دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی

لمینت (لامینت) ونیر (ونیردندانی)

لمینت (لامینت) ونیر (ونیردندانی) چیست:مزایا،روش وهزینه

اکثر افرادی که خواهان داشتن دندان‌هایی تمیز و درخشان هستند، برای دستیابی به این هدف، سعی می‌کنند از دهان و دندان‌هایشان بیشتر مراقبت کنند، اما دندانپزشکان زیبایی به خوبی می‌دانند که گاهی اوقات مسواک زدن و کشیدن نخ دندان به تنهایی برای بازگرداندن درخشش سابق دندان‌ها به آن‌ها کافی نیست. البته، افراد می‌توانند با مراجعه به یک دندانپزشک دندان‌هایشان را سفید کنند، اما گاهی اوقات وضعیت دندان‌ها بسیار بدتر از آن است که به این روش جواب دهد. برای چنین مواردی پیشنهاد ما استفاده از ونیر دندان (لامینت دندان) پرسلین است. در ادامه بیشتر درمورد اینکه لامینت دندان چیست و چه کاربردی دارد، بیشتر توضیح داده شده است.

در مرکز دندانپزشکی دکتر افشین میرزایی ، متخصصان ما با استفاده از روش‌های دندانپزشکی زیبایی همچون ونیرهای دندانی برای از بین بردن مشکلاتی مثل شکستگی و ترک‌خوردگی ونیر فاصله میان دندان‌ها و بهبود زیبایی دندان شما استفاده می‌کنند. با توجه به بهره‌گیری از دندانپزشکان مجرب، استفاده از فناوری‌های روز دنیا، کیفیت خدمات و مواد استفاده شده، این مرکز دندانپزشکی یکی از مراکز دندانپزشکی ممتاز در زمینه زیبایی دندان است. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با ما تماس حاصل فرمایید.

فهرست مطالب [پنهانسازی]

۱ ونیر پرسلین چیست؟
۲ چرا باید از لمینت استفاده کرد؟
۳ آیا لامینت‌ها برای من مناسب هستند؟
۴ مراحل نصب ونیرهای پرسلین
۵ مراقبت از ونیرهای پرسلین
۶ عوامل تعیین کننده قیمت لمینت‌ها
۷ پرسش‌های متداول
۷.۱ ونیرهای پرسلین چقدر دوام دارند؟
۷.۲ آیا می‌توان با ونیرهای پرسلین شلوغی دندان‌ها را درمان کرد؟
۷.۳ آیا بعد از آماده‌سازی دندان‌ها ونیرهای موقت دریافت خواهم کرد؟
ونیر پرسلین چیست؟
ونیر دندان انواع مختلفی دارد این لایه نازک می تواند به دو صورت با دو مواد خاص روی سطح بیرونی دندان ساخته شده و باند شود. یکی از این انواع لمینت پرسلین است که سطح جلویی یک یا چند دندان را با پوسته نازکی از مواد شبیه به دندان می‌پوشانند. ونیرهای دندانی که هم به زیبایی و هم به عملکرد دندان‌ها کمک می‌کنند، علاوه بر حفاظت از سطح آسیب‌دیده دندان‌ها لبخندتان را اصلاح کرده و دندان‌هایتان را سفید می‌کنند. ونیرهای پرسلین راه حلی ساده و چندمنظوره برای انواع ترک‌ها، لب‌پریدگی‌ها، ساییدگی مینای دندان و سایر آسیب‌های دندانی هستند که می‌توانند همزمان یک یا چند مشکل دندان‌ها را حل کنند. شما می‌توانید یک دندان آسیب‌دیده را پوشانده یا لبخندتان را کلاً با یک دست ونیر پرسلین اصلاح کنید.

چرا باید از لمینت استفاده کرد؟

از آنجا که لامینت دندان تأثیر عمیقی بر دندان‌ می‌گذارند، می‌توان از آن‌ها برای رفع انواع مختلفی از مشکلات زیبایی دندان‌ها استفاده کرد که شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

بدرنگی دندان‌ها که می‌تواند ناشی از لکه‌های خوراکی‌ها یا بالا رفتن سن بوده و گاهی اوقات به خاطر شدتی که دارد تنها با سفید کردن قابل درمان نیست.
ساییدگی دندان‌ها که در موارد بسیاری به دلیل دندان‌قروچه رخ می‌دهد.
شکستگی یا لب‌پریدگی دندان‌ها با لمینت کردن دندان قابل ترمیم هستند ؛ البته دندان‌هایی که شدیداً آسیب دیده‌اند به انواع پیچیده‌تری از درمان‌های ترمیمی نیاز دارند.
ناهم‌ترازی‌های جزئی؛ اگر ناهم‌ترازی از این مقدار بیشتر شد به ارتودنسی نیاز خواهد بود.
نابرابری یا نامتقارن بودن دندان‌ها، به شکلی که به روش‌های ساده‌تر قابل اصلاح نباشد.
دندان‌هایی با اشکال غیرعادی، که از نظر اندازه و شکل شبیه به دندان‌های سالم نوزادان هستند
فواصل جزئی بین دندان‌ها؛ به مقداری که بتوان با ونیرهای پرسلین آن‌ها را بست.
مقاوم‌سازی دندان‌ها؛ زیرا ونیرها می‌توانند از دندان‌ها در برابر پوسیدگی محافظت کنند.
آیا لامینت‌ها برای من مناسب هستند؟
از آنجا که شرایط دهان هر شخصی با دیگری تفاوت دارد، تنها با ارزیابی و معاینه فیزیکی توسط یک دندانپزشک عمومی یا زیبایی می‌توانید از مناسب بودن گزینه نصب ونیرهای پرسلین و لمینت دندان برای دندان‌هایتان مطمئن شوید. معمولاً، ونیرهای پرسلین و لامینت دندان برای دندان‌هایی استفاده می‌شوند که توسط تکنیک‌های ترمیمی ساده‌تر مانند باندینگ قابل درمان نیستند.

از آنجا که مواد پرسلین مورد استفاده برای لمینت کردن دندان ظاهری شبیه به جنس دندان‌های طبیعی دارند، بعد از درمان می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری لبخند بزنید. البته باید به خاطر داشته باشید که نصب ونیرهای پرسلین اغلب فرایندی غیرقابل برگشت است، زیرا معمولاً دندانپزشک در مرحله آماده‌سازی دندان‌ها جهت نصب ونیر بخشی از دندان طبیعی بیمار را می‌‌تراشد.

مراحل نصب ونیرهای پرسلین
مشاوره اولیه: شما، در یک جلسه اولیه مشاوره، با یک دندانپزشک عمومی یا زیبایی ملاقات کرده و در مورد اهدافی که برای تغییر لبخندتان دارید صحبت خواهید کرد. دندانپزشک ما با ارزیابی دندان‌هایتان به شما کمک خواهد کرد تا تعیین کنید که آیا ونیرهای پرسلین بهترین گزینه برای درمان شما هستند یا خیر.

آماده‌سازی: برای نصب ونیرهای دندانی سنتی، دندانپزشک ما با برداشتن لایه نازکی از ساختار دندان، آن را جهت نصب لایه ونیر آماده می‌کند، که البته مقدار آماده‌سازی لازم برای هر دندان به شرایط آن بستگی دارد. هر چند که ونیرهای پرسلین تنها به اندازه یک کاغذ ضخامت دارند، با این حال این لایه‌برداری ضروری است زیرا باعث می‌شود دندان‌های ترمیم شده همانند سایر دندان‌هایتان ظاهری طبیعی داشته باشند.

تولید ونیرهای پرسلین: بعد از آماده‌سازی دندان، از آن عکس‌ها و قالب‌هایی تهیه می‌شود که همگی به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند تا مطابق آن‌ها ونیرهایی سفارشی ساخته شود که از نظر شکل و رنگ با لبخندتان هماهنگ خواهند بود.

نصب ونیرهای پرسلین: زمانی که ونیرها آماده شدند، دندانپزشک تک تک آن‌ها را با استفاده از یک چسب قدرتمند با دقت به دندان‌ها متصل کرده و مطمئن می‌شود تمامی آن‌ها از لحاظ رنگ با دندان‌ها هماهنگی داشته و به راحتی روی دندان‌های مورد نظر جا می‌گیرند.

مراقبت از ونیرهای پرسلین
اگر چه ونیرهای پرسلین با استفاده از مواد باکیفیتی ساخته می‌شوند که دوام آن‌ها را تضمین می‌کند، اما با این حال نیز امکان تخریب آن‌ها وجود دارد. برای حفظ زیبایی لبخندتان از جویدن یا پاره کردن و شکستن مواد سفتی که می‌توانند به ونیرها آسیب بزنند (مانند پوست آجیل، استخوان و یخ) خودداری کنید. اگر در خواب دندان‌قروچه می‌کنید، دندانپزشک می‌تواند برای جلوگیری از لب‌پریدگی ونیرها برای شما یک وسیله محافظ دهان و دندان تجویز کند. در هر حال، رعایت عادات خوب بهداشت دهان و دندان مانند مسواک زدن، نخ کشیدن و مراجعه مرتب به دندانپزشک به حفظ سلامت دهان و دندانتان کمک کرده و عمر ونیرها را افزایش می‌دهد.

عوامل تعیین کننده قیمت لمینت‌ها
هزینه ونیر دندان به عوامل بسیاری بستگی دارد، از جمله:

دستمزد دندانپزشک زیبایی که درمان را انجام می‌دهد.
مهارت فنی و هنری سازنده ونیرها و دندانپزشک زیبایی که آن‌ها را نصب می‌کند.
محل جغرافیایی انجام درمان نیز در تعیین هزینه لمینیت دندان تاثیر دارد.
مواد مورد استفاده. ونیرهای پرسلین گرانتر از ونیرهای رزینی مستقیم یا غیرمستقیم هستند.
تعداد دندان‌هایی که به ونیر پرسلین نیاز دارند در قیمت ونیر دندان موثرند .

پرسش‌های متداول
ونیرهای پرسلین چقدر دوام دارند؟
بیش از ۳۰ سال است که از ونیرهای پرسلین استفاده می‌شود. ونیر‌های نسل اول می‌بایست به مینای دندان متصل می‌شدند، که این باعث می‌شد پس از نصب محکم در جایشان باقی بمانند، در عین حال با ابداع دنتین باندینگ‌ها تنوع نحوه استفاده از مزایای لمینت پرسلین به طور چشمگیری افزایش یافت، طوری که در حال حاضر کیفیت باندینگ تعیین کننده دوام و کیفیت ونیرها است. به علاوه، سرامیک‌های مدرن نیز حاوی ذرات پر کننده‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را به دلخواه حذف کرده و الگوهای میکرومکانیکی مناسبی برای اتصال (باندینگ) ایجاد شود.

نتیجه تحقیقات طولانی مدتی که در آن‌ها دوام ونیرهای پرسلین مورد مطالعه قرار گرفته بود حاکی از آن است که ونیرها بی‌خطر بوده و طی حدوداً ۱۶ سالی که تحت بررسی بودند نرخ دوامی معادل بیش از ۹۰% درصد را از خود نشان دادند.

آیا می‌توان با ونیرهای پرسلین شلوغی دندان‌ها را درمان کرد؟
بله، برخی از موارد شلوغی دندان‌ها را می‌توان با دندانپزشکی زیبایی، خصوصاً لمینت‌های پرسلین، اصلاح کرد. بعضی از دندانپزشکان این نوع درمان را ارتودنسی فوری می‌نامند، زیرا تنها طی چند هفته ظاهر ناهم‌ترازی دندان‌ها را اصلاح می‌کند، در حالی که انجام چنین کاری با ارتودنسی واقعی چند سال طول می‌کشد. البته در این نوع درمان، ارزیابی دقیق وضعیت دندان‌ها جهت تعیین مناسب بودن درمان‌های دندانپزشکی زیبایی برای بیمار ضروری است.

آیا بعد از آماده‌سازی دندان‌ها ونیرهای موقت دریافت خواهم کرد؟
قطعاً. بدون مرحله محاسبات و مدلسازی اولیه، انجام هیچگونه اصلاح لبخندی امکان‌پذیر نیست. در دندانپزشکی زیبایی نیز، در این مرحله مدل‌های سه‌بعدی از دندان‌های موجود ساخته شده، رابطه بایت مناسب (رابطه بسته شدن دندان‌های فک بالا و پایین روی هم) برای فک‌ها در حالت بسته تعیین شده و قطعات آزمایشی اولیه‌ای ساخته می‌شود که به عنوان ونیرهای موقت در دهان بیمار قرار می‌گیرند.

نمایش بیشتر

1 دیدگاه

  1. هرینه لمینت دندان و مدت زمان انجام لمینت دندان و طرز انجام لمینت دندان در مطلب بالا توضیح داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا