون و نامتقارن دندان ها
  • کج بودن جزئی دندان ها

را حل کند. قبل از جاگذاری لمینت ها، دندانپزشک ترمیم و زیبایی باید اصلاحات جزئی روی دندان انجام دهد تا دندان برای نشستن لمینت آماده شود. سپس با استفاده از چسب مخصوصی لمینت های سفارشی را روی دندان ها می چسباند. وی در نهایت با تاباندن اشعه ای به دندان ها، این چسب لمینت را محکم می کند.

لمینت ها بر اساس شکل دندان های هر فرد، در آزمایشگاه شناخته می شوند بنابراین لمینت کردن دندان در یک جلسه امکان پذیر نبوده و نیاز به مراجعه مجدد دارد.

روکش دندان

روکش دندان می تواند با اصلاح و استحکام بخشیدن به دندان های آسیب دیده یا تغییر رنگ داده، موجب بهبود لبخند فرد شود. روکش ها روی ساختار دندان نصب می شوند تا به بازگردانی عملکرد و ظاهر طبیعی دندان ها کمک کنند.

روکش ها همچنین ممکن است به دنبال روت کانال یا حفاظت از بریج روی دندان نصب شوند.

روکش ها ممکن است از سرامیک رنگ دندان، آلیاژ های فلز و یا فلز با پوششی از سرامیک ساخته شده باشند.

به طور کلی نصب روکش بدون در نظر گرفتن درمان های زیر ساختی مانند روت کانال، دو جلسه زمان می برد. ممکن است دندانپزشک به شما اطلاع دهد که روکش طی یک جلسه نصب می شود. در این صورت، روکش در همان کلینیک ساخته و در همان جلسه روی دندان قرار می گیرد.

روکش دندان

بریج دندان

بریج نیز مانند ایمپلنت راهی برای پر کردن جای خالی دندان از دست رفته می باشد. بریج، دندانی نمادین است که از طرفین به دو روکش متصل شده است. دندان های طرفین این جای خالی، باید برای روکش آماده شوند و بریج در میان آنها چسب زده می شود.

با وجودی که ایمپلنت دائمی تر از بریج است، اما بریج برای بیمارانی که در طرفین فضای خالی، پرکردگی داشته یا نیاز به روکش دارند، بسیار موثر است. به هر حال، اگر قصدتان از اصلاح طرح لبخند، پر کردن فضای خالی دندان هاست، می توانید با مراجعه به دندانپزشک از گزینه های پیش رویتان مثل ایمپلنت و بریج استفاده کنید.

ارتودنسی

امروزه افراد از تمام سنین می توانند برای صاف کردن دندان هایشان از ارتودنسی استفاده کنند. بریس های ارتودنسی نه تنها ظاهر دندان های کج و شلوغ را بهبود می بخشد، بلکه می توانند مشکلات بایت، موقعیت فک ها و اختلالات مفاصل فک را اصلاح کنند.

بریس های ارتودنسی به دندان ها فشار وارد کرده و آنها را وادار به حرکت می کنند. مدت زمان ارتودنسی معمولا ۶ ماه، و در موارد شدید تر ممکن است تا ۲ سال نیز به طول بیانجامد.

ارتودنسی دندان

برای نصب ارتودنسی ثابت، متخصص ارتودنسی ابتدا براکت هایی که ممکن است از جنس فلزی، سرامیکی یا پلاستیک باشند را روی دندان ها می چسباند. سپس سیم های ارتودنسی (آرچ وایر) را از درون هر یک عبور می دهد که موجب حرکت دندان ها می شود. متخصص ارتودنسی می تواند با توجه به نیاز هر بیمار از انواع ارتودنسی مانند ارتودنسی ثابت، لینگوال (پشت دندانی)، ارتودنسی نامرئی و ارتودنسی متحرک برای درمان استفاده کند.

 

ایمپلنت دندان

ایمپلنت درمانی پرهزینه است اما بهترین جایگزین برای دندان از دست رفته می باشد. ایمپلنت ها بهترین گزینه در میان دندان مصنوعی، بریج و غیره می باشند. ایمپلنت با جراحی به فک متصل می شود و مانند دندان طبیعی انسان عمل می کند. روند نصب ایمپلنت چند جلسه به طول می انجامد و عمر بسیار طولانی دارد. رنگ ایمپلنت بسیار دیر از بین خواهد رفت.

ایمپلنت دندان

دندانپزشکی ترمیم و زیبایی، خدمات بسیاری را در زمینه اصلاح طرح لبخند ارائه می دهد، اما باید به یاد داشته باشیم که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس در نتیجه رعایت بهداشت دهان و دندان برای جلوگیری از آسیب دیدن دندان ها بهترین کار ممکن است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا